0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om du mäter mellan "C" och "S" (startlindning) så ska det vara högre än mellan "C" och "R" (driftlindning).Och du ska ju såklart inte ha någon kontakt mellan något stift och jord när kompressorn är bortkopplad.
Är kyl/frysen så modern att den har inverterstyrd kompressor? I så fall är motorn trefaslindad, och då ska det vara samma resistans mellan vilka två som helst av de tre pinnarna.I ditt fall, om det är en enfaskompressor som ska matas direkt från elnätet, så borde resistansen mellan S och R vara summan av C-R och C-S.Förhållandet mellan start- och driftlindningens resistans kan variera beroende på kompressortyp. Troligen har startlindningen lägre resistans om den har startkondensator än om det inte finns någon sådan.Men ohmmätning med likström är inte en särskilt bra metod för att felsöka motorlindningar. Resistanserna brukar ha stora toleranser, ofta upp emot 30 % , och det är inte alls säkert att man kan upptäcka enstaka kortslutna varv i lindningen på det sättet. Om man har tillgång till någon form av induktansmätare så kan man mäta induktans och förlustfaktor i lindningarna för att se om man kan dra några slutsatser.Om en lindning har kortslutna varv så brukar den få mycket lägre induktans och högre förlustfaktor än en frisk motsvarande lindning, dessutom kan man i det fallet märka att induktansvärdet ändras kraftigt beroende på mätfrekvensen.