Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
4
...
6
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Stoppar på integral (fel; menar "hysteres") (läst 22334 gånger)
0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35862
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
«
Svar #30 skrivet:
30 oktober 2015, 10:52:32 »
Citera
Därmeot skall jag ge dig rätt i att det kan behövas en tank till sist.
Man brukar ju säga att golvvärme bara kan avge ca 45 W/m2, och det blir bara runt 5.7 kW i detta fall.
På vinden krävs kanske 35 W/m2, alltså runt 1.7 kW, totalt ca 7.5 kW.
När brine är så varm som den är ger värmepumpen mer än så, och den kommer att gå över gränsen för vad som är lagom för huset om kurvlutningen är fel.
Flödena och kurvlutningen är viktigast att få till sen får vi se hur det fungerar.
Kurva 30 borde bli bra.
Kör man sedan utan termostater borde det fungera bra även över tid utan tank, men som du säger, vill man ha termostater i drift så kan problemen återkomma, i vart fall med att den stoppar på integralen (om man inte ökar värdet för brytpunkten, vilket jag tycker man kan göra)
Och än en gång, det är aldrig fel med en tank, men det är oerhört sällan det
krävs
en tank.
«
Senast ändrad: 30 oktober 2015, 10:54:42 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5464
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #31 skrivet:
30 oktober 2015, 11:24:23 »
Citera
Vi har ju alla olika utgångspunkter. Min är att mitt värmesystem och tillhörande värmepump skall fungera på det sätt dessa avseddes att fungera.
Då är CC:s råd alltid helt rätt och tyvärr så är dina helt fel Rickard
Men som sagt . Alla tycker vi olika och vi har alla olika krav och förväntningar på hur våra saker skall fungera
«
Senast ändrad: 30 oktober 2015, 11:25:59 av ORAKLET
»
Loggat
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 3353
Karma +8/-3
Kön:
VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
cocacola
«
Svar #32 skrivet:
30 oktober 2015, 12:01:27 »
Citera
ja och gissa vad 3 vägarna med termostaten säkerställer i Wirsbos shunt .
en max framledningstemp som golvet ska ha dimensionerande ,
Jobbar man med vp rätt in i systemet för golv värme kommer snittet för temperaturen hålla förutbestämt värde.
då får man inga skadligt höga temperaturer på golven . är effekt i balans med golvvärmens avspegling och flöden
passar VP delta på tillförd effekt och golvärmens delta på avspeglat delta perfekt vid DUT .
Det kan bli någon ° i övertemperering under uppräkningen av intergral. Den/dem ° över 38° det blir 10 timmar om året
har absolut ingen betydelse alls .
Ja golvet tar emot dryga 10° högre temperatur än vad det håller vid DUT intermittent ,
Tittar du i tex LKs papper om golvvärme kommer du att hitta vilken golv temperatur du får.
Om det termiska skalet kräver mer per M2 en vad Golvvärmen kan lämna ,,, hjälper inte en tank .. det är rätt
men
då skulle nog en tilläggs isolering ha gjorts i samband med konverteringen till golvvärme ,
En VVSare räknar på sådant och berättar för kunden,,, Ingen golv-värme utan tilläggsisolering av fastigheten om vi inte får göra så här... och sen berätta dom olika förslag som finns. Det kallas för funktionsansvar.
Ditt påstående om att jag alltid förespråkar en Tank är felaktigt ... Vi har haft diskussionen om Invertrar där tar jag upp Tanken som ett allternativ.. du får jättegärna påvisa i vilka inlägg jag skriver att en Tank Alltid behövs,
Dom fiktiva/troliga flödena har jag räknat fram åt TS ,,
han har ett flöde som optimalt ska ligga på ca 6lpm .. lite beroende på hur Radiatorerna på övervåningen är dimensionerande
Det kan man kalla för primärkrets då det finns undershunt i ett system .
Att ett värmesystem skall vara injusterat är ett måste oavsett Tank eller inte . Inga WV algoritmer
I vilken ordning man väljer att iordningställa fel i ett värmesystem ...
Jag gör så här .
Mattematik är en VVSares bästa . Räkna på vad som finns för förutsättningar på plats tillsammans med systemförståelsen
jag samlat på mig under åren och det tar 5-10 min i en villa .
som i detta fall .. är inte övervåningen tapetserad med radiatorer för att få ut dom ca 3 kw som behövs
blir det en tank som får fördela effekten , är den tapetserad med radiatorer ja då skall shuntgruppen bort!
då behövs ingen tank längre
finns ingen anledning att ha en shunt i ett system som har samma börvärden
man räknar 50 watt på golvvärmen ..
i en en/halvplans kåk från 1921.. är den inte tilläggs isolerad blir det ca 3 kw på den övervåningen .
cocacola
Loggat
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.
Den enda källan till kunskap är erfarenhet.
Lyssna på kunskap och inte på tyckande Nyanser !
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #33 skrivet:
30 oktober 2015, 15:04:36 »
Citera
Jag avvaktar med fler kommentarer tills trådstartaren har testat mina råd, det kommer förmodligen att fungera helt friktionsfritt så länge han inte aktiverar termostaterna och börjar skruva upp kurvan igen.
Och märk väl, jag har aldrig sagt att Cocacola har fel, bara att man VÄLDIGT sällan BEHÖVER tilläggsisolera, byta fönster, sätta in acktank och extra cirkpump o.s.v. för att konvertera till värmepump.
Det kan behövas i vissa extremfall, men det skulle förvåna mig om det fall vi nu diskuterar är ett sådant.
Det som troligen är fallet är att värmepumpen är överdimensionerad och att den aldrig kommer att behöva gå hela tiden.
Troligen krävs runt 45 grader ut vid DUT, och det kan hända att trådstartaren får shunta ned en aning till fördelaren för att det inte skall bli för varmt på entreplan, men det är ju bättre att göra sånt när systemet är någorlunda i balans och kurvan är rätt injusterad.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +8/-3
Kön:
cocacola
«
Svar #34 skrivet:
30 oktober 2015, 17:16:56 »
Citera
Arbetstankar och extra cp monteras endast när distributionen inte kan ta emot flöde/effekt av önskad
effekt täckning.
Kostnaden för den är en Nödvändighet för funktionen , så utan den skulle i TS fall med ett blandat system som han har få en 4 kw vp installerad , när man går efter ett "fiktivt men troligt" tillgängligt flöde på primärsidan ,
spetsköpet blir på nästan 5000 kwh om året med samma slinglängd.
plåtburken för ca 6600 ink moms valfri 25-40 cp några kopplingar och ett par bockningar av rör på 28 cu ,
Brukar ta en timme extra i arbete när en gamling håller på
om det ser bra ut i pannrummet ,
Jag har aldrig kalkylerat eller tagit ut 20 000 kr för något som kostar ca 10 000 kr ,
Nu väljer kunden om han/hon förstått Matematiken . 10 000 kr extra för att få en fungerande VP installation (inga WV algoritmer) Som säkerställer drift förutsättningar och samtidigt skapar möjligheter för kompressorn att gå sin hela beräknade livslängd . I TS fall +20 år ,, plåtburken kan vara värd 90 000 kwh i extra besparing .
Om allt går som det ska . Sen kommer vi till komforten ... Allt bara fungerar,
Ingen ska behöva
ha en tyrann i pannrummet där villaägaren tvingas skruva / justera kurvor efter årstider eller tvingas ha samma temp
för att någon sträckt på styret till det yttersta bara för att få kompressorn att gå ,
Jag är av den inställningen att om en vp övertempererar mer en 7°från sin kurva oavsett drift tillfälle har projektören gjort fel...
Tilläggs isolering ,,, med en Fastighet från 20 talet som kan vara i behov av ett lyft på sin fasad mm går man från ett effekt behov på 10.5 kw ner till 6,1 kw tak väggar och fönster samtidigt som man underhåller sin investering/boende från förfall , och då hade en 4 kw vp passat som handsken . runt 200 kwh i spets per år
och den installationen skulle gått att genomföra utan en Tank
cc
Loggat
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #35 skrivet:
30 oktober 2015, 17:25:18 »
Citera
Ofta är ju båda fasad och fönster uppdaterade på hus från 20-talet, och det är ju därför det alls går sätta in golvvärme.
De radiatorer som en gång monterades på övervåningen har då också blivit överdimensionerade, och det fungerar bra med både golvvärme, radiatorer och värmepump i samma system.
Jag hoppas trådstartaren följer mina råd under helgen och återkommer med resultaten.
Om det visar sig INTE fungera så är jag absolut med på att installera en tank.
Men som tidigare sagts, tanken garanterar funktion även på en uruselt injusterad anläggning, och det är väl inte det vi skall premiera i detta forum?
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +8/-3
Kön:
cocacola
«
Svar #36 skrivet:
30 oktober 2015, 17:51:39 »
Citera
nej absolut inte,
Jag är förespråkare för Adekvata beräkningar och injusteringar av en värmepump oavsett om den monteras i fastighet eller villa ,
Ett större Funktions ansvar skulle ligga på oss Installatörer, Jag
skall
lämna ett förslag och installera en väl fungerande anläggning till slutkund, Jag har i min ansvarsförsäkring täckning för skador som kan uppkomma i samband med allt som jag gör och skyldighet att åtgärda... Jag hoppas det i framtiden när försäringsbolagen tröttnat på att betala för skador som uppstår av dåliga installationer att det läggs på rätt kostnadsställe som allt annat ,
cc
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #37 skrivet:
30 oktober 2015, 22:02:33 »
Citera
Glöm din dröm...
Det finns så många okunniga installatörer att det vore helt omöjligt att stoppa dem försäkringsmässigt.
I så fall måste du, Lexus och några andra byta bransch - och det är ni för gamla för.
«
Senast ändrad: 30 oktober 2015, 22:04:28 av Rickard
»
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +8/-3
Kön:
cocacola
«
Svar #38 skrivet:
31 oktober 2015, 20:01:36 »
Citera
Byta bransch
En riktig röris är som prästerskapet ,, Något man föds till
inget man väljer..
Det är dom okunniga som Installerar vi behöver få bort, I dag tex energi klassar vi värmepumparna .
Ingen VP blir bättre en dess förutsättningar som den installeras emot, ,, ska vi klara klasserna live så kunden får
vad han/hon egentligen betalar för behöver vi få bort säljbolagen och kalkylknackarna ,
precis på samma sätt som en skadereglerarare kommer ut och besiktar en skada som uppstår i en villa skulle en skadereglerare med en spetskompetens inom VP riktat mot VVS riktigt enkelt kunna påtala vad och varför vp gått sönder
eller inte fungerar ... vi har säker vatten så varför inte "säker värmepump"
Det skulle vara ett 30 minuters jobb på plats och någon timme på ett kontor så ser man med full dokumentering
om värmepumpen som installerats har haft rätt förutsättningar att gå och vem som ska ta kostnaderna för
eventuella skador,
Kunden ska kunna känna trygghet om dom väljer att köpa installationstjänsten ,
väljer man att GDS ja då ska funktionsansvaret ligga på utövaren ,, teckna en extra försäkring i hemförsäkringen tex
cc
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #39 skrivet:
01 november 2015, 07:10:14 »
Citera
Ja, det är ju därför jag skriver att du måste byta bransch, till skadereglerare.
Problemet är ju bara att det skulle behövas så pass många kompetenta skadereglerare att i princip alla kompetenta rörisar skulle utrotas - och det skulle resultera i ännu fler dåligt utförda jobb.
Lite tråkigt att trådstartaren inte återkopplar, jag är helt säker på att värmepumpen kommer att funka perfekt om han gör som jag skrivit.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +8/-3
Kön:
cocacola
«
Svar #40 skrivet:
01 november 2015, 09:41:27 »
Citera
Det finns massor med kompetenta tjejer och killar som kan räkna Matte och har grundläggande kunskaper inom VVS,
Det skulle inte behövas många timmars UTB för att få en skadereglerare av en sån person ,
i alla fall då det är 2 st temperaturer som skall värma ett termiskt skal är det den med lägst som måste shuntas,
den med högst temp blir avgörande för tillgängligt flöde och dimensionerande temperatur .
sen är det bara räkna på vad primärflödet över vp blir . Det är tillgängligt flöde och efter det ska vp storlek bestämmas,
vill man ha en större och spara som i TS fall ca 5000 KWH till per år om värmepumpen bara får förutsättningar att gå
Ja då blir en Tank lösning hans enda allternativ ,,
som jag skrev innan i ett tidigare inlägg 120% i effekt behov lämnar vp vid 12° in på KB
och som den troliga flödesbilden och avspeglingsytorna ser ut i primärkretsen efter TS beskrivning är det en tanklösning
eller en tapetsering med radiatorer på övervåningen som gäller och då kan han ta bort Shunten helt ,
Tanken skulle Installatören informerat om ,, det kanske han eller någon annan som lämna offert gjorde
.
cc
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #41 skrivet:
01 november 2015, 10:20:56 »
Citera
Eventuella problem kommer att visa sig när det blir riktigt kallt, är de värmeavgivande ytorna för små så så kommer det att bli kallt inne, en tank löser inte det problemet.
OM 45 W/m2 i entreplanet är för lite för att hålla huset varmt så kommer det att bli kallt inne även med en tank.
Säkerställer han funktion på befintliga radiatorer, och släpper in mer flöde i golvvärmekretsen så kommer värmepumpen att kunna arbeta utan att stoppa på integral.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +8/-3
Kön:
cocacola
«
Svar #42 skrivet:
01 november 2015, 11:03:57 »
Citera
Det ser man direkt om man är på plats. M2 på radiatorerna gentemot ytan den ska värma .
Tumregeln säger 50 watt per m2 som ett litet max värde . det får man ut om man följer förläggnings specificeringen från dom olika tillverkarna
Har han en normal dimensionering (vilket är troligt) av radiatorerna blir den lösningen felaktig ,
det kommer alltid bli för varmt vatten till golvvärmen och för kallt vatten till radiatorerna ,
den typen av shunt reglerar på inomhusgivare i varje rum med en för hög framledning i kretsen ett par tusen timmar per år och är en skitlösning som tillverkarna tagit fram för att den är billig, Nu sitter den där och då får man jobba med tillgängliga enheter ,
cc
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #43 skrivet:
01 november 2015, 11:09:25 »
Citera
Shunten skall öppnas max (så mycket att värmepumpen inte slår av i alla fall) så att golvet blir "acktank".
Radiatorerna kan räcka till om huset är tilläggsisolerat, vet många som kör med kurva 5 på sektionsradiatorer.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +8/-3
Kön:
cocacola
«
Svar #44 skrivet:
01 november 2015, 12:02:18 »
Citera
skulle huset vara tilläggs isolerat är effekt behovet ca 6 kw om dom gått all in ,
ännu värre,,, vp på 200%
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
4
...
6
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 806
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
tyke
EvertL
spliffen
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info