Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vad skiljer låg och högtemp radiatorer åt?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
4
[
5
]
6
...
8
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Vad skiljer låg och högtemp radiatorer åt? (läst 36846 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7750
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
SV: Vad skiljer låg och högtemp radiatorer åt?
«
Svar #60 skrivet:
18 oktober 2015, 22:55:54 »
Citera
Det blir lite svårt att hålla reda på så höga tal
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #61 skrivet:
19 oktober 2015, 07:01:17 »
Citera
Värmepump är i de allra flesta fallen det ekonomiskt vettigaste alternativet, en modern värmeanläggning som eldas med ved eller pellets behöver som sagt också el, så det är en skröna att det skulle vara ett säkrare alternativ vid strömavbrott.
Är man riktigt orolig så kan man ju alltid köpa sig ett elverk som backup om strömmen skulle bli borta flera dygn, det kostar mindre (extrajobb= pengar) än vad ett års vedeldande innebär i normalfallet.
Till Ewald:
Som jag förstått bor du nu i Sverige, jag (och tror jag - många andra) skulle nog uppskatta om du slutade skriva om österrike och länka till sidor som inte är skrivna på svenska. Jag tror att ytterst få följer de länkarna och läser vad som står i dem.
Dessutom är de ofta irrelevanta för den Svenska marknaden/situationen, som t.ex. när det gäller lägra elpriser om energibolaget får stänga av en värmepump vid elbrist, priser på olika råvaror, mm, mm.
Att luft/vatten skulle vara det bästa/billigaste alternativet går säkert komma fram till med vissa förutsättningar, samma sak gäller för luft/luft-värmepump och bergvärme.
I mångt och mycket beror det på vilket mål den som skriver en artikel har med sitt skrivande, vilka förutsättningar som finns med i kalkylen, och vem som betalar skribentens lön, eller råkar annonsera flitigast i den tidning som skribenten är anställd av...
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19355
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #62 skrivet:
19 oktober 2015, 08:24:48 »
Citera
Det går att elda i en hyffsat modern vedpanna som tex min utan el och det går att få värme i radiatorerna utan el inte jämn och bra värme och säkert ingen bra eldning heller men man behöver inte frysa annars är det inverter och bilbatteri eller ett litet elverk som gäller. Ska man driva vp med elverk blir det lite grövre (dyrare grejer) som krävs 3 fas med rätt hög effekt och stabil spänning.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #63 skrivet:
19 oktober 2015, 09:23:58 »
Citera
Visst, men om du jobbar över på ditt jobb de 80 timmar/år du annars lägger ned på veden så har du råd med ett sånt elverk.
Många vedeldare tar ju ut komp eller semester för att arbeta med veden...
Ta istället ut tiden i pengar och köp ett elverk om man är orolig, lite så menar jag.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #64 skrivet:
19 oktober 2015, 13:15:44 »
Citera
Påstår inte att vedeldning är lönsamt om man ska vara ledig från jobbet för att hugga ved. För många som har skog är ved en rest produkt som man skulle kunna sälja som energi ved och få dåligt betalt för. kan man då ta ut ved ur egen skog så blir den ganska billig men helt klart är det en del jobb. I dag när allt huggs med maskiner lämnas en hel del ved kvar i skogen det är inga problem att plocka ihop en års ved på en hygge för den som orkar jag är för bekväm så jag kör med vp och bryr mig inte om det kostar nån krona extra. Jag lär nog få jobba längre än så om jag ska få ett elverk och reservkrafts omkopplare alla driver inte eget forum
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #65 skrivet:
19 oktober 2015, 13:55:29 »
Citera
Dåligt betalt för ved? Efter vad man läser så är det ingen som betalar så bra för "virke" som vedköparna.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #66 skrivet:
19 oktober 2015, 14:08:23 »
Citera
Vart läser du då ? Om man får mera betalt för skräpet än man får för tex det som levereras som massaved till nån fabrik man får i dag runt 230 kr per m3 under bark för gran massa och sen ska man betala arbetsgivaravgift och skatt på det blir inte många kronor kvar att köpa el till vp för. Vet inte vad man får om man säljer som brännved med det är i alla fall sämre än massaved priset.
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #67 skrivet:
19 oktober 2015, 14:39:27 »
Citera
Gå in på nätet och kolla vad dom tar för ved och det i stjälpt mått.
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #68 skrivet:
19 oktober 2015, 15:27:03 »
Citera
Brukar ligga runt 300 kr m3 här i trakten kanske 450 kr om det är ren fin klyven björk men det är ju en del att kapa och klyva också och är man lat får man betala nån för jobbet och för maskinerna som krävs. Jag tycker i alla fall inte det är tillräckligt bra så att jag vill kapa och klyva ved till försäljning även om jag i princip redan har grejerna som behövs.
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #69 skrivet:
19 oktober 2015, 16:29:15 »
Citera
Priser på över 500:-/m3 stjälp mått är inte ovanligt och då börjar man närma sig tusenlappen i fast under bark i topp.
Ps
Du måste ju räkna på leveransen hem till vedboden för all annan "energi" får du ju hemlevererad.
«
Senast ändrad: 19 oktober 2015, 16:31:07 av svenske kocken
»
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #70 skrivet:
19 oktober 2015, 16:48:34 »
Citera
Det där är Stockholms priser har finns det ved från ca 220 kr m3 att köpa men då tillkommer antagligen frakten. Men ska man ha veden packad i 50 liters säckar utan att det är nått skräp med då kanske den kostar 500 kr m3 här också men det är nog få vedeldare som köper sån ved.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #71 skrivet:
19 oktober 2015, 16:51:23 »
Citera
Härikring tar dom runt 400kr för en storsäck björkved (tror det är 1 m3 på ett ungefär), kanske har de fått sänka lite p.g.a. den minskade efterfrågan.
Gissar att det är löst mått då de fyller påsarna direkt från vedmaskinen.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #72 skrivet:
19 oktober 2015, 17:04:13 »
Citera
Den m3 som man mäter in i skogen som massaved motsvarar ca 1,7 m3 om den mäts i stjälpt mått (tex storsäck)
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #73 skrivet:
19 oktober 2015, 17:17:48 »
Citera
Björk massa ved ligger nog i närheten av 300 kr m3. Jag tror många säljer ved därför att det inte efterfrågas kvitto och många tror att dom tjänar mycket på att sälja svart fast det i många fall inte skiljer nått om man måste gå ner i pris på svart försäljningen.
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #74 skrivet:
19 oktober 2015, 17:27:19 »
Citera
Och så kanske man inte ska blanda ihop "olagliga" med "lagliga" priser för det blir ju hur fel som helst. Jag menar kopplar jag förbi min elmätare (som med lätthet jag skulle kunna göra) sår går ju VP helt gratis
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
4
[
5
]
6
...
8
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vad skiljer låg och högtemp radiatorer åt?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 797
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
tomlun
TS Comfort AB
berkan
Fp730a
SW
Björn-M
mvjt
Mike
lubbis
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info