0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sista funderingen är, vi brukar myselda i våran kamin på vintrarna och då slår ju pumpen av och elementen blir kalla. Nu säger vissa att pumpen kommer då komma att börja köra elpatronen när det blir varmare i kåken för att returvattnet blir för varmt till pumpen. sanning och ev åtgärd på detta? vi vill absolut kunna använda våran braskamin utan att pumpen ska få fnatt. Känns som lite dumt att koppla ur inomhusgivaren vid användning av kaminen för myseldningen ger ju faktisk gratis värme också (även fast pumpen är snål), och med inomhusgivaren urkopplad borde pumpen bara fortsätta som vanligt att värma huset till 21 grader styrt av utegivaren?
Sista funderingen är, vi brukar myselda i våran kamin på vintrarna och då slår ju pumpen av och elementen blir kalla. Nu säger vissa att pumpen kommer då komma att börja köra elpatronen när det blir varmare i kåken för att returvattnet blir för varmt till pumpen. sanning och ev åtgärd på detta?
När du ska justera in värmen ska du väl i alla fall ha utegivaren inkopplad, det är innegivaren som ej ska kopplas in.
håller på och justerar in värmekurvan nu lite och testar med avslagen utegivare. svårt! Tror jag har haft värme från inställd på 16 grader och temp vid -15 på 48 grader. Brukar ligga på 21.3 då enl innegivaren och inställt 21grader inomhus. Men nu när jag slagit av innegivaren så har jag bara 20.4 inne med den inställningen.