0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Hittade denna gamla tråd och tänkte ställa en fråga gällande Ngenic Tune. Vi installerade denna i början av april till vår Bergvärmepump Nibe Fighter 1110. Vi har ställt önskad temperatur på 20 grader men bergvärmepumpen kör för fullt och det är just nu 26,5 grader där vi har innomhusgivaren i vårt vardagsrum på nedervåningen. Även på övervåningen ( där vi inte har någon innomhusgivaren) är det jättevarmt. Vi har nu fått strypt ner bergvärmepumpen för att värmen ska sänkas. Någon som har något förslag på vad som kan vara fel?Tacksam för tips och rådMed vänlig hälsning,Anna
Tack för dina erfarenheter mvjt. Jag uppfyller ju de kriterier du listar men mycket bra att höra att man måste vara vaksam på hur pumpen beter sig. Lutar åt att testa med start till hösten jag med, delar med mig av hur det går då.Jag är rotad allt för hårt i norra Stockholm Rikard och tycker det är trivsamt med barmark mars-december även om Norrland ligger mig varmt om hjärtat i allmänhet. Har gott om marginal i ekonomin ändå så det är inge problem att skaffa en powerwall. Klarar även av att ställa mat på bordet trots de hysteriska elpriserna, men jag blir av princip topp tunnor rasande på hur vår energiförsörjning har tillåtits degenerera och därför slår inre snåljåpen till. Problemet jag ser är att i händelse av att man skulle få ordning på eländet på 5-10 års sikt så riskerar väl 1-2 powerwall att inte bära sin kostnad om man inte också har solpaneler. Väntar med paneler tills jag gör om taket, känns tokigt att sätta upp och sedan lägga om taket efter 5-6 år. Men visst tre vintrar som den gångna i elområde 3 så kanske man tjänar ihop en powerwall bara på timpris.
Jag har kört Ngenic och övervakat systemet via logger. Min kortfattade sammanfattning är:* Det passar dem som inte har en innegivare redan.