Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
intrimning av mitt nya system
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
4
[
5
]
6
...
9
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: intrimning av mitt nya system (läst 24080 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
thestrut
Expert på värmepump
Antal inlägg: 484
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
thestrut
SV: intrimning av mitt nya system
«
Svar #60 skrivet:
07 november 2015, 21:09:41 »
Citera
Ja men va bra!:) då får det vara ett tag...
Tyckte kolumnerna vart fel när jag öppnade filen, bt50 va tex minus.. Och 90 grader ca.. Kändes som det skulle kunna va gradminuter... Men va bra att den fungerade:)
Håller på justerar in köldbärarslingorna... En va lite kallare på inkommande... Så jag har strypt den lite... Jag har ju kulkopplingar båda på utgående och inkommande... Spelar det nån roll vart man stryper? Kan det vara bättre att strypa lite i båda ändarna än mer i den ena änden om ni förstår hur jag menar...
Loggat
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19355
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #61 skrivet:
08 november 2015, 08:27:52 »
Citera
Kollade i loggen en gång till och alla kolumner verkar riktiga ? Det bör inte spela nån roll vart du stryper borde vara enklast att bara strypa ena ändan.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
thestrut
Expert på värmepump
Karma +0/-0
thestrut
«
Svar #62 skrivet:
09 november 2015, 08:03:20 »
Citera
va bra att filen ser bra ut.
jag har formaterat usbminnet och har börjat logga igen... ska bli spännande och se om det fungerar.
du skrev att den värmer 7 grader över börvärde, är det mycket? vad har du vid denna årstid smurfen?
tror vi bor rätt nära varandra
(norra hälsingland)
och hur har du köldbäraren inställd? auto? min var ju fabriksinställd på 75% men har nu ändrat den till auto, har jag valt det bättre alternativet?
«
Senast ändrad: 09 november 2015, 10:13:04 av thestrut
»
Loggat
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #63 skrivet:
09 november 2015, 15:35:06 »
Citera
Min vp värmer aldrig mer än 5 grader över börvärde ligger nog runt 4 grader normalt men jag har mycket vatten i systemet och skulle vp vilja gå högre av nån anledning kommer den bryta på max avvikelse framledning (tror jag det heter) som jag har på 5 grader. Kör köldbäraren på auto och tycker det funkar ok men fast hastighet funkar nog bra den med bara deltat ligger ok.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10451
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #64 skrivet:
09 november 2015, 15:55:17 »
Citera
Gjorde en excelfil med en sammanställning med de dividerade värdena samt ett diagram över loggningen 151106. Kanske ger en lite bättre översikt.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #65 skrivet:
09 november 2015, 19:45:41 »
Citera
Snyggt
Men en grej jag saknar är en kolumn där man ser om kompressorn vilar går för vv eller går för värme.
Loggat
thestrut
Expert på värmepump
Karma +0/-0
thestrut
«
Svar #66 skrivet:
10 november 2015, 07:57:47 »
Citera
tack Josth!
fick till nå liknande men inte lika snyggt diagram, ska spara din mall nu!!
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #67 skrivet:
10 november 2015, 08:27:01 »
Citera
Tack! Roligt att den kommer till nytta. Vilka data avgör om kompressorn går och i vilket läge? Det jag kan se är att möjligen "Prio" och/eller "Relays PCA-Base" alltid ger detta? I så fall prio=10 kompressor av, prio=20 varmvattenladdning, prio=30 värmekörning tror jag. Själv har jag helt enkelt tittat på hetgasen för att se om kompressorn, är av, kör värme eller laddar varmvatten. Kurvan sticker iväg uppåt på ett ganska tydligt sätt men det blir ju svårt att se vid DUT när värmen går på nära max.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #68 skrivet:
10 november 2015, 09:46:25 »
Citera
Jag brukar kolla på relay pca base och det är nog 20 och 30 du ska använda och allt annat är viloläge för kompressorn för har för mig jag sett nån annan siffra också vid viloläge än 10
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #69 skrivet:
10 november 2015, 11:00:33 »
Citera
Ok, då använder jag kolumnen Prio och 20=varmvatten samt 30=värme. I övrigt tolkas det som kompressorn är av. Ny kolumn i mitten av sammanställningen. (Tittade även på Relays PCA-Base och hittade fler värden 2, 7, 14 och 15. 14 i slutet av en varmvattenladdning. Vet inte hur det ska tolkas?). Flyttade även kolumnen BT25 Extra framledningsgivare lite åt vänster i sammanställningen så att diagramdata bara blir tre delområden. Blir aningen enklare att uppdatera excelfilen med loggdata som är olika antal rader långa.
Loggat
thestrut
Expert på värmepump
Karma +0/-0
thestrut
«
Svar #70 skrivet:
10 november 2015, 12:54:04 »
Citera
ser man i diagrammet om VP gör värme, varmvatten eller står still?
en fråga till som man ser i diagrammet...
kollar man på köldbärare ut/in så ser det ut som att så fort VP startar så sjunker ju temperaturen,sedan planar den ut en del, och sedan blir det ett litet brott på kurvan och den fortsätter sjunka.
är detta när köldbärarvätskan snurrat typ ett varv i jordvärmenslangen som temperaturen sjunker ytterligare?
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #71 skrivet:
10 november 2015, 17:15:05 »
Citera
Glöm vad jag skrev tidigare
Jag kollar på relays pcy base och 2 kompressorn vilar 7 den gör värme 15 den gör vv. Det kan ha varit att vp växlar om till vv drift då tar den mindre energi ur kb och då kanske det blir ett hack i kurvan men kan säkert vara när kb gått ett varv också brukar ta ca 10 min.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #72 skrivet:
10 november 2015, 17:28:59 »
Citera
Jag brukar titta på hetgastemperaturen, när den stiger brant har kompressorn gått igång. Nu ligger den runt 70 °C när den gör värme och ökar sedan till omkring 90 °C när den gör varmvatten. När det är så kallt ute att värmebäraren är ungefär lika varm som varmvattnet minskar skillnaden men varmvattenkörning syns alltid tydligt på "VV laddning" och "VV topp" som går upp (med en aning eftersläpning).
Då blir det att titta närmare på kolumnen "Relays PCA-Base". Får ändra lite i excelfilen.
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #73 skrivet:
10 november 2015, 17:36:35 »
Citera
Om det går tror jag du ska använda 7 samt 15 allt annat då vilar kompressorn för tror jag sett annat än 2 vid vila kanske vid larm eller nått
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #74 skrivet:
11 november 2015, 11:12:02 »
Citera
Har gjort en liten ändring för att se vad kompressorn gör i kolumnen i mitten av sammanställningen. Använder nu loggdata "Relays PCA-Base" och 15=varmvatten, 7=värme och 2=kompressor av. Övrigt tolkas "okänt" (har sett även 6 och 14 i loggfiler).
Ser fram emot mer loggdata när det blivit lite kallare ute!
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
4
[
5
]
6
...
9
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
intrimning av mitt nya system
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 745
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
Benser
Frazze62
purjo__
virre
Jisse
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info