0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu vet jag inte hur systemet fungerar i detalj men rimligen ställer man in radiatorflödet så att problemet Rickard beskriver undviks. Har man ett 55/45 radiatorsystem och huset drar 10 kW vid DUT ska den externa pumpen ställas in på ett flöde som ger ett deltaT på 10 grader (låt oss anta att det är opitmalt deltaT för pumpen) vid en framledningstemperatur på 55 grader. Om det också är optimalt deltaT för värmepumpen kommer den interna cirkulationspumpen att ge samma flöde. Det blir inget bakflöde genom bypassen. Det bör däremot leda till en nackdel vid dellast. Behöver huset 5 kW kommer deltaT över radiatorerna att bli 5 grader, radiatorflödet är ju oförändrat. Interna flödet över pumpen är nu mindre så att deltaT fortfarande är 10 grader. Det betyder t.ex att flödet ut från pumpen kommer att vara 45 grader när returen är 35 grader och framledningen 40. Det betyder att radiatorernas medeltemperatur är 37,5 grader men pumpen behöver producera värme vid i snitt 40 grader. Visserligen arbetar pumpen med optimalt deltaT men vid för hög temperatur. Hade hela radiatorflödet gått genom värmepumpen med ett deltaT på 5 grader skulle man ha vunnit mer i form av lägre arbetstemperatur än man förlorat genom att pumpen inte arbetade med optimalt deltaT. Där jag bor är DUT -18. Under en stor del av uppvärmningssäsongen är temperaturen mellan -5 och +5 grader vilket betyder att man då kommer att få den förlust som blandningen av returvatten och värmebärare ut från pumpen ger. Allt detta skrivet med reservation för att jag inte har fullt klart för mig hur pumpen fungerar.
I ditt exempel med 10 kW och deltaT 10° ger ett flöde på 0,24 l/s. Värmepumpen har med 7° delta ett flöde med 2° högre värmebärare men i gengäld med med mer gratisenergi från underkylningen.
Vet du Lexus hur man tänker när bypass används för att "förvärma" tappvattnet.Jag kan förstå att man inte vill köra in "rumsvarmt" vatten i manteln, men samtidigt så kostar det väl inte mer att värma vattnet i manteln än i bypassen om du förstår hur jag tänker.Vet du nåt mer om hur de använder bypassen som lösning mot knäppningar efter tappvattenvärmning (jag tolkar dig som att de gör det)?
Med underkylningen definierad som temperaturskillnaden mellan köldmediets bubbelpunkt vid kondensortrycket och köldmediets temperatur när det lämnar kondensorn blir underkylningen mindre när deltaT över värmepumpen minskar. Vill man ha stor underkylning av köldmediet är det högt deltaT över pumpen som gäller, vi har diskuterat det tidigare.