Förklara det där lite närmre är du snäll för en som inte är insatt 
Jag ska eventuellt byta jobb, isf kommer jag att skaffa en FA-skattsedel och köra med en typ bemanningsfirma inom vissa områden UTÖVER det nya jobbet jag får med riktig lön från arbetsgivaren.
Har jag fattat det rätt att jag då skulle kunna ta intjänade pengar i företaget och sätta dem direkt i en pensionsfond?
Typ om jag jobbar 10h på mitt företag i mån och tar ut ett timpris på 450sek, 450x10=4500sek.
Skulle det då va möjligt att kassera in allt i en pensionsfond 
Förklara gärna detta 
Nja, riktigt så enkelt är det inte, men man kan ta ut 35% av lönen i tjänstepension.
Bäst är att ha en "lön" på drygt 36 000 kr/månad (då optimerarar man alla avgifter/ersättningar till pension, sjukpenning och liknande system) och sedan ta ut 35% av detta i tjänstepension (151 200 kr/år).
Som vanligt är summorna anpassade efter vad en relativt välavlönad tjänsteman inom offentlig sektor tjänar på sitt lönejobb....
Skattesystemet för företagare är konstruerat så att man skall kunna ta ut en bra lön, som de flesta klarar sig bra på (runt 420 000/år) samt tjänstepension på 150 000 kr/år.
Om företaget går så bra att det finns ytterligare pengar att ta ut från företaget så finns en schablon för aktieutdelning som säger att du kan ta ut 155 650 i aktieutdelning enligt förenklingsreglerna förutsatt att vinsten efter löner och skatter är så stor att det finns utrymme. Sen finns det andra möjligheter som är knutna till företagets totala lönekostnader men det är bara tillämpligt på företag med ett antal anställda, så att lönekostnaderna är höga.
Dessa 155 650 kr beskattas först med bolagsskatt, ca 22%, och sedan utdelningsskatt, 20% så skatten blir "bara" ca 42%.
Tar man ut det som lön så är kostnaderna ca 29% arbetsgivaravgift, + kommunalskatt + statlig skatt + eventuell värnskatt (beroende på hur hög lön du har totalt)
LÖNEUTTAG på summor över brytpunkten för statlig skatt blir alltså beskattad med (vi räknar med 10 000 kr i lön):
Arbetsgivaravgift, 2900 kr.
Kommunalskatt, ca 3200 kr.
Statlig skatt: ca 2000 kr.
Det kostar företaget 12900 kr
Du får ut 4800 kr eller 37,2 % av vad det kostat företaget.
"Skatten" är 8100 kr eller ca 63%.
Skulle företaget gå så bra att det blir vinst efter alla avsättningar så beskattas detta med ca 22% och resten blir kvar i företagets kassa.
Vill man inte betala bolagsskatt så kan man fondera/periodisera vinst i fonder där du kan ha dem i upp till 5 år innan du behöver betala skatt, man vara bra t.ex. om du vet att du kommer att investera tungt kommande år, eller att du avser sluta arbeta men vill kunna ta ut lön från obeskattade fonderade medel några år efter att du slutat arbeta.
Summor och procentsatser kan ha ändrats någon procent hit eller dit sedan jag sist kollade upp detta, men det mesta stämmer i alla fall.
Sammantaget så innebär reglerna att det är "dyrt" att ha pengar i kassan i ett företag, det är JÄTTEDYRT att ta ut mer lön än upp till den statliga skatten, och sammantaget är reglerna menade att gynna investeringar i bolagen, alltså att man sätter sprätt på vinster som ligger över vad man "behöver" ta ut i lön och pension för att ha ett bra liv.
Att drivkraften skall vara att investera "övervinster" i nya projekt/utveckling av företaget kan väl ses som bra, men det är nog många företagare som hellre skulle se att man kunde spara i ladorna utan att behöva skatta för vinst som bara ligger kvar i företaget.
Ponera att man först gör så höga vinster att man betalar bolagsskatt på vinst efter finansiella poster, och SEDAN något är senare tar ut lön från detta kapital, så blir det som följer:
22% bolagsskatt
29% arbetsgivaravgift/egenavgift
32% kommunalskatt
20% statlig skatt
Eventuellt 5% värnskatt.
På toppen av inkomsten kan skatten i extremfall bli:
(För löneuttag på 10 000 kr)
2200 kr bolagsskatt.
2900 kr i egenavgifter
3200 kr i kommunalskatt
2000 kr i statlig skatt
500 kr i värnskatt
Man får ut 4600 kr. (30%)
Det har kostat bolaget 15100 kr. (70% skatt)
Så länge jag drev mitt företag som enskild firma så låg jag nog nära 70% skatt på vinsterna i företaget (tjänade över brytpunkten för statlig skatt på min vanliga jobb).
Efter att jag sagt upp mig och startat AB så har jag lägre lön, men lite mer i pension.
Viktigt att tänka på är att som kollektivanställd har man 4.5% av tjänstepension från arbetsgivaren.
Det har man inte när man driver eget, så för att ha samma försäkringsskydd som en vanlig anställd har så MÅSTE man spara minst 4.5% av lönen i en egen privat tjänstepension, ca 20 000 kr/år alltså om lönen ligger på 420 000 kr/år.
För dig Joka skulle troligen det bästa vara att ta ut mesta möjliga som aktieutdelning med 42% skatt.
Kruxet är att du måste starta AB för att kunna göra det, det kräver 50 000 i aktiekapital.
De flesta vill ha hjälp med bokföring/revision.
För mig ligger de kostnaderna i dagsläget på ca 40 000 kr/år.
Om du bara tänkt dig att ha "eget" i några år så kan det bli dyrt att starta AB.
Startar du enskild firma så blir det mesta av vinsten i bolaget beskattat med egenavgift, kommunalskatt och statlig skatt om jag förstått dig rätt och du tjänar bra på ditt vanliga jobb. (runt 63% av vinsten går bort i skatt).
Värt att tänka på är även momsen, 20% av alla vinst skall betalas in som moms innan du börjar räkna med mina procentsatser ovan.
Av en "vinst" på 10 000 kr avgår alltså först 2000 kr i moms.
Så den totala skatten (beroende på hur man ser på momsen) blir ofta över 70% på vinster över brytpunkten om man har enskild firma.
(72% på lön över brytpunkten för statlig skatt och ca 77% på lön över brytpunkten för värnskatt.)
Om du har lön över brytpunkten för statlig skatt från din arbetsgivare och driver firman som enskild firma har du 126 kr/timme kvar av de 450 kr/timme som du fakturerar.
Detta förutsatt att du inte har några kostnader för inkomstens förvärvande, finns kostnader så blir det mindre kvar.
Grovt förenklat brukar man säga att det blir ungefär 50% kvar av vinsten efter att momsen är betald om man har en taxerad förvärvsinkomst under brytpunkten för statlig skatt.
ca 30% kvar på den del av inkomsten som ligger över brytpunkten.