ja precis,
men backventilen gör ju bara så att varmvatten inte kan tryckas ut i kallvattenledningen?
om jag då i värmepumpen (bakom väggen där elberedarn sitter) bereder varmvatten, i varmvattenslingan som är kopplad till kallvattnet utan backventil i dagsläget. vattnet blir varmt och expanderar, då blir ju trycket högre i kallvattenledningen och borde sippra ut genom säkerhetsventilen på varmvattenberedar?
jag frågar eftersom jag ikväll tänkt starta värmepumpen för att köra igång värmedelen.
varmvatten är draget genom värmepumpen men det sitter en avstängningsventil efter som inte är vidarekopplad ännu.
jag undrar alltså om det är någon risk att starta VP trots att tappvarmvatten är pluggat?
EDIT:
efter att ha funderat lite så borde det vara helt okej att köra igång varmvattnet trots att det är pluggat.
eftersom jag inte har någon backventil nånstans borde det ökade trycket endast påverkar hydrofortanken, alltså att vattenpumpen kan vänta lite längre innan den startat igen...
något som jag helt har missat och kan vara farligt om man inte monterar säkerhetsventilen först?