0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag ska anlita plåtslagare för att byta två takstosar, inkl plåtar upp till nocken och 3st snörasskydd per takstos. Om jag inte missminner mig så görs stosarna av plåtslagarn själva och görs för att passa specifikt mitt tak - jag gissar att dom kommer 2 man med bil. Kostar 9000kr i arbete - ROT.Nu har jag såklart ingen aning om hur mycket tid dom lägger ner totalt, men jag tycker att det är ett ok pris, så det är taget.Jag har haft en elare här som kopplade ett eluttag direkt från säkringsskåpet - jag tvingade honom att ta en 500ing, han ville ha ca 100kr. Han kom oxå med bil.
Det var Goodtech jag anlitade har ingen aning hur dom löser ekonomin men dom kanske planerar dagarna bra så dom kan debitera 8 tim dag. Är hel nöjd med jobbet dom gjorde så priset var inte det viktiga och hade inte frågat innan vad dom tog heller men 450 + moms tycker jag var rimligt och sen avgår ju rot avdrag.
Som sagt tidigare, jag har inget emot att betala för den tid dom faktiskt lägger ner - men 1500 i timmen låter mer än väl mycket. Uppåt en 1000kr för att göra jobb som jag inte klarar av själv är nog ok för mig.Men när jag tänker efter så beror nog inte mitt Ok så mycket på timpriset, utan snarare på totalkostnaden. Jag kan ta ett i mitt tycke högt timpris om matrealet samtidigt är "billigt", så att totalen blir acceptabel.Men det är bara jag. Jag har tackat nej till ett flertal offerter, men jag har också tackat ja till ett gäng. Dom jag har tackat ja till har haft en rimlig kostnad, för där har både leverantör och kund kommit överens om en kostnad som är Ok för båda parter.Ni är berömvärda Ni som betalar hur mycket som helst bara för att firman som ni handlar av ska överleva Men tydligen var det ingen som ville betala för min ockerifirma
Ingen som vill försvara förfarandet med stört dyra installationer?Vad är det man betalar för egentligen?Nu gissar jag lite här, men säg att en FH35 för en firma kostar 8000kr i inköp (baserat på att jag som slutkund kan köpa den på elgiganten för 12000kr) och sen ett installationskit kostar 1500-2000kr till slutkund (lite rör, fästen och kanaler bör ju vara billigare om man köper in stora volymer). Så Materialkostnaden blir då ca 9-10000krSen så ska de likafullt ha 19995kr installerad och klar EFTER ROT. Det betyder då att installationen kostar ca15000kr utan ROT?Tvivlar starkt på att det tar en hel arbetsdag för ett proffs att montera upp en pump i en "standardinstallation", och även om det gör det så vill de alltså ha 1500-2000kr/h?Missar jag någonting någonstans i mitt resonemang? Hur kan en sådan kostnad för installation vara ens i närheten av rimlig och inte räknas som ocker?Polarpumpen tar 7700kr ink installationsmaterial utan ROT, vilket även det känns som lite i överkant men ändå mer rimlig kostnad.