0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Och om man gillar att bada? Läste någonstans att det går åt 140 -150 liter varmvatten att fylla ett badkar och 8 -10 liter per minut när man duschar. Ett bad och en 5 - 6 minuters dusch så är det slut... och vill någon bada direkt efter någon annan så blir det kallt värre. :-)Hur lång tid tar det normalt att värma upp varmvattnet igen? Finns det rent av fakta, typ x minuter per liter eller x liter per minut?Ang. dimensioneringen på vår befintliga gamla VVB så satt den på plats när huset köptes och ska slängas ut i samband med installation av bergvärmepump.
Du gör det svårare än det behöver vara nu tycker jag. Pumpen är igång och värmer innan du tappat färdigt första badet,,,,/C
...vilket innebär att jag har 50l extra vv. Det skulle dock gå fint utan men detta är ett givetvis ett alternativ för dig joli om du känner dig osäker./C
Utrymmet där en bergvärmepump kan installeras hos oss är 90 cm brett, 100 cm djupt och 260 - 265 cm högt (brutet tak) så en 100 liters behållare funkar inte, enligt installatör, som även avfärdade en 50 liters med förklaringen att dom har smalare rör (15 mm) och det "räcker inte". Kan det stämma? Går det att lösa?Men jag kanske oroar mig i onödan och kommer att klara mig på 199 liter, jämfört med de 300 vi har idag?