0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Enligt CTC funkar parametern "Rumstemperatur" som tidigare nämnts dvs:När det är varmare än 0ºC utomhus så korrigeras Justering (dvs paralellförskjutning av kurvlutning)När det är kallare än 0ºC utomhus så korrigeras kurvlutningFinjusteringen mha av "rumstemperatur" sker dock med ganska små steg.kristallklart!
Hur länge kan du duscha innan tempen sjunker under 38 som dusch blandarna normalt är inställda på? Våran gamla blandare "läckte" så vi bytte till en ny med inställbar ekonomispolning det blev mycket bättre. Kan nu duscha i 25 min med 9 l/min. Enligt spec ska man ju få ut över 300 l 42 gradigt tappvarmvatten. Jag är inte helt nöjd ännu så vi ska installera automatisk avluftare då vi får luft i toppen av tanken trots manuell avluftning. Vi kör med 58 grader i börvärde på vv tanken som SP körde i sin test. Vore kul om fler skrev hur länge dom kan duscha eller tappa upp bad. Som default är ju elpatron inte tillgänglig för vv så den ska ju inte behöva gå på. Förövrigt blir jag inte klok på om vpns styrsystem prioriterar vv vid tappning..har sett att vp kört vs under pågående dusch trots att vv tanken tappat till under 50 grader o enligt ctc support är det tiderna som priorieras så jag har ställt 30 min vv o 40 min vs.
Har fått nya besked nu från ctc att även dom som har automatisk avluftare kan ha problem med luft i toppen som påverkar varmvattenproduktionen. Det är viktigt att man har rätt dimensionerat förttryck i expansionkärlet, har man för högt så har det visat sig att pannan kan suga in luft via avluftaren när pannan växlar vv/vs om jag förstod rätt; värt att kolla ditt förtryck o beräkna höjden i dit värme system. Automatisk avluftare ingår numera i installations kitet. Väntar fortfarande på att få min installerad.Har definitivt luft i min panna som jag inte blir av med helt trots avluftning från säkerhetsventil o extra monterad avluftare, märkligt😡