0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Enligt Utrikespolitiska institutet är Greklands största exportvaror, jordbruksprodukter, olivolja, textilier, stål, aluminium.
Som det nu känns kommer väl riksbankerna och EMU att trycka pengar så länge det behövs, verkar inte finnas någon gräns?I vart fall verkar ju Svenska riksbanken helt bestämd över att reglera värdet SEK/EURO genom att trycka pengar.Läser man artikeln du länkade till så förutsätter man att de kommer att sluta trycka pengar vid nästa krasch, känns det rimligt?
Och vi som har köpt (och amorterat rejält) på hus och jord och skog kan nog luta oss tillbaka med ett leende på läpparna. Investeringarna är mina oavsett hur banker går över styr och skulle värdet halveras så har jag fortfarande gjort en rejäl vinst.
Med kontanter, menar du då fysiska sedlar, eller är man OK om man har pengarna i en tjänstepensionsdepå?Jag har ca hälften av min tjänstepension i depån nu, och resten i råvaror och bank, råvaror (olja, el, stål) har ju pressats länge och kan gå upp mycket.Bank ger bra ränta, tills det spricker...
Kan inte ha mycket guld hemma, varför inte ha guldaktier istället (GDX, GDXJ)
Man kan ju fundera på var det hela är på väg? Är vår tilltro till tillväxt helt fel? Det kanske inte går att växa mer?MVH/Gano
I sådana tider har guld alltid varit en tillflykt. Om det inte skulle vara det nu vore det väl första gången i historien?Skydd mot både inflation och deflation. Negativ korrelation till aktier.Att det sjunker så kraftigt (GDX -11%) gör att det blir än mer intressant. Fast kanske inte än.Centralbankerna sitter på guldreserver motsvarande 10 gånger årlig efterfrågan. Således kan de manipulera priset som de vill. De som har mest är USA, Frankrike, Tyskland, England, Italien. Medans t ex Kanadas centralbank har sålt allt guld.Kanske kommer istället guld att följa silver som inte längre är en särskilt ädel metall neråt.