Tack för all input och kunskap som alla bidragit med.
Ska försöka sammanfatta allt nedan. Kommentera gärna mitt resonemang och hjälp gärna till att verifiera flöde och tryckfall.
Jag har även rådfrågat ett antal företag inom kyl och värmepumpsbranchen och 2 tillverkare av rör samt läst igenom relevanta kapitel i "VVS företagens teknikhandbok".
När det gäller rör så kan jag konstatera att:
Kylföretagen verkar använda isolerade ALUPEX slangar typ "LK PAL A25 RiR Extra" för denna typ av installation.
Plaströr känns kanske lite riskabelt då 30% sprit lätt kan antändas vid 29 grader men i VVS handboken så framgår att PEX/PAL slang är godkänt för bioetanol upp till 30% i bostäder.
Rörtillverkare (Upnor och LK) rekommenderar sina isolerade ALUPEX rör för kylinstallationer.
När det kommer till dimensioneringen av rör så är det lite svårare och man måste räkna på tryckfall för att vara på den säkra sidan om jag förstått rätt. Jag är novis på detta men jag har iaf hittat två tabeller för friktionstryckfall i rör, ett för koppar och ett för plast i VVS handboken. Återkommer till detta senare under valet av konvektor.
Rören kan bara dras på ett sätt om den skall vara dold och det är som ett 17,5m långt oskarvat rör i isoleringen i mellanbjälklaget. det blir 4st böjar (90grader/125mm radie) samt 1 st (försumbar?) svag böj med radie på 2m.
KOPPAR vs ALUPEX
Drar jag koppar så måste det bli mjuka rör på rulle typ prisol som sedan måste isoleras med lämplig isolering för kyla. Verkar som att det bara är cellgummi typ armaflex som gäller. Det finns dock ändå risk för kondens med denna lösning samt att det är svårt att bocka ett sådant rör utmed dragningen. I mitt fall skulle det behövas 5 böjar åt olika håll. Böjverktyget kostar ca 1000sek + 2 st 25m rullar med 22mm prisol kostar ca 6000 sek. Vet inte vad Armaflex kostar men cellgummi är dyrt. gissar på 100-200kr/m x 35m dvs 3500-7000sek. I värsta fall 14000 sek totalt
ALUPEX (tex LK PAL RiR EXTRA ett ALUPEXrör med räfflat skyddsrör och isolering)
Ingen risk för kondensläckage. Minimal kondens på alupex slangen då luften står stilla mellan slang och skyddsrör samt att räfflingen medför minimal kontaktyta. Utvändig PE isolering skyddar skyddsröret. Eventuell kondens kommer rinna ut vid anslutningspunkten till cirkpump och kollektor. Slangen måste förläggas med fall för att ev läckage eller kondens ska kunna rinna ut och upptäckas.
ALUPEX slangen kan böjas för hand till radien 5 x diameter eller 4 x diameter med böjfjäder. Om man tar en 25x3,5mm slang så bli innerdiametern 18mm samt minsta böjradie 125 resp 100mm. Kostnaden är 175sek för böjfjäder och 4900 för slangen (50m rulle). En tjockare slang kostar mer men blir mycket svårare att böja för hand.
Detta ger att LK PAL A25 RiR Extra blir säkrast ur kondenssynpunkt men ett 22mm prisol ger 2mm större innerdiameter och säkert mindre tryckfall.
Val av fläktkonvektor
Det som styr är effektbehov och möjlig placering med hänsyn till mått.
Dimensionering av kyla enligt VVS handboken är 40-70 W/m2. I mitt fall blir det 720-1260W i sovrummet på 18m2 samt 800-1400W i allrummet på 20m2. Huset är ifs välisolerat med 355mm mineralull i väggarna och 500mm i tak men jag har 4m2 fönster i sovrum och 7m2 i allrum vilket släpper in en hel del solvärme. Jag gissar därför att jag kan behöva mer än 70W kyla per m2 för att hålla nere tempen varma sommardagar. Räknar jag med 100W/m2 så får jag 1800 resp 2000W vilket förhoppningsvis borde räcka. Om inte får man försöka minska inflödet av sol på något sätt.
Det är ryggåstak både sovrum och allrum så jag har ingen möjlighet att sätta en takmonterad konvektor på ett snyggt sätt utan att nalla av isoleringen. Jag vill på alla sätt även undvika att sätta en synlig konvektor. Lösningen blir nog att jag bygger in konvektorn. Ena sovrumsväggen är 4m och har på mitten en fönsterpardörr med en fransk balkong. Jag tänkte ha garderober på respektive sida och överkåp över fönsterpardörren. Jag kan montera konvektorn i överskåpet över pardörren kanske. Jag kan även enkelt dra fram avlopp för kondensvatten dit.
Om jag monterar en 4-5kw konvektor vertikalt så kanske jag kan ha en 2m isolerad ventilationskanal till allrummet alternativt kan jag montera det horisontalt men då kan jag inte dra kanal till allrummet utan all kyla blir i sovrummet.
Eftersom att konvektorerna verkar vara olika breda beroende på effekt men övriga mått ganska lika, 500-550mm höga och 200-220mm djupa så borde både vertikalt oc horisontalt mntage vara möjligt i mitt fall. Det som begränsar är bredden. Jag kan nog klämma in max 1300mm bred om jag ska ha lite installationsutrymme kvar på var sida. Detta begränsar storleken / kapaciteten till max 4-5kw på konvektorn.
Efter att ha sonderat marknaden fläktkonvektorer så kan jag även konsttera att alla tak/vägg konvektorer verkar vara mer eller mindre lika. Man kan gruppera dem i kondensplåt monterad för bara vertikal eller bara horisontell installation eller de som klarar både och samt med eller utan energisnål och dyr EC motor (ca 1500-2000sek i merkostnad).
I mitt fall är det nog smartast att välja en så stor konvektor som möjligt för att minska risken för att välja för liten samt en som klarar både horisontell och vertikal montering för att man ska kunna ändra installationen om det blir dåligt resultat. En vanlig billig standardmotor blir nog mest ekonomiskt då den ändå bara kommer gå de varmaste dagarna.
Det lutar således mot 4 eller 5kw fläktkonvektor och då kommer vi in på flöden och tryckfall. Kollade databladen såg att max flöde ligger på 0,2-0,3 l/s och max tryckfall är 22–39 kPa.
Tidigare nämnde jag att jag hittat tabeler för friktionstryckfall. Jag antar att jag ska ta en linjal och rikta in den så att den skär rörets innerdiameter respektive flöde i tabellen och då kan jag avläsa tryckfallet.
För plaströr med 18mm innerdiameter och flöde på 0,2-0,3l/s blir tryckfallet 0,5-1kPa/m. För koppar rör med 20mm innerdiameter och motsvarande flöden är tryckfallet 0,4-0,9kPa/m. Mina rör är 2x 17,5m dvs totalt 35m. Tryckfall för plaströr är 35mx0,5kPa resp 35x1 dvs 17,5-35kPa och koppar 35x0,4 resp 35x0,9 dvs 14-31,5kPa.
Gissar att det totala tryckfallet och flödet styr storleken på cirkulationspumpen. Max tryckfall är 35+39=74kPa vid 0,3l/s dvs 1080 l/h. Jag har en överbliven NMT 25/60-180 a-klassad pump, kanske den kan passa. Kollade i databladet och där står det att den max kan leverera 47kPa vid 1,07m3/h. Dvs något för liten om jag väljer 5kw konvektor. För 4kW blir max tryckfall 17,5+22=39,5kPa och max flöde 720 l/h. dvs cirkpumpen borde mäkta med om den körs på max.
Slutsats: ALUPEX 25x3,5 och min NMT25/60 cirkpump borde fungera med fläktkonvektor upp till ca 4,5kW.
Tacksam för kommentarer.