0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det verkar vara allmänt accepterat (typ) att man inte ska dra brine-vätska med etanol i något annat än metallrör. Och den normala lösningen verkar vara kopparrör som man löder ihop och isolerar med armaflex (citation needed :-) ).
Tommy E: Vad jag förstått brinner 30% etanolblandning inte jättebra i rumstemperatur. Men däremot, om elden har börjat ta sig i en del av huset, så är det ju tänkbart att det är 100-tals grader varmt just där, lokalt. Om en brine-ledning brinner av i den eldhärden, så har vi en annan situation. Både vattnet och etanolen kokar, och etanolen tillför massor av energi till eldhärden.0.3kg etanol innehåller ca 7.5MJ. (25MJ/kg)Det krävs 4185 J för att upphetta ett kg vatten en grad. Så 1 kg vatten 100 grader = 0.4MJ.Sen krävs det ca 2.2MJ för att förånga 1 kg vatten.Så 0.3 kg etanol räcker för att hetta upp 1kg vatten och koka det, och det är ändå 5MJ över att lägga till brandhärden. Dvs ungefär samma energi som 1 dl bensin. Så att slänga 1kg brine-vätska på en eld är ungefär som att slänga 1 dl bensin på den ur energisynpunkt. Några hundra liter brinevätska som pumpas ut i branden..... Alla som sett bensin slängas på en vet att det blir en jäkla fart. Obs, den här liknelsen kan innehålla brister men i princip tror jag den stämmer.
Ofta har man ett borrat hål vid frikyla och då kommer inte några hundra liter brine att pumpas ut utan kanske ett tiotal liter resten ligger i borran och sugs inte upp och många har ett exp kärl av plast men ändå krävs koppar invändigt. Hur många har inte ett rejält sprit förråd hemma i vardags rummet med åtskilliga liter brännbart kan vara värt en tanke.
Intressant beräkning. Men varför brinner då inte 30% spritblandning? Kan det vara för att energin måste räcka för att värma och sedan förånga dels 1 kg vatten men också 0.3 kg etanol? Eller?Lärde mig en gång att alkoholhalt kan mätas i Proof (eller hur det nu stavas). Har för mig att 100 Proof definierades som den halt när blandningen brann i rumstemperatur och att den motsvarade ungefär 50% samt att den enda vätskan på systemet som brann var grön chartrös (som jag absolut inte kan stava till).