Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Legionellakörning pÃ¥ IVT HA C9  (läst 1448 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gbse

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Lär mig om bergvärme
Legionellakörning på IVT HA C9
« skrivet: 31 mars 2015, 16:12:01 »
Hej! PÃ¥ min nyinstallerade HA C9 har jag ställt in varmvattnet pÃ¥ EKONOMI och legionellakörning en gÃ¥ng i veckan. FrÃ¥n början var den inställd pÃ¥ KOMFORT och ingen legionellakörning. Vi tycker att varmvattnet räcker till. Vad tycker ni, är det  OK att ha det som jag ställt in?
Jag bor i ett s.k. Eurohus (byggt 1980) i stockholmsområdet. Det är ett tegelklätt ett och ett halvt plans hus utan källare med 3-glasfönster och en golvyta på 263 kvm inklusive det inbyggda garaget. En över 30 år gammal (tror jag) FTX-anläggning sköter ventilationen. Vattenburen värme med en IVT Greenline HA C9 installerad 2014-11-27 med 200m borrhål. Tidigare en elpanna (Elomin 3 + Focus värme). Wirsbo golvvärme i hela nedervåningen (ingjutet i betongplattan) och radiatorer i övervåningen. Elförbrukning per år i genomsnitt 23,328 kwh. Installerat en IVT Greenline HA C9 141128.

Utloggad svenske kocken

• Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7163
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Legionellakörning på IVT HA C9
« Svar #1 skrivet: 31 mars 2015, 16:25:16 »
Det är bara ni som kan svara på den frågan, fungerar det för er med den inställningen så är allt bra.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad gbse

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Lär mig om bergvärme
« Svar #2 skrivet: 31 mars 2015, 16:28:46 »
Jag tänkte mest på legionellarisken, den vet jag ganska lite om.
Jag bor i ett s.k. Eurohus (byggt 1980) i stockholmsområdet. Det är ett tegelklätt ett och ett halvt plans hus utan källare med 3-glasfönster och en golvyta på 263 kvm inklusive det inbyggda garaget. En över 30 år gammal (tror jag) FTX-anläggning sköter ventilationen. Vattenburen värme med en IVT Greenline HA C9 installerad 2014-11-27 med 200m borrhål. Tidigare en elpanna (Elomin 3 + Focus värme). Wirsbo golvvärme i hela nedervåningen (ingjutet i betongplattan) och radiatorer i övervåningen. Elförbrukning per år i genomsnitt 23,328 kwh. Installerat en IVT Greenline HA C9 141128.

Utloggad svenske kocken

• Guldmedlem
  • Jag älskar värme!
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2015, 16:32:51 »
För nått år sedan var det var 14:e dag som gällde nu brukar man sätta en gång i veckan. Legionella är inget stort problem och du behöver inte vara orolig om du kör "legionellahöjningen" en gång i veckan. Själv kör jag var 14:e dag, och gjort så sedan jag satte in VP.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad gbse

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Lär mig om bergvärme
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2015, 16:41:49 »
Tack för info, det är ju inga stora pengar egentligen, det går åt 3 kWh per gång. Kanske värt att köra varje vecka när EKONOMI innebär något lägre temperatur på vattnet.

Utloggad svenske kocken

• Guldmedlem
  • Jag älskar värme!
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2015, 16:44:31 »
Ja, kör sÃ¥ ofta att du känner dig trygg  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar

Annonser

* Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?