0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har precis likadant som du så jag ringde min installatör,han på stod att det var fullt normalt vid en temperatur på 3 minusgrader ute.Min pump orkar endast värma upp gillestugan på c:a 40 kvm till inställd temperatur på 22 grader.Jag har min pump sitter i trappan till gillestugan.Ovanvåningen 108 kvm, ligger på 16-17 grader vid minus 2 grader ute, så tydligen så är detta normalt enligt min installatör.
Du har med största sannolikhet köldmedieläckage, pumpen orkar inte att arbeta upp trycket i kondensorn (innedelen) och inverters är smarta i sitt agerande och svarar då med att i första hand stega tillbaka fläkten. jag testade på min egen E9DKE och hur jag än provocerar den stegar den inte tillbaka utan vräker ut varmluft med full fläktvarvtal och vid -3grader ute. Jag öppnade dörren och lät temperaturen sjunka till 16grader inne och den ger full effekt. kolla om det finns olja (tecken på läcka)vid muttrarna på rören!
Man behöver knappast vara någon Einstein för att räkna ut varför Kinnan valde att inte låta testa sin pump hos R&R (SP) Den behöver inte vara dålig för dettta men bättre att skryta med COP 5,22 i helsidesannonser utan att nämna att detta är vid +7, vad pumpen ger vid -7 och -15 är det ingen som vetSjälv skulle jag aldrig göra en investering av detta slag
studs Hej bor i Nässjö har en E9CKP ,värmer hela huset kör på 22 grader 3ans fläkt funkar perfekt har 22grader inne temp.
Citat från: dodge4 skrivet 30 december 2005, 23:09:45 studs Hej bor i Nässjö har en E9CKP ,värmer hela huset kör på 22 grader 3ans fläkt funkar perfekt har 22grader inne temp.VAR rädd om din ckp & vårda den välnär den ger upp får du säkert en ny DKE på garantinDet är som att åka Mercedes & byta till Lada niva( en viss skilnad enligt mig)Var glad att du har en ckp & inte en DKEläs en tråd ( ny ) pump här på forumet tomas på VPGR & jag har lika erfarenhrter av ckp & dkemen den funkar och går precis som en Lada NivaTomas på VPGR har säkert MYCKET mer erfaren het av värmepumpar än migGOTT NYTT ÅR Nu ska jag gå ner i källaren till min DKE & värma mig I Bastun 6KW utan COOP
Citat från: kjell62 skrivet 31 december 2005, 21:05:12Citat från: dodge4 skrivet 30 december 2005, 23:09:45 studs Hej bor i Nässjö har en E9CKP ,värmer hela huset kör på 22 grader 3ans fläkt funkar perfekt har 22grader inne temp.VAR rädd om din ckp & vårda den välnär den ger upp får du säkert en ny DKE på garantinDet är som att åka Mercedes & byta till Lada niva( en viss skilnad enligt mig)Var glad att du har en ckp & inte en DKEläs en tråd ( ny ) pump här på forumet tomas på VPGR & jag har lika erfarenhrter av ckp & dkemen den funkar och går precis som en Lada NivaTomas på VPGR har säkert MYCKET mer erfaren het av värmepumpar än migGOTT NYTT ÅR Nu ska jag gå ner i källaren till min DKE & värma mig I Bastun 6KW utan COOP Min Lada Niva ger väldigt bra med värme