Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Gasol i Nibe 2010  (läst 15188 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Värmepump eller värmepumpar?
Gasol i Nibe 2010
« skrivet: 22 februari 2015, 20:12:11 »
Hej,

efter vad jag har kunnat utläsa på forumet (läst så mycket jag har kunnat, tack till framförallt xxargs för utförliga beskrivningar och karlmb för beskrivande utförande) och vid jämförelse av tryckdiagram+coolpack så har jag förstått att man bör kunna ersätta R407C med gasol eller eg R290.

Min fundering är på ifall jag skall testa att pytsa i gasol i en gammal Nibe 2010 som har lågt tryck och verkar ha läckt vid serviceanslutningarna då det var väldigt oljigt runt dessa.

Idag är det lite övertryck i värmepumpen, typiskt 1.2Bar (över atmosvär) i vila med ett par grader ute.
Vid start kör den i några minuter, kanske 10 och sedan bryter den på lågtryck (0.5Bar) med frost på TXV och en bit mot förångaren.

Då det är osäkert huruvida kompressorn är ok eller inte så finns det inte en chans att jag tar ut en kylnisse men om jag skulle kunna pyttsa i lite gasol från terassvärmaren för att se ifall kompressorn fungerar och klarar stega upp mellan steg1-2 så hade det varit mycket värt, sedan får jag gå vidare med belastningsprov och uppmätning.

Så om ni har glada tillrop, ideér på vad jag skall göra och inte göra så tar jag taksamt emot dom.

Jag funderar även på hur det kommer att fungera med gasolen då det knappast är ren R290 utan en blandning av propan, propen och butan som dessutom kommer att blandas med "en kvarvarande skvätt R407C"
« Senast ändrad: 22 februari 2015, 20:17:36 av frederic »

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2015, 21:01:04 »
Gokväll

Nu har det labbats och testats :)

1.   Vid första igångkörningen testade jag att starta men inom någon minut bröt den för lågtrycksvakten, det tolkade jag som att kompressorn (hela vpn såldes
   som trasig kompressor).
2.   Verifierade sedan trycken med maometerstället och helt klart gick den i lågtryck (under 0,5Bar) på sugtrycksidan.
3.   Fyllde på med gasol på känn tills överhettning och underkylning verkade stämma, och det slutade med 50*C vatten ut
   vid 3*C ute och COP stannade på ca 2-2,2. Alltså inget fel på kompressorn, om den nu inte har läckande ventiler som skulle göra att COP inte
   kan bli bättre men då borde jag inte kunna göra >60*C vatten.
4.   Testade att optimera lite fram och tillbaka med fyllnadsmängd samt TXV inställning, men tyvärr låg högtrycket lite för högt och verkningsgraden
   höjdes inte sigifikant. Inte heller uteffekten kom mycket högre än drygt 4kw.
5.   Då det nu var en blandning av R407 och gasol misstänkte jag att blandningen inte var optimal (ken den nånsin bli det med dessa medel?)
   Dålig verkningsgrad, för högt kondenseringstryck och låg uteffekt pekade på något fel..
   Så nuvarande gas trycktes över i en skräpflaska, och ny fyllning med lätt torkad gasol släpptes sakta in under tiden som txv öppnades efterhand
   som kondensatet slutade bubble.

Utetemp   5*C
Hetgas   71,75*C
Sugtryck   51psi
Suggas   3,06*C
Suggas eft ÖH   5,63*C
T_R290   -1,6*C
ÖH R290   4,66*C
Sug öh eft vvx   7,23*C
   
Kondtryck   255psi
Vätska   42*C
Vätska eft UK   40,6*C
Kond T R290   53,7*C
SC R290   11,7*C
   
Vätska-Vatten   0,25*C
   
Vatten IN   42,25*C
Vatten UT   50,13*C
Delta   7,88*C
   
Flöde l/min   10
Flöde l/sec   0,166666667
Effekt ut kw   5,516
Effekt IN   2
COP   2,758

Som ni kan se så skall det justeras lite till men jag har gott hopp om att effekten+COP skall komma lite högre :) Tex så går förångaren lite onödigt kallt och höjs förångartempen från -1,6*C till +2*C så skulle COP höjas med ca 0,3 till ~3,058 (enl coolpack) vilket verkar stämma ganska bra med spec.

När det blev mörkt ikväll och jag körde sista provrundan fick jag dock hunting när jag försökte öppna txvn mer så det återstår att se om jag lyckas.
« Senast ändrad: 09 mars 2015, 21:05:16 av frederic »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3304
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2015, 22:04:55 »
Hade missat detta!
Bra jobbat,  du ser ut att ha blivit duktig på detta redan!   tummenupp
Propan är oftast bästa lösningen. .. ;)
Du har låg hetgas än så du borde kunna öka underkylningen till iaf 10-15 grader.
Dvs fyll mer.
« Senast ändrad: 09 mars 2015, 22:11:43 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2015, 23:07:19 »
Tack, jag hoppades på att någon skulle tycka att det "fanns plats" för mer km :)

Men jag tycker att underkylningen ligger rätt hyffsat, eller?

Kondenseringstryck på 255psi => fullständigt kondenserat vid 53,7*C, och jag har 42*C efter kondensorn. Sen får jag lite underkylning till med rören lagda ihop mellan kondensor och sugrör så efter växlingen är vätskeledningen ~40,6. Så jag har ju >11,7k i underkylning  Sc:,h

Jag tror dock också att det kan bli bättre med lite mer km för jag har lite ojämn temperatur på förångaren där det är två kalla band som har blivit större ju mer jag fyllt men dom täcker inte hela ännu.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3304
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2015, 08:14:47 »
Jag har omkring 20 grader i UK. Det är först när hetgasen blir för hög eller man ser att det inte längre leder till bättre cop som man har fyllt färdigt.  Problemet är bara att förhållandet ändras beroende på driftspunkt..
Kom på att du har en r407 maskin, intressant att det fungerar såpass bra med samma expansionsventil, klarar den verkligen att reglera vid olika driftsfall?
« Senast ändrad: 11 mars 2015, 12:59:29 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2015, 22:42:20 »
Det återstår att se hur den kommer att fungera i verkligheten men jag har försökt en jämförelse, och den mest givande jämförelsen borde vara den här (bilaga) där man kan jämföra en viss temperaturs motsvarande saturations trycket. Som jag ser det så kommer dom att följas åt ganska bra vid dom intressanta förångningstemperaturerna. Jag jämför dock ren R290...

Jag har lagt om siffrorna till excel och gjort lite beräknande jämförelser men tyvärr glömde jag spara undan excelarket och nu verkar jag inte kunna återkapa det utan att göra om jobbet :(

karlmb, visst mäter du 20k underkylning efter din suggasvärmeväxlare? Isåfall är det lite svårt att jämföra så rakt av iom att du inte förlorar lika mycket kondensoryta när du underkyler, den enda undekylning jag får är under dom 40-50cm jag har där suggasrör och vätskeledning ligger mot varandra med isolering runt.

Jag hann göra ett test idag där jag fortsatte fylla, men tyvärr sjönk effekten och min txv började jaga om jag öppnade mer.

Jag får fundera lite men just nu verkar det inte som att den vill ha mer fyllning än vad jag hade men samtidigt borde hetgasen ligga högre än 72*C.
Med nuvarande hetgas skulle det peka på att ca 1/3 av kompressorns värme (663W) läcker ut till omgivningen om jag förutsätter en isentropisk verkningsgrad på 54%.

Nu kan ju kompressorn vara sliten och därmed ha tappat verkningsgrad men jag tycker att det är för mycket som talar för att det inte är så, framförallt det faktum att den inte jobbar oroväckande mycket hådare vid höga temperaturer utan uteffekten är faller av ungefär som jag hade förväntat mig.
Uteffekt: 6,5kw vid 35*C ut, 5,7kw vid 45*C ut och 5,5kw vid 50*C ut.

Sen kan det ju också vara tillsatserna i gasolen som är en orsak, men det kommer jag inte att erkänna förren jag har uteslutit allt annat först :)  tOOmten

Då detta får ses som en ren lärosak som kostade mig några hundralappar i inköp så är jag beredd att chansa.

Men om någon har tips och tankar så är det givetvis välkommet.

Bifogar även bild under dagens fyllning, första dippen är när påfyllning påbörjas och den andra (stora) dippen slår jag på kallare VP_IN för att förlänga gångtiden.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1125
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2015, 00:43:58 »
Har också missat detta - alternativt du jobbar snabbt ;-)

glädjande att modet finns och uppenbarligen har du skaffat prylarna för vettig hantering av köldmedierna.

Att blanda R134a med propan ger mycket riktig högre tryck än gaserna separata var för sig. 50% R134a och 50% propan ger samma trycknivå som propylen, så är andelen kvarvarande R407C relativt stort så kan det förklara din oönskade  högre tryck i din första omgång laddning - det kanske också fans lite luft mm.

Det som kanske hade varit intressant är att mäta trycken på sug och trycksida tillsammans med temperaturerna (filma det med en klocka i bilden) och den vägen se om du har tryck/temperatur något så när rimligt med vattentemperatur etc. eller om du har hög kondenstryck (och/eller låg evaporatortryck)  gentemot resulterande vatten.

Det som kan dra ned hetgasen är om du får in flytande kondensat i kompressorn - men av texten så förstod jag att du hade en stump värmeväxlare på sugsidan och därmed en viss överhettning av suggasen - är den delen kollad??

Att byta från en köldmedie till en annan så kan man inte räkna med att maskinen passar helt för den nya köldmediet rakt av och det blir att prova och justera ett bra tag framöver innan man kanske hittar en ny sweet spot. Till detta har du heller inga gamla driftdata hur bra eller dåligt maskinen gick innan den togs ur bruk.


---

Svensk Gasol från AGA etc. är relativt ren (se datablad från de stora distributörerna)  -  men visst andelen Etan kanske gör kondenseringstrycket en smula högre för en given temperatur än med ren R290, sedan finns det också en smula butan/isobutan åt andra hållet  så vi pratar nog snarare om en viss glide på några 1/10-dels grader eller så.

Själv hade jag funderat på 80% propylen och 20% Etan som ersättarblandning för R410A någon gång i framtiden  då för att få någon effektivitet i småpumparna (relativt motorstyrkan) i R410A-kompressorn så måste man upp i densitet - dvs. högre tryck - annars är det som dragrace-motor på cyckelhjul ungefär...

med andra ord det som är en störning för gasblandningen i ditt fall - kan vara en nödvändig komponent i gasblandning som siktar på R410A-tryckområde
« Senast ändrad: 11 mars 2015, 01:01:03 av xxargs »

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2015, 08:07:51 »
Jag tror inte att det kom flytande kondensat till kompressorn, jag hade trots allt en överhettning på totalt 7,23k efter suggasöverhettning och innan suggasväxlingen låg överhettningen på 4,66k (se lista i mitt andra inlägg, som dock kan vara lite rörigt skrivet).

Det jag däremot har klantat mig med är att jag borde ha tappat över gasolen på mindre flaskor och mätt upp vikten så att jag hade kunnat veta hur mycket jag har fyllt på, kan man på ett hyffsat enkelt vis skaffa adapter för en 2012 flaska?(jag har bara stormköks inkoppling till dessa idag) Hur rädd behöver man vara för tryck i 2012?

Jag kanske hinner göra ett nytt försök ikväll.

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #8 skrivet: 13 mars 2015, 20:25:20 »
Var kan man få tag på en anslutning mot blåa propanflaskor 20-serien på en lördag?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3304
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #9 skrivet: 14 mars 2015, 11:25:46 »
Gällande höga tryck så är det lugnt så länge du håller dig på sugsidan av kompressorn. Dock över 20 bar på trycksidan!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #10 skrivet: 14 mars 2015, 21:07:39 »
Som sagt, nu är det sämre än vad jag hade i trådstarten, se bifogat dokument.

Vad är egentligen rimlig cosfi att räkna med på en ~2kw kolvkompressor? Jag har tidigare försökt att räkna vad värmepumpeb drar genom att jämföra husets logg där jag får räkna bort övriga förbrukare och det bli väldigt oexakt så jag tänkte använda tångampermetern istället.

Jag har jagat lämpliga anslutningar att koppla till gasolflaskor i 20xx serien hela dagen men inte en enda järnaffär, jula, biltema, granngården eller hornbach hade utan dom tycker att man skall köpa deras löjliga engångflaskor etc :( Just nu lutar det åt att sätta ett stycke i svarven och tillverka en egen (hade jag gjort det från början idag så hade jag haft en adapter nu, även om jag först hade fått jaga tag i någon som har en svarv...)

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1125
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #11 skrivet: 14 mars 2015, 21:28:29 »
Du springer få fel ställen - du skall titta i järnaffärerna och yrkesbutiker där man säljer hårdlödningsprylar och svetssatser - och då brukar det finnas påsar med Sievert-prylar där bl.a slangkoppling för anslutning till p20xx-flaskan finns. I stockholmstrakten så hittar man sådan på bl.a Flinks järn - prislapp är dock därefter för folk där fakturan går till firman och inte privatpluskan.

Dock är propylenen (kallas R1270 när det är som köldmedie) till Julas/Rimac  map-gasbrännare (gula flaskan) jätteren (99.5% enligt MSDS) i klass med många HCF-köldmedier, svårigheten är att få tag på adaptrar för Colman-gängan (även kallas US1-gänga)  - flaskan tål 30 Bar och har säkerhetsventil.

vill man ha lite mer fjutt i sin gamla tomma R407C-maskin så skulle jag prova med propylen - den är heller inte så noga att hålla tillräcklig hög sugagasöverhettning på som med propan (R290)  - men på bekostnaden av något lägre COP,   dock fortfarande något bättre än R407C.

Eftersom trycket är lite högre så får man också lite högre kapacitet i jämförelse med propan för samma kompressor med samma slagvolym

---

 
När det gäller maxtryck så står det på P20xx-flaskans fot och/eller kragen runt ventilen alternativt instämplat i ytan  vad flaskan tål i tryck - både max arbetstryck (27 bar tror jag säkerhetsventilen öppnar) och provtrycket (betydligt högre än 27 Bar - brukar vara roten ur två högre än högsta arbetstryck med små variationer (1.3 -1.5 ggr högsta arbetstrycket)

27 bar motsvarar ca 74 grader C flytande propan. Propan har kritisk temperatur  vid 96.675 grader C  och ca 41.5 Bar tryck.

Engångs-campingasolflaskor bör man hålla sig ifrån som lekflaska och vart fall inte för gasblandningar med högre tryck än motsvarande R134a  i tryck/temperaturkaraktär - men kan man inte låta bli så bör man själv provtrycka sönder en sådan vattenfylld för att se själv - vilket underskriven förstås ha gjort

Flaska med påstämplad EN417 någonstans (engångs campingasolflaska) verkar ha en designad sprängningtryck där botten eller toppfalsningen släpper vid ungefär 22 - 23 Bar och en permanent profildeformation om flaskan har varit över ca 18 Bar  - skall man använda den som lekflaska så bör man provtrycka själv med vatten till 15-16 Bar och aldrig använda den efteråt för tryck över 10-11 Bar om det är gas/luft.

Kom ihåg att vatten tillsammans med luft får flaskan att rosta inne ifrån - se till att det blir syrefritt och/eller helt torrt i denna innan flaskan ställs undan på förvaring - annars vid minsta osäkerhet, låt den gå till återvinning . Om man vakumsuger dessa (tex. för att torka ut vatten)  så implodera många av dessa flaskor, så håll inte en sådan mitt på när det är undertryck i en sådan, ja om man inte vill försöka få ut fingrarna mer eller mindre sargade ur metallskrynksalladen efteråt förstås - för implosionen går fort som fasen med ett dovt poff och helt utan förvarning, så en eller flera blodnaglar kan man definitivt få om man håller den fel när det imploderar och detta  kan ske precis när som helst när trycket är under 0.2  Bar absoluttryck ungefär.



 

 
« Senast ändrad: 14 mars 2015, 21:34:13 av xxargs »

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #12 skrivet: 14 mars 2015, 21:47:03 »
Intressant med propylen, får kanske bli framtida tester med det någongång :) Är inte trycket betydligt högre med propylen? Jag får för mig att du tidigare skrivit att en blandning R290+Propylen skulle passa för R410 maskiner med deras högre tryck?

Jag var även på järnia men tyvärr hade dom inte ens dyra alternativ, men jag får leta vidare. Järnaffärer är inte vad dom en gång var tycker jag, det är mest junk där med numera.

Om man ändå skall in på lite dyrare affärer så antar jag att även hydroscand kan fixa mig lite övergångar från den kran jag har för 20xx flaskor (kranen har varit till ett stormkök och närn man skurvade av stormköket från kranen så fanns där någon gänga som jag tror är fingängad mm gänga), men dom har aldrig öppet när jag är ledig.


Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1125
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #13 skrivet: 14 mars 2015, 21:55:37 »
Är det 1-faskompressor eller 3-fas??

För vanliga elmotorer ligger cos(fi) vanligen runt 0.7 vid märklast vilket innebär att strömmen är ungefär 1.4 ggr större än tomgångsströmmen när motorn går helt olastad. Elmotorers lastreglering baseras mycket på att fasvinken mellan ström och spänning ändrar sig vid olika lastgrader och mindre av detta syns som strömökning.

Med andra ord är det vanskigt att mäta med strömtång då lastgraden från 0 till 50-60% av full märklast knappt påverkar strömmen överhuvudtaget (typ 20% av tomgångsströmmen varierar)

kompressorer kan lastas högre än cos(fi) 0.7 för att de är bättre kylda av köldmediet men strömmen speglar fortfarande långt ifrån lastgraden och är olinjärt kopplat med lastgraden.

Skall strömmen spegla lasten ganska linjärt så måste du faskompensera motorn ganska precist med  faskompenseringskondensatorer.

annars måste du få dit en elmätare som kan visa VA, Watt, ström och spänning i realtid (typ 1 sek uppdatering)  förutom den ackumulerande kWh-värdet

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1125
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #14 skrivet: 14 mars 2015, 22:05:36 »
Propylen ligger ca 20% högre i tryck än R290 vid 20 grader C, och i julas/rimac-gasens största förorening i dom kvarvarande 0.5% - är just propan...

Blandningen för att ersätta R410A som du tänker på är 80% propylen (R1270)  och 20% etan-gas (R170) - alltså ingen R290....




Utloggad Fritzell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Cert. kyltekniker
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #15 skrivet: 21 mars 2015, 14:06:31 »
Jag förmodar att hela syftet med detta påhitt är att spara pengar, vilket såklart är trevligt - men har du funderat på säkerheten? Och de risker som finns när nästa person (t.ex en kyltekniker) börjar nästla i en maskin som är fulfylld med HC och ska hantera detta?
Det ställs ytterst höga krav på manufaktur av typgodkända kylkomponenter, inte minst kompressorn i ett HC system. Jag skulle betrakta ditt värmeskåp som en tickande bomb.

Beklagar om jag låter tråkig, men det här är vekligen inget för hemmapulare att syssla med.
« Senast ändrad: 21 mars 2015, 14:09:18 av Fritzell »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3304
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #16 skrivet: 21 mars 2015, 14:21:35 »
Ojoj!  :o
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #17 skrivet: 22 mars 2015, 22:30:25 »
Välkommen till tråden kära kyltekniner, ursäkta mitt korta svar men jag har endast mobilen att skriva på.
För att vara ärlig vid svaret så är svaret NEJ, det är inte för att spara pengar utan av andra intressen, spara pengar gör min ordinarie vp så bra själv.

Vad får dig att tro att någon kyltekniner skulle börja pilla med denna 10år gamla pump(som experterna redan dessutom har dömt ut som trasig kompressor)?  Och varför skulle den eventuella våghals vara mer rädd för min vp än R1234yf som varje kyltekniker inom snar framtid tyvärr måste bemästra....

Om du är intresserad  så kan jag lägga upp mina beräkningar på hur troligt det är att man får en blandning av 2-10% gasol i luften i närheten av elektroniken, beräkningarna tar dock ingen hänsyn till att elektroniken kapslats ytterliggare av undertecknad.

Moralkakor i all ära men sålänge det endast är utdelad propaganda från intresseorganisationer så kommer jag att ignorera det, men givetvis är jag inte sämre än att jag kan ändra mig om någon kan poängtera exakt hur stora riskerna med gasol i vp är.

Tills dess är jag ganska säker på att folk med husvagn tar en större risk.

Får se om jag orkar ge ett mer uttömmande svar när jag har en dator och slipper telefonens rättstavning...

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1125
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #18 skrivet: 24 mars 2015, 01:21:12 »
Inte ens i husvagn dör folk av explosioner då det i princip aldrig exploderar (hävdar man det exploderar så vill jag att det skall bifogas polisutredning etc. som bekräftar det - för sist jag kollade för de senaste åren så är det bara anlagda bränder som ger brinnande och utbrända husvagnar)  - utan för att 11 kg gasolgas trycket ut syret i utrymmet där de ligger och sover för att de ha glömt att öppna ventilationsluckorna i kombination med gamla slangar som läcker... mycket tragiskt att sådant skulle hända, men det är ändå inte explosion då precis samma sak skulle hända om man hade HCF i tuberna istället för gasol.
 

Dom laddningsmängder som det handlar om här är betydligt mindre än vad som ryms i en P2012 med en meter slang och ett par högtrycksbrännare i ett primusskök på fullfart och är full tillåtet att ha i ett kök i ett hyreshus (hyresvärden har ingen laglig rätt att hindra det). Dessutom med en reservflaska brevid...

Men så fort det är i en kylmaskin som skall vara designad för att vara heltätt så verkar det vara problem med HC från vissa håll, för om man oroa sig att ev. gasolladdning skall läcka ut så skall maskinen fan mig inte heller innehålla någon HCF-gas i så fall.

Framtiden kommer också innebära att alla kylnissar måste hantera brännbara köldmedier eftersom de nuvarande R134a och R4xx-serie går och blir bannad. Alla vettiga alternativ är mer eller mindre brännbara  och de med Fluor i molekylen (R32, HFO1234yf, R152a) ger mycket giftiga väteflourider och flourkarbonyler  i hög halt i avgaserna när dessa brinner
(motsvarande klorkarbonyl kallas också för fosgen men har inte fluorets i sig väldigt höga giftverkan ovanpå fosgenets i sig förstörande verkan på lungor och annat).


Vi kommer nog att få vänja oss att se mycket propanfyllda kylmaskiner och sådana verkar inte vara några som helst problem att ha stående brummande maskiner för att kyla drycker någon meter ifrån där man brassar burgare med på vissa håll öppen eld. - det är bara att titta på vad som finns bakom gallret på dryckeskylaren nästa gång när i käkar på dom två största hamburgekedjorna, ni kommer att se 'flamable' skyltar där och troligen R290...

   





Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 88
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #19 skrivet: 24 mars 2015, 12:02:39 »
Kan bara instämma med xxargs till fullo.  tummenupp

Till min förvåning så är faktiskt min kyl med propan som köldmedel. Jag blev glatt överraskad då jag själv anser att propan är bra mycket snällare mot miljön än alla hfc-gaser.. (Förmodligen finns det källor på det också men jag har då inte orkat leta upp något sådant)

Jag har själv jobbat med brännbara gaser och har bara lyckats få till en mindre explotion en enda gång och då var det förmodligen pga vätgas!
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3304
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #20 skrivet: 24 mars 2015, 12:39:29 »
Min nya kyl innhåller 29 g R600a (Isobutan) istället för de 130 g R134a den gamla från 1996 hade.
Märks på ljudnivå att det är mindre slagvolym nu...
Puff..?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1125
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #21 skrivet: 25 mars 2015, 01:59:36 »
Borde förvisso vara större slagvolym med R600a än motsvarande med R12/134a för samma kapacitet.  tryckökningskvoten är ungefär samma som med R12/134a men absoluttrycket är mycket mindre vilket kan förändra gången lite på kompressorn.

Dessutom är ljudhastigheten lite annorlunda R600a vilket gör att det kan vara lite andra ljudkaraktärer än vad man var van innan med de gamla köldmedierna


---

Vätgas är en av gaserna jag är riktig rädd för - vätgas förblandad i luft tillsammans med acetylen är dom två gaserna som kan övergå från deflagration till detonation tex. i en vägtunnel, och då skall man inte vara i närheten när det händer om inte begravningsentreprenören skall plocka upp en med sked pincett efteråt (200 bar i impulsstöt med en tryckvåg som går 2 km/s, 60 bar i tryckhöjning om man är efter sidan i tunneln och inte i vägen för tryckvågen... - inget av detta ger någon chans till överlevnad eller förbli  intakt i ett stycke - dock är det en snabb död... )

Och denna bränsle pratar man på allvar att vanligt folk skall fylla sina bilar med.... jäkla miljömuppar och dessutom i en bränselcellslösning som knappast överstiger en diesel i verkningsrad om man tittar i hela vägen från tillverkning, komprimering, transport och förbrukning - det finns betydligt bättre energibärare i det avseendet...





Service tekniker

  • Gäst
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #22 skrivet: 25 mars 2015, 18:59:25 »
Alltså ni har aldrig varit med om en olika med propan i kylmaskiner hör jag! Alltså går ett rör av och där kommer ut gas och med tanke på att dom kylmaskinerna ni stoppar in gasolen i inte är byggda för det. Med exklassad el osv undertrycksventilation. Då går det åt helvete och det är rejält.! Kul att ringa försäkring bolaget sen och säga att man själv är en del av orsaken till explosionen.
Mitt råd. Stay out  riskerar inte era liv och fastighet för att det blir billigare eller flr att ni tror och kan leka kylmontör.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3304
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #23 skrivet: 26 mars 2015, 08:59:54 »
Om ett rör går helt av så töms hela laddningen direkt ja. Ut i en källare i värsta fall.  Om man antar ingen ventilation alls så sprids hc över hela golvet och blandas med luften den nedersta decimetern eller så.
Hur få m2 krävs för att det ska bli en antändbar blandning av säg 1kg propan?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 12085
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #24 skrivet: 26 mars 2015, 10:12:24 »
Jag ser här att en hel del människor verkar stänga av motorn en bit innan och rulla in på macken för att undvika risken för explosion...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #25 skrivet: 26 mars 2015, 10:37:18 »
Det krävs hyffsat stor area/volym för att uppfylla att det inte kan bli antändningsbara gaser, R290 har en lägsta blandningsförhållande för antändning vid 1,7% och enligt bestämmelser så skall man beräkna med den formel som finns i början av dokumetet http://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=3095&context=icec

Med 1kg så går gränsen vid närmare 120kvm, men då har dom tagit i och lagt flertalet säkerhetsmarginaler i formeln (vilket givetvis är bra, bättre det än tvärtom).

Men om man istället för att bara räkna tar hänsyn till riskerna så finns det undersökningar gjorda i japan som kan läsas på http://www.jsrae.or.jp/committee/binensei/2013PR_e_ab.pdf och där kan man se sannolikheter för olika driftsfall och med några olika gaser. Siffrorna säger mig att det är väldigt låga risker men man skall helt klart ta med dom i beräkningarna och minst ha ett gaslarm.

Då R290/propan har använts i kylanläggningar sedan 1920-talet så är min övertygelse att man borde ha hört om en massa explosioner ifall det var en så extrem fara som vissa vill påskina.


Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3304
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #26 skrivet: 26 mars 2015, 13:28:12 »
Mmm
Bra formel o tabell!
Sedan kan man ju anföra att om det i rummet inte finns några elektriska installationer alls 1-2 dm över golvet eller lägre, så finns ju enbart möjighheten att antändning skulle ske via tändsticka eller liknande.
Ungnfär som på en bensinmack.
Visst ska man ha gaslarm, och då borde risken vara väldigt minimal. Mindre än i en husvagn iaf,  som sagt, där man ofta handskas med öppen eld.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #27 skrivet: 26 mars 2015, 18:50:27 »
Precis, och i detta fallet bör det ju faktiskt vara en fördel att R290 är tyngre än luft då det har en stark tendens till att hålla sig vid golvet.

En rolig sak i dokumenten jag länkade till är att i riskerna räknar man med att folk kommer att röka, elda och köra med vinkelslip i anläggningens omedelbara närhet, det är efter vad jag hittat därför som risken anses högre ute än inne.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1125
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #28 skrivet: 11 april 2015, 21:19:07 »
Om du har fått det att stämma med coolpack så blir det nog att hitta annan fritidsintresse då du verkar har skruvat färdigt nu  ;-) - att kapaciteten sjunker lite med R290 gentemot R407C är helt naturligt eftersom arbetande trycket är något lägre med R290 och därmed längre pumpad massmängd köldmedie per tid och därmed kapacitet - vill man öka en smula över R407C så laddar man systemet med propylen (R1270) istället - förstås med någon kostnad på COP men ändå bättre än R407C.


Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #29 skrivet: 11 april 2015, 21:58:22 »
Jag råkade (typ) radera mitt meddelande, detta fanns innan xxargs meddelande ovan:

Citera
Ett tag sedan jag skrev här och NIBEn har inte riktigt skött sig som jag ville, den har funkat och gett värme men jag har hela tiden fått lite för lite trots att jag har tyckt att jag hade hittat när den gick som bäst.

Mitt i detta märkte jag att utjämningsröret mellan TXV och suggasröret blev kallt, och nästan överallt man kan läsa om det pekar på att tätningarna i TXVn är slut :(
Igår hittade jag dock ett dokument som beskrev att detta kunde ske om lastförhållandet förändrades för snabbt, och då jag har kört mot ganska liten volym så tänkte jag att det är värt ett "sista" försök...

Jag hängde på en fläktkonvektor på testriggen och jag gick igenom mina anteckningar om hur mycket jag hade fyllt på. Det visade sig efter vägning (av flaskan) att jag dock hade fel och med 100g till så var det på rätt väg och nu går den som tåget :)

Senaste mätningen gav den 7.22kw ut vid 12*C utetemp och 50*C ut, enligt NIBEs datablad med R407C skall den ge 8.1kW vid 15/50 alltså ett tapp mot databladet på 11% och då är det några grader kallare ute.
Tittar jag på COP så säger databladet 8.1/2.5=3.24vid 15/50 och min presterade ett COP på 3.75   tummenupp tummenupp

Det känns som att jag är ganska nära perfekt med R290, eller vad säger ni? Siffrorna stämmer iallfall både med databladet och coolpack nu  tummenupp
« Senast ändrad: 11 april 2015, 22:11:40 av frederic »

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #30 skrivet: 11 april 2015, 22:03:33 »
Jag har dock en väldigt stark känsla av att expansionsventilen kommer att ge upp eller visa sig på dåligt humör i framtiden om den inte byts för jag kan även nu när den går bra känna på röret att det kommer "puffar" med kallt kondensat från txvn mot kompressorn.

Och med stämmer med coolpack menade jag att det stämmer när jag matar in det jag mäter och det går säkert att optimera en del, men jag vet iallafall att det inte är något fel på kompressorn  tummenupp


Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #31 skrivet: 11 april 2015, 22:10:06 »
När mina uppmätta värden används i coolpack får jag det till att kompressorn har 0.667 i isentropisk verkningsgrad, och då är ändå hetgasen i coolpack nästan 10k högre än i verkligheten så jag tror nog att man får byta expansionsventilen om man vill ha en tillförlitlig vp. Jag antar såklart att hetgasen trycks ner av KM läckaget via tryckutjämningsröret, och detta kan och kommer troligtvis att sabba smörjningen på sikt :(

Frågan är om man skall ta nästa steg i "utbildningen" och byta...


Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3304
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #32 skrivet: 12 april 2015, 13:28:49 »
Klart du ska gå vidare!   a:gl
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #33 skrivet: 12 april 2015, 22:17:27 »
Ja, det är klart att jag ska :)

På tal om xxargs förslag på att använda propylen för att öka trycket och få lite högre effekt så såg jag att det finns slangpaket som verkar passa på julas mapgas hos http://www.butik.briklas.se/o-grill-1000/1236-0 (dom säjer även samma mapgas som jula)


Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1125
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #34 skrivet: 13 april 2015, 08:17:10 »
Fel kön - adaptern skall ha invändig gänga om det skall fungera på propylenflaskorna - denna slangpaket simulerar en US1-anslutning istället för själva flaskan med dito US1-anslutning. det finns en förlängningsslang med kran på anslutningen mot tuben på Rimacs-generalagent-företag (kommer inte på namnet just nu)

Sådana här grejor dräller det av i USA men här är det svåråtkomligt.

---

Isentropisk verkningsgrad av 0.667 är i den bättre kanten - det är få mindre maskiner (10 kW och mindre) som överstiger 0.7

Isentropisk verkningsgrad på  0.7  och högre är ganska så reserverade för maskiner på bra bit över 10 kW och högre.

Detta har med skalverkan att göra - dvs volymen ökar i kubik medans ytan ökar i kvadrat vilket gör att friktion och läckage minskar per andel pumpad massa ju större maskinen är i cylindervolym etc. Det är också orsak varför scroll inte syns förrän vissa lite större storleksklasser på kompressor (läcker mer) och turbiner när det är ännu större (läcker ännu mer, men kapaciteten har ökat mer än vad läckaget har ökat per andel pumpad gas och alltså mindre läckage per pumpad andel än scroll och tom kolvkompressor i dom mindre storlekarna)

 
« Senast ändrad: 13 april 2015, 08:28:51 av xxargs »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3304
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #35 skrivet: 13 april 2015, 09:21:16 »
Vad är det för vits med MAP-gas?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #36 skrivet: 13 april 2015, 09:38:44 »
Map-gas aka Propylen aka R1270 ger lite högre tryck och mer uteffekt än R290 dock minskar COP något men det är fortfarande bättre än R407. En annan fördel är att kompressionen blir lite varmare och det blir inte lika noga med suggasöverhettningen som det är med r290 för att hindra att oljan skummas upp.

I ditt fall med en överdimensionerad VP och rejäl kondensor med suggasöverhettning är det nog bättre med R290 för att hålla verkningsgraden så hög som möjligt.



Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3304
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #37 skrivet: 13 april 2015, 09:42:20 »
Men är MAP-gas verkligen ren polypropylen?
Jag såg detta:  http://en.wikipedia.org/wiki/MAPP_gas
Ser ut att vara en obestämd blandning.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #38 skrivet: 13 april 2015, 11:46:14 »
Inte nödvändigtvis, men julas eller rättare sagt Rimacs är minst 99.5% ren Propylen och resterande 0-0.5%är propan se http://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/msds/218533218534_se.pdf


Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #39 skrivet: 13 april 2015, 11:55:09 »
Fel kön - adaptern skall ha invändig gänga om det skall fungera på propylenflaskorna - denna slangpaket simulerar en US1-anslutning istället för själva flaskan med dito US1-anslutning. det finns en förlängningsslang med kran på anslutningen mot tuben på Rimacs-generalagent-företag (kommer inte på namnet just nu)

Sådana här grejor dräller det av i USA men här är det svåråtkomligt.

---

Ok, jag såg fel på julas bilder där jag tyckte att det var invändig gänga på flaskan men det är ett lock på flaskan.

Denna kostar lite mer men skall passa isåfall, huruvida det är en hanterbar slang vet jag inte:
http://www.butik.briklas.se/mapgasslang/1224-0

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3304
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #40 skrivet: 13 april 2015, 12:24:29 »
Inte nödvändigtvis, men julas eller rättare sagt Rimacs är minst 99.5% ren Propylen och resterande 0-0.5%är propan se http://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/msds/218533218534_se.pdf

Aha!
Citera
Professionell, värmer, lyser och kyler för fritidsändamål
   tummenupp
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #41 skrivet: 13 april 2015, 18:42:09 »
Professionell, värmer, lyser och kyler för fritidsändamål

Aha!   tummenupp

Haha :D


Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1125
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #42 skrivet: 13 april 2015, 19:47:57 »
Själv önskade jag att jag också hade något att leka med, som ni grabbar gör  ;-), AC:n på toyotan vill ju aldrig gå sönder eller ens visa minsta antydan till köldmediebrist  trots nu 10 år och är ganska välpreparerad för detta ifall det skulle ske - sedan typ 6 år tillbaka ;-)  tråkigare bil får man fan leta efter, ingenting går ju sönder ;-)

Har full förståelse för fascinationen att få igång gammalt men fungerande 'skrot' där en 'professionell' skulle neka direkt och börja med blanketthuvudet på beställningen av ny utrustning fast det inte är detta man vill...



Utloggad Carl_I

  • Det dröjer nog ett tag tills jag helt...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 87
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #43 skrivet: 14 april 2015, 09:04:20 »
Bra läsning (i mest) detta, tackar ödmjukast! tummenupp

xxargs, varför då inte köpa något gammalt skrot att leka med? Det ska det väl inte vara så svårt att få tag på för billig penning...
Bor med fru och två barn i enplansvilla med hel källare. 73 kvadrat per plan. För närvarande uppvärmt med L/L värmepump samt elpatron. Väntar på att få en beg. pelletsanläggning installerad.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3304
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #44 skrivet: 14 april 2015, 10:54:56 »
 tummenupp
Blocket, Xxargs!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #45 skrivet: 14 april 2015, 18:15:38 »
Exakt, blocket is tha shit :) Jag gav 500sek för mitt lik., men räknar man tiden så är den rätt dyr nu :D  tOOmten

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1125
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #46 skrivet: 14 april 2015, 21:33:09 »
det kallas lägenhet - och det finns hmm. en del innan... - typ högvakumkammare etc. som tar plats.

egenutbildning är sällan bortkastad tid sedd över lägre tid - även om man kanske inte har direkt nytta av det i tex yrkeslivet så blir mentala  verktygslådan i huvudet att lösa olika saker betydligt större och att man vågar sig på mer, och kunskap väger som sagt inte mycket.
« Senast ändrad: 14 april 2015, 21:36:49 av xxargs »

Utloggad Carl_I

  • Det dröjer nog ett tag tills jag helt...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 87
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #47 skrivet: 16 april 2015, 21:13:47 »
Alla mina övningar har ju varit strikt teoretiska hiintills. Men för att ta dem iaf lite åt det praktiska hållet: Den mapgas-slangen du hittade frederic, gör inte den bara att man får den där besvärliga gängan en bit från flaskan istället?
Bor med fru och två barn i enplansvilla med hel källare. 73 kvadrat per plan. För närvarande uppvärmt med L/L värmepump samt elpatron. Väntar på att få en beg. pelletsanläggning installerad.

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #48 skrivet: 16 april 2015, 21:31:10 »
Jag vet inte, min tanke var att man kanske kan klippa slangen och sätta lämplig anslutning på "andra" sidan, men jag har ingen aning om det går eller vad det är för slang. Jag nöjer mig med gasol  :P

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1125
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #49 skrivet: 18 april 2015, 00:34:10 »
har skaffat en sådan - det sitter en kran precis vid anslutningen mot flaskan vilket i mina ögon är i stort sett nödvändig 'säkerhetsgrej' och skall man koppla till något annan anslutning så blir det att klippa slangen...

Utloggad Carl_I

  • Det dröjer nog ett tag tills jag helt...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 87
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #50 skrivet: 22 april 2015, 15:05:16 »
har skaffat en sådan - det sitter en kran precis vid anslutningen mot flaskan vilket i mina ögon är i stort sett nödvändig 'säkerhetsgrej' och skall man koppla till något annan anslutning så blir det att klippa slangen...

Skrev inte du i en annan tråd att du skaffat ogräsbrännaren? Eller båda? Ventil vid flaskan på ogräsbrännaren?

Isf är det väl en bättre affär, den finns för lite mindre pengar (299 kr) hos Sisab:

http://www.sisabsweden.se/produkttyp/gasbrannare-med-tillbehor/

De hade även bättre pris på brännaren inkl. en flaska (999 kr) än vad de har på Jula (1299 kr). Funderat på en sådan att hårdlöda med.

Får man handla där som privatperson? Skickar de sådan gas med posten?
Bor med fru och två barn i enplansvilla med hel källare. 73 kvadrat per plan. För närvarande uppvärmt med L/L värmepump samt elpatron. Väntar på att få en beg. pelletsanläggning installerad.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1125
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #51 skrivet: 22 april 2015, 17:58:27 »
Har den andre liggande någonstans - problemet är superfingängan som stoppade upp byggandet då och nu när jag fick behovet igen så orkade jag inte strula vidare utan köpte något som redan hade slang...

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #52 skrivet: 01 maj 2015, 19:19:35 »
Har du testat det xxargs? Är slangen ok att koppla in en annan anslutning på eller är det en hårdare slang som kräver specialverktyg för att klämmas?

Utloggad frederic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #53 skrivet: 10 februari 2018, 09:33:59 »
Dags att uppdatera denna tråden med nuvarande status.

Den gamla "trasiga" värmepunpen har nu kört hela vintern och hållt garaget på 10*C. Några mindre TXV justeringar och några fixar pga dåliga tempgivare har behövts (missade avfrostningar pga förångargivaren) men annars går den bra.


Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1551
  • CTC håller måttet
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #54 skrivet: 11 juli 2018, 14:15:04 »
Själv önskade jag att jag också hade något att leka med, som ni grabbar gör  ;-), AC:n på toyotan vill ju aldrig gå sönder eller ens visa minsta antydan till köldmediebrist  trots nu 10 år och är ganska välpreparerad för detta ifall det skulle ske - sedan typ 6 år tillbaka ;-)  tråkigare bil får man fan leta efter, ingenting går ju sönder ;-)

Har full förståelse för fascinationen att få igång gammalt men fungerande 'skrot' där en 'professionell' skulle neka direkt och börja med blanketthuvudet på beställningen av ny utrustning fast det inte är detta man vill...
Har en -98 Avensis med full fart på ACn utan åtgärd, rätt otroligt egentligen.

Har nu också en Land Cruiser HDJ80 -93 där kompressorn varit bortmonterad.
Med helt tomt system funderar jag på att fylla helt med gasol.
Dels för att den nya gasen är svindyr, dels för att i de delar av världen vi ska åka till kommer de ändå inte att fylla på med R1234yf eller vilken modern gas som nu används. Bättre att själv ha koll då.
Undrar bara om det finns någon lic kyltekniker som skulle hjälpa mig med detta?
Eller om man är hänvisad till hobbysajterna typ https://www.frostycool.se/?gclid=CjwKCAjw4PHZBRA-EiwAAas4ZuWOmt5dlZFXhkfs4RCSL-kID5HPXLk9CAWIUB9H9lr7kUS7_o83LxoCK4gQAvD_BwE
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 20000 kWh + 2m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 12085
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Gasol i Nibe 2010
« Svar #55 skrivet: 11 juli 2018, 23:37:58 »
Ska du fylla med gasol så behövs ingen lic kyltekniker.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Use Mobile Theme