0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man kan öka effekten på 1255 till 7.5 kw tror jag men då får inte framledningen vara för hög kommer inte ihåg exakt men det står i manualen. Lilla 1255 har 1 fas kompressor vilket jag anser vara en stor nackdel andra tycker tydligen inte det gör nått
Någon som har denna modell Nibe fighter f1255 1,5-6kw?Fördelar/nackdelar?Väsnas den mycket?Hur djup energiborra har ni till den?Har idag en ivt 495 twin och den är inte helt tyst! Och den klarar inte husets totala energibehov.Förbruka 13638 kWh 2014 inkl HH el.Vet inte riktigt energibehovet. Om det skulle räcka med en 6kw värmepump.
min 16 år gamla en fas kompressor har jag minskat lasten på denna fasen så huvudsäkringen går nästa aldrig till skillnad mot de andra två då frugan (vi skall man väl säja idag) är igång med tvätt, disk, torktumlare osv. Så det känns som en fördel att ha en fas,
Har idag en ivt 495 twin och den är inte helt tyst! Och den klarar inte husets totala energibehov.
HejJag vet inte hur mycket TS nuvarande pump låter men jag vet att min nya 1255 är mycket tystare än min gamla
Det bästa är om du kan hålla igång din IVT ett tag till, ekonomiskt är det oslagbart. Det har ingen större betydelse att den behöver tillskott. En ny 6 kW inverter är tystare än din gamla på lågvarv, men låter antagligen mer än din gamla på fulleffekt. Så är det ljudet du tänker på, köp den stora, den kommer inte behöva gå över 60 Hz ens när den gör varmvatten, så du kommer aldrig höra den.
Den stora 1255 kommer gå som on/off i stort sett hela året så varför välja en inverter ? Kan man ställa vilka hz den ska göra vv på ?
Den stora 1255 kommer gå som on/off i stort sett hela året så varför välja en inverter ?
När 1255:an går ner på lägsta växeln, vilket den gör om husets behov är lågt, så förbrukar den några hundra watt, och ger beroende på köldbärarens temperatur kring 4 kilowatt. Så att säga att den går som en vanlig on/off är inte riktigt korrekt, eftersom den går med betydligt lägre effekt och därmed mycket längre intervaller. Och en stor del av året går den i långa intervall, på vintern kontinuerligt.En orsak att välja inverter i ett sådant här fall skulle kunna vara just ljudet, en överdimensionerad inverter som då går på kring 20 Hz är mycket tyst. En vanlig on/off går ju alltid på 50 Hz.