Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vettig installation av LVVP?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Vettig installation av LVVP? (läst 2585 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
C_strandberg
Nybörjare
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
C_strandberg
«
skrivet:
16 februari 2015, 16:55:27 »
Citera
Hej,
Min gamla CTC EcoAir 7.9 från 2003 har gått sönder (kortslutning i kompressorn).
Istället för att reparera en så pass gammal maskin så tänker jag installera något nytt. Dock vill jag spara så mycket som möjligt av den gamla utrustningen för att hålla nere kostnaden.
Jag har funderat en del på hur jag vill ha det och kommit fram till en lösning jag tycker verkar vettig. Men innan jag sätter igång vill jag gärna ha era eminenta synpunkter och erfarenheter kring detta så att jag slipper gå i någon fälla som andra redan gjort
Jag bifogar en skiss på hur det ser ut idag och en på hur jag tänkt att det kan se ut i framtiden.
Så vad tror ni om detta? Blir det en energieffektiv och vettig installation?
Loggat
C_strandberg
Nybörjare
Karma +0/-0
C_strandberg
SV: Vettig installation av LVVP?
«
Svar #1 skrivet:
18 februari 2015, 19:12:29 »
Citera
Kom igen nu!
Ni har ju massor av tankar och erfarenheter här inne. Dela med er lite
Jag kastar in en fråga till:
Skulle ni välja en Nibe F2030-9 ihop med SMO 20, eller en CTC EcoAir 410 ihop med Ecologic PRO?
Loggat
Jiri
Expert på värmepump
Stad/land: Enhörna
Antal inlägg: 616
Karma +0/-0
Kön:
Mångsysslare
Jiri
«
Svar #2 skrivet:
18 februari 2015, 20:12:50 »
Citera
Börjar med en fråga? Var du nöjd med din VP under alla dessa år? Självklart är jag lite partisk med mer än 30-års erfarenhet av CTC, vad det gäller funktion och support (guld värda), aldrig haft några problem vid behov!
Det är upp till dig att välja systemet !
Mvh Jiri
Loggat
1-plans med källare, från 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till låg temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, råd och kunskaper från detta VÄRMEPUMSFORUM ! Så visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! Från 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!
C_strandberg
Nybörjare
Karma +0/-0
C_strandberg
«
Svar #3 skrivet:
19 februari 2015, 18:13:40 »
Citera
Jag har varit nöjd med min tidigare anläggning (CTC), men inte överdrivet nöjd
Man vet ju aldrig om gräset kanske är grönare på andra sidan.
Någon som har erfarenheter kring Nibe F2030-9? Hittar väldigt lite här på forumet.
Men det mitt första inlägg handlar om:
Vad tror ni om installationen, oavsett märke på LVVP? Arbetstank eller ska man skippa det och bara köra en volymtank?
Loggat
Jiri
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Mångsysslare
Jiri
«
Svar #4 skrivet:
19 februari 2015, 19:56:43 »
Citera
Är det tänkt som GDS installation (för min del inga problem) eller panik? Oavsett,: det du kan kräva av installatören!
Lite tips vad det gäller installation av VP!
Laddpumpen monterat med unionskopplingar med kulventil på båda sidor för enkelt utbyte, LP anpassat för behov av garanterat flöde (CTC rekommenderar inte varvtalsstyrd pump?), så det tillkommer, injusteringventil (TA-STAD eller motsvarande),med protokoll av injusterad flöde, röranslutning 28 CU-rör, 1``-Coolflex slang(Beulco) till LVVP, avtappningsventiler (ballofix) på VP-in och VP-ut (enkelt att spola, rengöra kondensor och tömma VP vid problem),vad det gäller filter ,finns andra alternativ(SPIROCOMBI-SPIROTECH) kombinerar microbubble avluftare med smutsfilter, enkelt hantering vid fult drift!
Av kopplingsschema ,att utgå ifrån, så har du gädslat på ordenligt med avstängnisgsventiler, till vilken nytta? Det enda du har behov av är kulventil vid pumpen(befintligt) och avstängningsventilen vid VVB!
Så enklast att förklara, och välja systemet, börja med att ladda ner manualer och teknisk information av vad du är intresserad av och jämför!
Det är Värmepumpsforums policies att inte vara partiskt! Endast egna erfarenheter som räknas, och upp till var och en att avgöra!
Mvh Jiri
Loggat
1-plans med källare, från 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till låg temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, råd och kunskaper från detta VÄRMEPUMSFORUM ! Så visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! Från 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!
Jiri
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Mångsysslare
Jiri
«
Svar #5 skrivet:
19 februari 2015, 20:56:36 »
Citera
Tyvärr det krävs flera uppgifter om hur ditt system fungerar med VV och uppvärmnings behov, för att kunna rekommendera olika alternativ! Volymtank är avsedd för att öka vatten volym i radiator systemet och pannvolym som VP jobbar mot (framledning), arbetstank en separat tank som VP jobbar mot med både VV förvärmning och framledning.
Mvh Jiri
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 619
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
EvertL
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info