0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du har ett problem i att du har ett avancerat system iom solfångarna, det bästa är om du sätter dig in i hur det fungerar och planerar själv. En bra installatör borde kunna agera bollplank om inte vi här kan!
Ja precis!Är hyfsat insatt och den lösning som jag gjort (bifogat första inlägget) har jag bollat och diskuterat en hel del med en kille på IntelliHeat,och han tycker det är den bästa, förutom EviHeat faktiskt (och då ägs IntelliHeat ändå av Nibe...), men IntelliHeat brukar komplettera med en blandningsventil för borrhålsväxlare som säkerhet. Fortfarande har jag då en "hempulad" anläggning som ingen vill ta ansvar för om/när det händer nånting.Nu får jag en "nyckelfärdig" anläggning som utnyttjar solen bättre och jag kan styra allt från paddan i soffan...Dessutom med 5 års garanti på allting (sen blir det försäkring). Känns som om jag mer eller mindre har bestämt mej faktiskt.Bosse
Tror inte Eviheat nyttjar solen bättre än en hempulad anläggning som tillåts jobba mot låga tank temperaturer om vp och solen ska jobba mot samma tank kan endast solen jobba från ca 50 grader och uppåt vilket ger mindre lagringsutrymme samt lägre effekt från solen. Visst kan det vara bra att dumpa värmen i borran men det bör nog vara absolut den sista åtgärden för en stor del av den energin lär försvinna ut i berget.
Det som är den stora grejen med EviHeaten (igen enl. IntelliHeat) är att den förvärmer den kalla sidan vid värmedrift,och det ska kunna ge 5-10% effekthöjning per grad och den klarar upp till 3-4 grader under bra förutsättningar.
Det som är den stora grejen med EviHeaten (igen enl. IntelliHeat) är att den förvärmer den kalla sidan vid värmedrift,och det ska kunna ge 5-10% effekthöjning per grad och den klarar upp till 3-4 grader under bra förutsättningar.Det är bara om det kommer varmare vatten än 50 grader (plus inställd diff.) som den gör varmvatten,och vid dom temperaturerna behövs det sällan värme till huset.
Ska solen hjälpa vp vår och höst är det energimässigt riktiga att hjälpa till på varma sidan av vp.Efter vp har värmt till en viss nivå, så toppvärmer solen till önskad temperatur.
Jag skulle nog tänka tvärtom låta solen värma vad den kan och låta vp toppvärma om det behövs.