Generellt bör man undvika placering av L/L-vp i vardagsrum och andra ställen i huset där man kan störas av luftsrömmen och/eller fläktljudet, men det vet du kanske. Kondensproblem kommer du förmodligen inte att få. Jag har snarare märkt det motsatta i min 70-talskåk med alla elradiatorer avstängda. Kondensproblemen jag hade på sina ställen har försvunnit helt.
Om du nu vill få ut det mesta av bergvärmepumpen du redan har, behålla all ljudmässig komfort osv, kunde det inte vara idé att uppgradera till effektivare element i vardagsrummet istället med större elementyta? Beroende på hur läget ser ut i övriga huset kanske det även kunde vara bra att se över hela radiatorsystemet för att kanske kunna få ner framledningstempen och förbättra verkningsgraden. Alternativt bara acceptera detta att den får köra igång elpatronen litet oftare än optimalt. Nu är jag inte särskilt insatt i vad som gäller i vattenburna vp-system men det kan åtminstone vara värt att ta sig en funderare på hur du kan förbättra förutsättningarna för din existerande berg-vp.