Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Pellets, Ackumulatortank, elpatron
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Pellets, Ackumulatortank, elpatron (läst 2810 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hannez82
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 14
Karma +0/-0
Nibe F1255 4-16
Hannez82
«
skrivet:
05 januari 2015, 20:35:34 »
Citera
Hej!
Är villaägare sedan snart ett år tillbaka och tänkte göra mitt första ingrepp på värmesystemet förutom ett tidigare byte av termostater på radiatorerna.
Jag har idagsläget En gammal ctc 260 B med en pelletsbrännare KMP PX21. Ingen varmvattenberedare eller elpatron. För att slippa köra brännaren på sommaren så hade jag tänkt mig att skaffa en varmvattensberedare men efter ett driftstopp häromdagen så bestämde jag mig för att även skaffa en elbackup.
Jag har blivit erbjuden en Borö 500L/FR200 av en bekant men jag kan inte lyckas reda ut hur detta fungerar. Ackumulatortanken har "uttag" för elpatron men vad jag inte förstår är om den värmer enbart varmvattnet eller om den även kan värma själva slingan. Jag är som ni förstår ute efter att värme slingan så att min brännare kan få driftstopp utan att det blir kallt.
Här är en beskrivning av ackumulatortanken:
http://www.boroe.com/LinkClick.aspx?fileticket=zT92QAIq9K0%3D&tabid=1185
Tankar?
Mvh. Hannes
Loggat
Lmf
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2865
Karma +5/-2
Lmf
SV: Pellets, Ackumulatortank, elpatron
«
Svar #1 skrivet:
05 januari 2015, 23:39:26 »
Citera
Om du skall få varmvatten från slingan i din panna beror på hur du kopplar in tanken.
Annars finns ju en varmvattenberedare på nästan 200liter i tanken men slingan är att föredra.
En annan sak med den tanken är att elpatronerna sitter i botten, du måste alltså hålla hela tanken varm.
Hade patronen varit på mitten så hade bara hälften av vattnet behövts hållas varmt med el.
Loggat
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)
Västkusten.
"Dare Calor"
Hannez82
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 14
Karma +0/-0
Nibe F1255 4-16
Hannez82
«
Svar #2 skrivet:
07 januari 2015, 09:27:22 »
Citera
Varför är tanken att föredrag?
Kan man inte seriekoppla vattenslingan i pannan med beredaren isåfall precis som man skall seriekoppla tanken med radioatorvattnet i pannan?
Loggat
Lmf
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2865
Karma +5/-2
Lmf
«
Svar #3 skrivet:
07 januari 2015, 16:57:14 »
Citera
Nej jag skriver inte att tanken är att föredra.
Det jag skriver är att SLINGAN är att föredra för att få varmvatten.
och slingan sitter väl i pannan.
Sen att seriekoppla kan låta som en bra lösning men är nog det sämsta du kan göra.
Anledningen är att varvattenberedaren i tanken är stor och om vattnet inte byts ut med ett visst intervall så kan det vid ogynsamma förhållanden växa till sig legionella bakterier.
detta problem har man inte i en varvattenslinga (som finns i pannan) då den endast innehåller ca 8liter vatten, alltså byts detta vatten omgående ut när du börjar spola.
Loggat
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)
Västkusten.
"Dare Calor"
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1696
dolda: 0
användare: 6
Användare online
:
EvertL
mmr
DanielAA
Rdx
marpou
Bobone
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info