Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Service/rengöring -allt yttre damm kvar?!  (läst 970 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dammet

  • Gäst
Dammet
Service/rengöring -allt yttre damm kvar?!
« skrivet: 15 december 2014, 22:04:57 »
Jag beställde en service/rengöring av en luft-luft värmepump (Panasonic XE12EKE AC Robot). Den har automatisk "dammsugning" som fungerar så där, så vi dammsuger/tvättar de yttre filtrena då och då. Delar av innerdelen byttes för ett par år sedan. Nu tyckte jag att lamellerna var mycket dammiga. Kände såsom att de var mättade på damm. Lamellerna längste ner såg jag inte ens för det var ett tjockt dammlager på dem.

Serviceteknikern från företaget som sålde oss pumpen en gång i tiden jobbade på den i 45-60 minuter, jag såg att han stod med en liten sprayburk och lite hushållspapper. Sen tittade han lite på utedelen. Innan hann gick sa han att luftflöden och värmen var mycket bra.

Men när jag nu några dagar senare tittade på lamellerna så är ju i princip allt damm kvar, speciellt längst ner. Jag kan skrapa bort tjocka lager med fingret. Brukar inte rengöring av lamellerna ingå i en service/rengöring? Är det bara inre delar som de rengör, sådana som man själv inte kommer åt eller vet var de sitter?

När jag sett filmer på Internet så har man satt upp en säck under och sköljt maskinen med medel. Behöver inte det göras?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8508
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Service/rengöring -allt yttre damm kvar?!
« Svar #1 skrivet: 15 december 2014, 23:50:07 »
Låter mer som han gjorde utsidan fin men det klarar kunden själv!
Lamellerna är det som han borde lagt ner tid på att få rena då det är viktigt att det inte är igensatt så det hindrar flödet och värmeväxlingen.
Efter en tids drift så är det bättre att ni stänger av dammsugaren och gör rent filtren manuellt då dom flesta dammsugarna har visat sig tappa för mycket effekt och dom dammsuger inte lika bra.
Hoppas ni inte har betalat fakturan så ni kan kontakta servicefirman och påtala att värmepaketet inte är rengjort.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!