Jag beställde en service/rengöring av en luft-luft värmepump (Panasonic XE12EKE AC Robot). Den har automatisk "dammsugning" som fungerar så där, så vi dammsuger/tvättar de yttre filtrena då och då. Delar av innerdelen byttes för ett par år sedan. Nu tyckte jag att lamellerna var mycket dammiga. Kände såsom att de var mättade på damm. Lamellerna längste ner såg jag inte ens för det var ett tjockt dammlager på dem.
Serviceteknikern från företaget som sålde oss pumpen en gång i tiden jobbade på den i 45-60 minuter, jag såg att han stod med en liten sprayburk och lite hushållspapper. Sen tittade han lite på utedelen. Innan hann gick sa han att luftflöden och värmen var mycket bra.
Men när jag nu några dagar senare tittade på lamellerna så är ju i princip allt damm kvar, speciellt längst ner. Jag kan skrapa bort tjocka lager med fingret. Brukar inte rengöring av lamellerna ingå i en service/rengöring? Är det bara inre delar som de rengör, sådana som man själv inte kommer åt eller vet var de sitter?
När jag sett filmer på Internet så har man satt upp en säck under och sköljt maskinen med medel. Behöver inte det göras?