0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
"Lite förenklat kan vi nu lägga ihop schakt, kanalisation och fiber till 100 kr/m. Om det är i snitt är 100 m till varje fastighet så blir det 10 000 kr. Lägg på svetsningen och moms så landar vi på 14 000 kr."
Och parallellen till fjärrvärme haltar eftersom ett (bra) bynät är öppet för alla leverantörer, inte bara kommunen.
Vi har precis dragit igång ett byfiberprojekt hemma. 22km stamnät till drygt 100 hushåll kommer att kosta ca 4,5 miljoner enligt marknadsmässiga kalkyler. Länsstyrelsen (EU) bidrar med 60% och medborgaren bidrar med ideellt arbete så förhoppningsvis blir det inte så många tusenlappar per hushåll.
Och som några har varit inne på så får man ju inte stirra sig blind på installationskostnaden. Med ett eget fibernät sparar man lätt ett par hundra kronor i månaden på diverse abonnemang man har idag, så det behövs inte många år innan kalkylen är positiv.
Retade upp gubbarna på byggahus lite och då kom så en del svar"Lite förenklat kan vi nu lägga ihop schakt, kanalisation och fiber till 100 kr/m. Om det är i snitt är 100 m till varje fastighet så blir det 10 000 kr. Lägg på svetsningen och moms så landar vi på 14 000 kr."Avståndet avgör kostnaden, antal meter grävning per fastighet. Här där det är tätbyggt kanske skulle bli billigare, men det är förståeligt att Telia kör med ett enhetspris.Synd att man inte använder billigare o bättre metoder Jag gillar när det flyter utan lagg men skulle klara mig utan fiber. Argumenten för anslutning är två; för ungarnas skull. Och sen kan det möjligen vara så att en fastighet med fiber är mer lättsåld när den dagen kommer.
När jag räknade på att byta allt mot 100/10 och TV abonemang som motsvarar det jag har idag så blev månadskostnaden ca 850:- och enbart några 10'or billigare.Räknar man sedan in förlusten som investeringspengarna skulle genererat om de var investerade i aktier eller fonder eller om man tagit det som avbetalning så blir det upp till ett par hundra dyrare.Inget företag investerar pengar för att få högre utgifter, det gör man inte i heller som privatperson.Det snabbare bredbandet finns inget egentligt behov av, fungerar lika bra med koppar såvida ma inte skall ladda ner filmer från nätet.Men det är å andra sidan olagligt.För spelande har det mycket liten till obefintlig betydelse.Hade de inte uppenbart givit ett saltat pris och personalen de skickat ut inte haft så dålig attityd så hade jag tagit erbjudandet direkt, trots att behov inte finns idag.
fiberfiberfiber Kanske blir det så att det ses som ett samhällsansvar att alla i demokratisk anda har samma tillgång till fibernätetvad politiker kan hitta på vet man aldrigVad jag vet är att de som är först att hoppa på ny teknik brukar få betala skjortan för nyhetens behagoch sedan få glädjen att uppleva barnsjukdomar teknikbyten etcDärför har jag aldrig bråttom med det nyaÄr det annirlunda denna gången?eller blir det som vanligt - när tekniken väl är på plats och inkörd kommer extraerbjudanden för att få med de sista bakåtsträvarna på tåget?
Att medborgarna har tillgång till bredband är ett krav för att kunna leva idag....staten stå bakom utbyggnaden av nätet eller göra upp spelregler så att inte privata aktörer sorterar ut godbitarna och bygger i tätbebyggda områden men inte utanför dessa eftersom vinsten inte blir momentan.
Vad har hänt med vinsterna från decennier av monopolställning?
En annan sak är också säker, att Telia inte kommer vara en välkommen operatör i vårat fibernät. Är de inte intresserade av att ge oss internet via kopparnätet så behöver de inte bry sig när vi köpt vår egen infrastruktur.