Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Golvärme och flödesmätare
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Golvärme och flödesmätare (läst 4494 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
DennisCA
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 138
Karma +0/-0
DennisCA
«
skrivet:
09 december 2014, 07:26:54 »
Citera
Jag har bergvärme + golvvärme och sen installerade dom något pjosk som jag inte tycker jag har haft någon nytta av alls, dvs. en massa elektriska termostater i nästan varje rum.
Detta gillar jag inte, det är värmepumpen och dess kurva som ska bestämma tempen i huset. Jag vred upp dom till max men när jag kollar i skåpet i hallen där fördelaren finns så kollar jag på flödesmätarna så är dom inte alla maxade utan är helt olikt inställda, så jag vet inte, funkar termostaterna dom ska? Borde dom inte alla vara maxade och visa lika?
Går det att manuellt öppna allt till max? Tar man bort styrknappen så är det bara en liten mässingsbit som sticker upp och jag har inte vågat röra på den.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Golvärme och flödesmätare
«
Svar #1 skrivet:
09 december 2014, 07:51:18 »
Citera
De olika slingorna skall strypas in efter hur långa slingorna är och hur stora rum de skall värma.
Vi projekteringen skall ett intrypningsprotokoll skapas som man stryper in efter.
Skulle det vara fel instrypt får du olika varmt i de olika rummen.
Dessutom skall ju din värmepump helst ha runt 8 graders deltaT mellan fram och returledning när kompressorn är igång, så det är egentligen DET som styr om du behöver justera flödet.
Alltså, det totala flödet styrs av deltaT över kompressorns värmeväxlare, skall vara 6-10 grader när kompressorn går.
De enskilda flödena justeras sedan in så att du har den temperatur du vill ha i de olika rummen eller zonerna som slingorna värmer.
När du fått in den inställningen rätt, och kurvlutningen så att du har önskad innetemp oberoende av utetemp så kan du låta 20-30% av termostaterna att strypa bort eventuell övertemp som kan uppstå t.ex. på grund av solinstrålning.
Om du tänkt låta några termostater strypa är det bättre att justera in "grundflödet" med fullt öppna temostater så att deltaT ligger närmare 6 grader än 10 eftersom deltaT kommer att öka om termosaterna sedan tillåts strypa bort flöde.
«
Senast ändrad: 09 december 2014, 07:53:59 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
DennisCA
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
DennisCA
«
Svar #2 skrivet:
09 december 2014, 08:18:34 »
Citera
OK, men hur justerar jag isåfall detta manuellt ifall jag vill tweaka något rum? Vi tycker det är ett rum som alltid är kallare än de andra och vi har inte fått det varmare trots att tempen på termostaten är i max. Rummet är obebott tillsvidare men en av pojkarna vill väl ha det när dom blir större och kan han inte ligga där och frysa då.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
09 december 2014, 08:58:47 »
Citera
Man brukar justera grundflödet på returen, inte där termostaten sitter.
Finns nog olika system, men antingen är det en ratt eller så är det en insex.
På många fördelare som har flödesmätare skruvar man bara på själva flödesmätaren för att justera.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
DennisCA
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
DennisCA
«
Svar #4 skrivet:
09 december 2014, 11:04:44 »
Citera
I detta fall är termostaterna kopplade till returen, alla returkranar förutom en har en sorts "mössa" som i sin tur har sladdar som går till en sorts central. Denna central är väl fjärrkopplad till termostaterna som finns på väggarna i rummen.
När jag vred på returen på den utan termostat så ändrades flödesnivån så det är väl så man ändrar det, ser inget ställa att vrida på annars. Tar jag bort mössan från returkranen sticker det bara upp en mässingsbit, kanske man kan vrida på denna med korrekt verktyg.
Loggat
Tumpi
Expert på värmepump
Antal inlägg: 564
Karma +0/-0
Tumpi
«
Svar #5 skrivet:
09 december 2014, 12:44:03 »
Citera
Tar du bort termostaterna skall de ersättas med en linkande ratt som den du har på slingan utan termostat. Med denna ratt kan du justera flödet. Dessa rattar kom nog med vid installationen om de är bortslängda går det säkert att beställa nya från gvtillverkaren.
Loggat
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25
Tumpi
Expert på värmepump
Antal inlägg: 564
Karma +0/-0
Tumpi
«
Svar #6 skrivet:
09 december 2014, 12:52:57 »
Citera
På din blogg har du en bild på en gv-fördelare med två slingor, där har du handjusterings ratten på. Det är sådana du skall ha. Jag har oxå liknande gv-fördelare. Jag har tagit bort alla termostater och justerat in slingorna enligt gv-ritningen. Fungerar fint.
Loggat
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25
DennisCA
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
DennisCA
«
Svar #7 skrivet:
09 december 2014, 13:43:37 »
Citera
Tackar ska se om jag hittar rattarna nånstans. Rörmokaren borde ha justerat redan, men jag tycker de har skött de bitarna väldigt dåligt i överlag, värmepumpen justerades inte alls. Ska hålla koll på vad pumpen säger om temperaturskillnaderna och se om jag får upp tempen lite i ena rummet.
Loggat
DennisCA
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
DennisCA
«
Svar #8 skrivet:
10 december 2014, 12:34:04 »
Citera
Kollade igår på pumpen när den var igång, då såg det ut att vara normalt, 7 graders skillnad kanske mellan utgående och returnerande. Men sen gick jag dit igen efter pumpen stannat och då stod det att tempen på det som gick ut var 40 grader+, sen föll det snabbt neråt igen mot typ 27-29 grader tror jag det.
Vad hände här? Tillfällig spik i tempen, är detta normalt?
Loggat
Zyberdude
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Korsnäs / Finland
Antal inlägg: 3120
Karma +0/-1
Kön:
62.77405 21.18189
Zyberdude
«
Svar #9 skrivet:
10 december 2014, 14:11:06 »
Citera
Troligen gjorde den samtidigt efter värmekörningen en varmvattenkörning.
Loggat
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 758
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
EvertL
Heat?
Carl N
rocas
Josth
Jisse
svestr2
tyke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info