0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Har nyligen blivit sambo och därmed blivit med bergvärmepump Tror att bergvärmen installerades 2007 och att den därefter har fått leva sitt eget liv. Jag tänkte nu försöka få den att gå lite bättre än vad den gör just nu och är säker på att jag kan få råd och tips av er här på forumet för att fixa detta De observationer som jag hittills har gjort är:-samtliga radiatorers termostater är ställda i fullt öppet läge Bra, ännu bättre om du tar bort dem. när du justerat värmefördelningen rätt mellan över och undervåning kan sätta tillbaka någon där du vill ha kallare-tycker att det är många VP-starter per dygn, ca 40st Ja det är många men du har kommit ner bra nu med mera gradminuter-bor i suterränghus, varmt på övervåningen och kall undervåning-temperaturerna på köldbärarsidan verkar ha havererat, båda visar ständigt 50 grader. Påverkar det hur pumpen går på något sätt? Bökigt att byta dessa?Har ingen betydelse för VP men det kan ju vara intressant att se KBtempen. Vanligt fel på Nibe, man brukar få nya gratis om man hör av sig till dem. lite bökigt att byta men det går om du är händigDå temperaturerna på värmesidan hade ett delta T på mindre än 5 grader började jag med att ställa ner farten på cirkulationspumpen, först från 3 till 2 och nu från 2 till 1. Det konstiga var att delta T:et blev ännu mindre i läge 2 på pumpen, någon som kan förklara det? Igår justerade jag ner till läge 1 och då såg det bättre ut, behöver dock vänta till kvällens avläsning innan jag vet med säkerhet hur den ändringen påverkat.Har även börjat försöka ställa om grundflödet över radiatorerna, men tyvärr verkar termostaterna kärvat ihop efter 7 år utan motionering(vilket jag skrivit om i en annan tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=47165.0). Visst ska jag försöka strypa radiatorerna på övervåningen för att få mer värme på undervåningen?Helt rätt. Men du ska inte justera flödet med termostatvredet, det har vi ju redan förklarat i den andra tråden, men vi kanske har en begreppsförvirring här?Kommer säkert att fylla på med en väldans massa frågor här i tråden vartefter Glad att ha hittat hit, verkar vara ett mycket trevligt forum