Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Gör det själv
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Nyttja luftvärmepumpen som indirekt rökgasfläkt?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nyttja luftvärmepumpen som indirekt rökgasfläkt? (läst 3675 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Animan
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Umeå
Antal inlägg: 36
Karma +0/-0
Animan
«
skrivet:
18 november 2014, 20:28:11 »
Citera
Jag har behov av tillfälligt bättre drag i kakelugnen vid start av eldning. Det självklara valet kan tyckas vara att installera en rökgasfläkt längst upp på skorstenen, men undertrycket i huset skapas till stor del av luftvärmepumpen och därför vill jag nyttja den fasciliteten istället.
Går det att tillfälligt stänga frånluftsfläkten genom att bryta någon lämplig elledning vid t ex plinten där man justerar hastigheterna eller vid frånluftsfläkten med t ex en 10 min-timer? Kommer något kylmedium att skada fvp:n i frånvaro av tempererad frånluft?
Tips på lösning, någon som testat något liknande? Vips kan undertrycket kanske förvandlas till överttryck och dra med rökgaserna ut genom enda tillgängliga utloppet, dvs skorstenen?
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19213
Karma +15/-14
Smurfen.
SV: Nyttja luftvärmepumpen som indirekt rökgasfläkt?
«
Svar #1 skrivet:
18 november 2014, 20:38:45 »
Citera
Du har en frånluft värmepump du vill stoppa fläkten på tillfälligt eller har jag fattat fel
Hur som helst måste vi veta märke och modell.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Animan
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Animan
«
Svar #2 skrivet:
18 november 2014, 20:43:23 »
Citera
Sorry, klantigt av mig, Nibe 410p. Annars rätt uppfattat Smurfen.
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19213
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #3 skrivet:
18 november 2014, 21:14:11 »
Citera
Tror inte man ska stoppa frånluften då kommer vp protestera men det bör gå att tillfälligt öka tilluften på sid 18 i manualen ser man plinten som styr fläkt hastigheten går säkert att ordna med en extern brytare ev med tidrelä. Här finns manualen
http://www.nibe.se/nibedocuments/11515/011480-1.pdf
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29881
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
18 november 2014, 21:41:37 »
Citera
Jag skulle nyttja ratten (M) som styr fläkthastigheten.
Under avsnitt "Inställning av fläktkapacitet" så beskriver manualen utförligt hur man kan ställa in olika fläkthastigheter vid olika inställningar på ratten.
Det är bara att läsa på och testa sig fram, kabel nr 094 och 095 är det som du ska ändra för att ändra reducerad drift, testa t ex att byta plats på dom så att tilluftsfläkten går lite fortare än frånluftsfläkten.
Glöm inte att återställa fläkten bara...
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Animan
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Animan
«
Svar #5 skrivet:
18 november 2014, 22:30:18 »
Citera
Åh-hå, du tänker så, Carl N. Kanske ännu hellre använda läge C som ska vara till forcerad ventilation eftersom jag ibland använder mig av det reducerande läget? Om jag ibland vill få extra ventilation kanske det inte gör så mycket att få en stunds övertryck?
Fördelen med Smurfens idé torde vara att jag lättare kan sätta in ett tidsrelä så inget glöms bort, principen borde väl bli densamma?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29881
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #6 skrivet:
19 november 2014, 07:08:43 »
Citera
Hej!
Jepp, smurfens förslag funkar säkert jättebra om du vill ha dit ett tidsrelä.
Fördelen är ju då att det inte glöms bort...
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Animannamina
Gäst
Animannamina
«
Svar #7 skrivet:
19 november 2014, 12:30:57 »
Citera
Ok, har någon tips på vilket relä jag ska sätta dit? Jag låter en elektriker montera, men jag kan ju skaffa grejorna i förväg så slipper jag flera besök.
Loggat
Animan
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Animan
«
Svar #8 skrivet:
19 november 2014, 12:33:30 »
Citera
Ok, har någon tips på vilket relä jag ska sätta dit? Jag låter en elektriker montera, men jag kan ju skaffa grejorna i förväg så slipper jag flera besök.
Ursäkta dubbelpost.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Gör det själv
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 749
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
JockeHX
Nissef
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info