0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mmm, hur skulle du göra om du sålde en vara som slutade fungera?Det är rätt naturligt att de inte skickar ut en tekniker för att felsöka en installation som de inte haft kontroll på, eller köpt en tjänst av ett företag som i sin tur har garanti på installationen.Ofta beror ju dessutom "fel" på en luftvärmepump på handhavandefel, så det skulle nog bli väldigt dyrt om alla näthandlare alltid skickade ut en servicekille så snart en kund har problem.Det leverantören är skyldig att göra är att betala din frakt av maskinen tillbaks till dem, felsöka/reparera eller ersätta varan med en ny.Problemet med detta är att du måste demontera maskinen, packa den och skicka den till dem, och åter igen installera eller betala någon för att installera maskinen, under tiden kan gas ha läckt ut, och för att vara säker på att ha rätt fyllning så måste du egentligen tömma maskinen helt och sedan återfylla den med ny gas i exakt rätt mängd.Oftast tjänar man på att köpa billigt på nätet och montera/fixa själv, men när oturen är framme kan det bli dyrt.I just ditt fall kanske det skulle kunna vara affär att ändå betala för att få dit en tekniker som felsöker/reparerar maskinen med prylar som Polarpumpen skickar upp?Du kommer nog trots allt billigare undan än om du hade köpt pump + installation lokalt?Jag vet inte vad din hemförsökring säger runt ärenden som dessa, kanske står de för alla eventuella felsöknings och reskostnader som ligger utöver självrisken?