Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av utegivaren  (läst 2538 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Placering av utegivaren
« skrivet: 20 december 2005, 11:43:24 »
Den allmänna visdomen säger ju, så vitt jag vet, att utegivaren ska placeras på en vägg i norr eller väster, skyddad från morgonsolen. Jag har dock börjat undra om det verkligen är det bästa. Morgon- och förmiddagssolen värmer ju huset, så varför ska den inte få värma givaren också?

En nödvändig reservation är nog att detta gäller trähus (som jag har). Stenhus värms kanske så långsamt av solen att det inte blir någon överensstämmelse mellan uppvärmningen av givaren och uppvärmningen av huset.

En annan sak som jag har lagt märke till är att det i vart fall på vintern blir en mycket stor temperaturskillnad mellan en placering på väggen, under takutsprånget, och en placering några meter ut från husväggen. Det kan skilja 4-5 grader. Det är nog inte så att det läcker ut värme från huset, utan snarare det att kylan strålar ner från natthimlen, och takutsprånget skyddar givaren mot den instrålningen.

Själv har jag inte slutligt bestämt utegivarens placering ännu, och jag tänkte nu pröva en placering i norr, fritt från huset och utsatt för morgonsolen.

(Sedan kan man nog om man vill säga att allt detta saknar betydelse och kan kompenseras på andra sätt, t.ex. med en inomhusgivare.)
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Placering av utegivaren
« Svar #1 skrivet: 20 december 2005, 12:55:09 »
Det är inte så kinkigt som folk tror... i äldre dar fanns rek om att hade man mycket söderfönster o öppen planlösning kunde den med fördel monteras mot söder!!!
jag tror det var Billman senare landis sen landis o gyr numera Siemens som rek. detta.

Vår 25 kw pump har givaren mot öster, det funkar toppbra tillsamans med en rumsgivare.

Värmetrögheten i ett hus är mycket stor så extrema skillnader på framledningen hinner inte slå igenom speciellt mycket.

jag har våndats en hel del när verklig utetemp på våren kan ha varit -20 och vårsolen värmt upp utegivaren till +5!!!!!!!

Men det blir en dipp på några timmar så det märks knappt alls inne. Sen värmer ju den goa vårsolen en hel del, så på eftermiddan bromsar rumsgivaren för fulla segel.
Då har man flera vinster med rumsgivaren. den ger jämnare innetemp samtidigt som den sänker elåtgången så den blir lönsam!!

Rörisen tyckte det blev för tidsödande att nå norrväggen!! han hade fast pris på jobbet.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Placering av utegivaren
« Svar #2 skrivet: 20 december 2005, 13:13:42 »
Intressant! Ja, en rumsgivare bör man nog ha, trots att Nibe tycker att det är överkurs.
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Placering av utegivaren
« Svar #3 skrivet: 20 december 2005, 18:33:03 »
Rumsgivare ska du ha oavsett vilka andra råd du får, jag lovar!

Det är en toppgrej!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Kongolasse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av utegivaren
« Svar #4 skrivet: 20 december 2005, 19:25:02 »
Hej!

Var ligger priset på en rumsgivare? Och är det svårt att instrallera själv eller måste man ta hem installatören igen?
Var köper man den?

/Lars
Nibe Fighter 2010-8 och VVM 240

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Placering av utegivaren
« Svar #5 skrivet: 20 december 2005, 23:44:52 »
Svagstöm nÃ¥gra tÃ¥tar inga problem...   borra sig fram till ett hyfsat centralt läge i huset. Som inte direkt pÃ¥verkas av soljus

Kostar väl ca 1000:-

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Värmlänning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av utegivaren
« Svar #6 skrivet: 22 december 2005, 20:27:21 »
Vi har utegivaren monterad högt upp och mitt på västra sidan det fungerade bra utom vid mulet och 5-10 plus grader. (Manualen från Thermia säger montera utegivaren på väggen utanför det rum som används mest på en höjd av 2/3 från marken). Installatören sa att innegivare inte behövs!!!!.  Det var svårt att få jämn temp inne beroende på inverkan av torktummlare spis datorer osv. Jag knäckte värmekurvor och provade olika kurvor men fick ej jämn temp vid 5-10 plus grader. Efter montering av innegivere fungerar det mycket bra jag kör nu oknäckt kurva 32 som fungerade direkt efter montering. Jag använde en tyristor från Elfa pris ca 15 kronor.Värdet på de olika givarna står i manualen.
Themia eko 105 + mbh 300 innegivare 170 m borra
19 element varav 4 i källaren + golv värme 8 m2
Villa 1926 (2 plan ca 180 m2) + källare 2 vuxna 2 barn. Tidigare år 10 200 kw/h el + ca 2 m2 olja +20 m2 ved. Separat elmätare för VP sedan Feb 06
Ã…r 1. 16 744 kw/h + 6m2 ved.
VP 2402 tim Vv 473 tim TS 17 tim.
Ã…r 2. 15 802 kw/h ( VP 8173 kw/h) + 6 m2 ved
VP 2809 tim Vv 508 tim TS 10 tim.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Placering av utegivaren
« Svar #7 skrivet: 22 december 2005, 21:33:26 »
Citera
Installatören sa att innegivare inte behövs!!!!. 


Han har FEL, men det vet du ju redan  ;) ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 431
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!