0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men hur lågt är flödet egentligen?Jag har kört olika flöden.Från ca 0.5 till 3 l/min.Jag tror också som du att värmen ej går från slingorna och jag tror det är en kombination av det du skriver.Det har blivit ca 1 grad varmare i smårummen. Men, det har också blivit varmt ute. 13 grader plus Soligt. Kan vara det som påverkat. Hursomhelst är vi inte nöjda med 18 grader.Ang. isolering under kan jag inte svara för det har jag inte sett.Jag ska ringa installatören och fråga vad nästa steg är. kan fråga Ang. isoleringen. 50 % av mig vill riva upp alla golv o lägga om enl. rätt cc. Problemet är att min erfarenhet av hantverkare är usel (plus att jag har svårt att se att installatören kommer godkänna detta).Jag återkommer MvhNiklas Beräkning på flöde 1 l/min ger1/60*4,2 = 70 w/(l*°C)Öka flödet till 3 l/min och dt till, för golvvärme, normala 4 °C.70*3*4 = 840 WI ett nybyggt hos med värmebehovet 40 w/m2 så borde det räcka till över 20 m2 vid DUT.Problemet är inte lågt flöde utan att värmen stannar i värmebäraren och inte går över till rummet.Något är fel med golvvärmen, det är nog en kombination av stort c-c, få meter och dålig värmeöverföring pga lite plåt eller dålig kontakt mot golv. Hur är isoleringen under golvvärmeslangen?/ErikB
Jag skulle vilja säga så här, flödet kanske är OK i resp slinga, iaf för denna årstid, MEN det totala flödet genom värmepumpen gör att den stoppar för tidigt, och inte blir av med all värme som den producerar.Jag undrar fortfarande vad flödet blir på bv om du stänger av allt på öv?Får du fulla utslag på flödesmätarna där men inte om du gör motsvarande (och det har du ju gjort med nedslående resultat) för öv, så vet du med säkerhet att ngt ligger och stryper eller bypassas till öv.Det borde vara första steget nu.
Med en framledning på 45 grader så blir givetvis returen också hög.Framlednignen blir hög om flödet är lågt.Kan du ge oss en bild på hur flödesmätarna ser ut på bv om du kör cp på max, öppnar slingorna max på bv samt stänger av öv helt?Det vore en mycket bra början.
Deras förklaring var att de hade beställt färdig frästa spånskivor men att snickarna la plankor och propsade på att man skulle lägga där det fanns plats mellan plankorna.