0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad snackar du, min pappa etc, Rickard? På sig själv känner man andra. Allt jag sa var att det är långtidserfarenheter som ligger till grund för mina inköp, inte framtidslöften. Minns Mercedes 20-åriga rostgaranti....
Nu sitter man i dilemmat, kan få en svart metalliclack på 5 dagar eller vänta 8-12 veckor på en vit och ytterligare 4 veckor för el-inställbar förarstol. Idag ska jag fråga vad dom tar för att byta generator och kamrem på Kia`s suv, kommer för en jämförelse fråga andra bilmärken också.
För övrigt så kommer moderna bilar fullpackade med elektronik att bli rena mardrömmen när de blir typ äldre än 7 år.Jag tror det finns plats spå marknaden för en modern Volvo 240, typ.En bil som man kan reparera själv./quote]Tillverkarna borde satsa på bilar typ bubblan, 240 etc i modern tappning med fokus på att den skall vara billig, driftsäker och påverka miljön så lite som möjligt.Istället för nu att ha en helt ny modell vart 6:e år och en facelift var 3:e och innehålla en massa prylar vi egentligen inte behöver.Å andra sidan så tjänar tillverkarna stora pengar på reservdelsmarknaden och vill sälja fler bilar än andra genom ständigt ha nya modeller.Bra för miljön är det dock inte.Grannen till mina föräldrar där jag växte upp höll på med veteran bilar och motorcyklar.För något år sedan var jag inne i garaget och tittade på en A-Ford (tror jag det var, en tidig Ford var det) och blev djupt imponerad av tändsystemet på den.Enklaste systemet hitintills, till och med enklare att byta än Saabs tändkassetter.Var 1 box till varje tändstift som vid fel endast lyftes upp och byttes mot en ny.Kändes modernare än 70-80-talets tändsystem.KIA har haft problem med förra generationens Cee'd, men det är inte så konstigt i sig att man får kvalitetsproblem när man är ny på marknaden.Är helt säker på att bilarna blir bättre för varje generation.Och skall man jämföra så har de inte lika mycket problem som VW's produkter har.