0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lägsta effekt på Daikin är 2,5 kW enligt manualen.20 liter innebär då 8 liter/kW.Nibe 1255 lämnar lägst 4 kW och det motsvarar då 32 liter med samma premisser.Själv tycker jag nog att det är snålt med vatten, 20 l/kW bör det nog vara men de flesta system håller nog minst 80 liter om det inte är väldigt små hus och då är en bergvärmeinverter rätt onödig ändå.
Skall bli spännande att se mer av dessa pumpar. Verkar onekligen väldigt trevliga tycker jag. Jobbar i branschen och tycker det är en modell som ligger väldigt rätt i effektspann samt pris. Nibes lilla 1255 räcker inte alltid till och 16 kan många gånger bli väl stor. Lägstaeffekterna som både nibe och daikin anger är nog mer teoretiska. Tror de är beräknade på 0 gradig KB. Tiden pumpen går som on/off (vår, sommar,höst) kanske man har närmare 5 grader in vilket höjer lägstaeffekten.Är i valet om kvalet att byta hemma då vi har lite problem med knäppningar från BEF VP samt att det vore kul med en modernare pump. Valet står mellan Nibe 1255 el Daikin. Daikin ligger bättre till i effektspann för mitt hus. 1255/6 blir liten och 1255/16 blir stor. Helt klart en miss från Nibes sida.Personligen skulle jag aldrig sätta in något annat än en inverter om det var till mig själv. On/Off känns för trubbigt och gammalt./Kalle
Håller med, dock antar jag att valet inte blir så svårt då det inte kan bli för en "för stor" med en inverter, eller?Priset mellan Nibe 1255 1-6 och 4-16 skiljer ju bara 7845 kr, hos en annonsör på forumet.Edit: Ett nyare energisnålt hus måste väl passa 1255 1-6kw perfekt!?