0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag är lite osäker på hur man räknar på värmeförlusterna när det är oisolerad platta. Det blir inte riktigt som en vanlig beräkning av transmissionsförlusterna genom en vägg eller tak eftersom marktempen skiljer sig mot lufttemperaturen. Någon kunnigare person vet kanske vad rimliga temperaturer på marken är vid olika delar av året(?). I så fall kan man göra en enklare/grövre transmissionsförlustsberäkning för att se vad värmeförlusterna blir.
Guest: Du har rätt om det vore en regelrätt transmissionsförlustsberäkning, men jag tror inte man kan räkna så då marktemperaturen skiljer sig från lufttemperaturen Enligt den länkade bilagan kan man i fallet "C" använda Markstandardens formler (stycke D2) för beräkningen av U-värde för mark. De formlerna som används för u-värdesberäkningen hänger ihop med markens värmekonduktivitet och värmemotståndet för platta inkl. cellplast etc.Om man kollar på U-värdesberäkningen så kan man läsa i rubriken: "Slab-on-ground floor. Calculation of thermal transmittances. SS-EN ISO 13370:2007".Den standarden ger ju ett mark-U-värde som tar hänsyn till värmeflödet som böjer av uppåt mot markytan. Anledningen att värmeflödet böjer av uppåt är ju att det är kallare i luften, ovan mark. Hur kallt är det då och hur länge? Ja ungefär 100 000 gradtimmar.Så det kanske är rätt?
Rocas: Du verkar ha stor erfarenhet, men hur menar du när du skriver att fuktvandring inte kan ske underifrån? I detta fall så kommer TS att ha värmen på även sommartid och då kommer marken aldrig bli varmare än plattan. Men om golvvärmen stängs av under vår-sommar-tidig höst så finns väl risk för omvänd fukttransport dvs. att marken under är varmare än plattan/grunden(?) Se följande rapport, längst ned sidan 4: http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2002/grundtips_for_golvvarme.pdf...samt texten under figur 2 på följande sida: http://www.fuktcentrum.lth.se/verktyg-och-hjaelpmedel/fuktskador/omvaend-fuktvandring/
Isoleringen kyler plattan
Jag skulle dock endast isolera golven. Golvvärmen behövs inte. Det räcker med de befintliga radiatorerna. Komfortskillnaden med frigolitgolven blir enorm.
och dessutom är frigolit en ångspärr.
Per J: Om man kollar på U-värdesberäkningen så kan man läsa i rubriken: "Slab-on-ground floor. Calculation of thermal transmittances. SS-EN ISO 13370:2007".Den standarden ger ju ett mark-U-värde som tar hänsyn till värmeflödet som böjer av uppåt mot markytan. Anledningen att värmeflödet böjer av uppåt är ju att det är kallare i luften, ovan mark. Hur kallt är det då och hur länge? Ja ungefär 100 000 gradtimmar.Så det kanske är rätt?
Infogar bild på beräkningen som gav u-värdet 0,55. Med 100 000 gradtimmar blir då värmeförlusten 2200kWh. Jag uppskattade längd x bredd, antog att plattan är 10cm betong, cellplasten var 5cm med R=0,039 betongen R=1,7 samt satte marken under plattan till grus.