Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Borra för bergvärme, kan borraren ta stubben vi vill ha bort?  (läst 3340 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Det här kanske är en helt galen tanke men den slog mig och då kände jag att jag behövde kolla med forumets kloka medlemmar så att jag inte gör bort mig totalt.

Vi ska få borrat för bergvärme på tisdag. Cirka fem meter från där borran ska placeras finns en stubbe från en björk vi tog ned för runt ett år sedan. Denna stubbe står mitt på gräsmattan och är ju därför rejält i vägen, dock är den inte i vägen för när borriggen ska fram till hålplatsen. Tanken som slog mig var dock ifall jag skulle kunna fråga borraren om har kunde tänka sig att flytta riggen dessa få meter när han är klar med borran och köra ned borren någon meter i stubben för att underlätta dess avlägsnande.

Jag har ingen aning om hur dessa borriggar fungerar så det kanske är helt tokigt att ens tänka så här...så vad säger kollektivet? Gör jag bort mig totalt om jag ställer frågan till borraren eller kommer h*n tycka att jag är en riktigt klurig kund?

Mvh
Fred
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Borra för bergvärme, kan borraren ta stubben vi vill ha bort?
« Svar #1 skrivet: 16 augusti 2014, 11:48:27 »
Tror inte han är speciellt sugen att borra i din stubbe.

Hyr dig en stubbfräs själv och fräs ner den, fräste själv ett par rediga stubbar inkl synliga grova rötter för någon vecka sedan.
1h jobb totalt, 250kr för hyran av stubbfräsen.

Rolig och manlig sysselsättning. ;)
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Du kan fråga den som gräver ner slangen om dom kan försöka gräva upp stubben också. Vi blev av med en buske när grävaren åkte förbi  tummenupp
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Borra för bergvärme, kan borraren ta stubben vi vill ha bort?
« Svar #3 skrivet: 16 augusti 2014, 14:22:08 »
Jo, stubbfräs känner jag ju till men jag tycker det skulle vara en så elegant lösning om bergborraren kunde sätta ett hål i stubben när riggen ändå står några meter ifrån den. Varför skulle det vara ett motstånd från borraren för att göra en sån sak?

Borran kommer vara så nära huset att jag antar att det blir spade för att gräva ned slangen. Frågar jag dem som gräver den angående stubben kommer de antagligen säga att jag ska ta till spaden själv!  ::)
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Jag tror inte heller att borraren vill borra i trä, jag tror inte att kronan skulle må bra av det. Men det kostar ju inget att fråga när dom är där.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19146
  • Karma +15/-14
Jo, stubbfräs känner jag ju till men jag tycker det skulle vara en så elegant lösning om bergborraren kunde sätta ett hål i stubben när riggen ändå står några meter ifrån den. Varför skulle det vara ett motstånd från borraren för att göra en sån sak?

Borran kommer vara så nära huset att jag antar att det blir spade för att gräva ned slangen. Frågar jag dem som gräver den angående stubben kommer de antagligen säga att jag ska ta till spaden själv!  ::)
Dom brukar vilja borra 4 meter från huset och dom brukar ha med en minigrävare när dom drar in slangen till huset. Fråga om han vill borra i stubben kostar ju inget men jag gissar han kollar lite konstigt på dig men det kan man ju bjuda på dom kanske fixar det med borran eller grävaren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Borra för bergvärme, kan borraren ta stubben vi vill ha bort?
« Svar #6 skrivet: 16 augusti 2014, 17:06:33 »
Jag tänkte också ifall det var så att kronan inte gillade trä...men så kom jag att tänka på att den måste ju stöta på rötter hela dagarna när den jobbar så det borde ju inte vara katastrof. Dock är ju en stubbe lite mer än bara en rot...

Några fyra meter blir det inte från huset, då är vi på grannens tomt, utan snarare en och en halv meter. Det har inte sagts något om en minigrävare med det har å andra sidan inte sagts att det inte ska vara någon heller. Det kommer inte heller vara borrarna som drar in slangen i huset utan det ska göras av de som senare ska installera pumpen.

Jag tar nog chansen och frågar borrarna...tycker de att jag är knäpp så får de väl tycka det, det kostar ju inget...de kan ju tycka att det är en smart lösning de aldrig tänkt på och gör det med glädje...då har jag ju sparat en massa jobb och lite pengar!  tummenupp

Om det är fler som har något inlägg i debatten så tar jag gärna emot det!
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19146
  • Karma +15/-14
Har för mig att 4 meter har med risken för sättningar i grunden men det har dom säkert koll på skriv gärna hur det gått med stubben.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Borra för bergvärme, kan borraren ta stubben vi vill ha bort?
« Svar #8 skrivet: 16 augusti 2014, 18:05:42 »
Jag pratade med killen som har totalentreprenaden om just risken för sättningar (husets platta är gjuten på berg enligt originalritningarna) och han sa utan att tveka att det är inga som helst problem, borren är så vibrationsfri. Det var heller inte bara han som fick jobbet som sa så, även de två andra som var här för att lämna offerter sa precis samma sak.

Givetvis ska jag tala om hur det går på tisdag...även om jag blir veckans driftkucku!  :)
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Borra för bergvärme, kan borraren ta stubben vi vill ha bort?
« Svar #9 skrivet: 19 augusti 2014, 21:07:01 »
Nu har borrarna varit här och de gjorde klart 160-metershålet klart snabbare än jag hade förväntat mig! Jag insåg ganska snart att det skulle bli på tok för bökigt att få borriggen till stubben så jag gav upp idén. Dock ställde jag frågan rent hypotetiskt till borrkillen (för att inte göra er besvikna här i tråden ::)) och svaret var faktiskt lite oväntat...

Det var inte någon idé att ge sig på att sätta borren i stubben men inte pga att något skulle skadas i riggen utan för att trä tydligen är bland det j-vligaste man kan borra i! Borren är konstruerad för att borra i stumt material vilket trä inte är, därför skulle det helt enkelt inte funka något bra att borra i något som ger efter och sviktar som en stubbe.

Kul att veta i alla fall!

Stubben får avlägsnas på något annat sätt med andra ord...

Mvh
Fred
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Borra för bergvärme, kan borraren ta stubben vi vill ha bort?
« Svar #10 skrivet: 19 augusti 2014, 21:41:43 »
Hm, nä de såklart  :::_) Som gammal bergborrare är det så jag skäms att jag inte tänkte på att en bergborr inte skär så bra i trä ???
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 på 1.5plan + 40m2 fristående garage/förråd. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Borra för bergvärme, kan borraren ta stubben vi vill ha bort?
« Svar #11 skrivet: 19 augusti 2014, 22:18:55 »
Tänker man efter så behöver man inte vara gammal bergborrare för att lista ut det...kronorna ser ju ut som knutna nävar med en massa knogar på och det säger ju sig själv att en knuten näve inte tar sig genom trä så bra.  8)
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Paxman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Borra för bergvärme, kan borraren ta stubben vi vill ha bort?
« Svar #12 skrivet: 29 augusti 2014, 10:50:45 »
Tänkte att jag måste ju följa upp tråden (ogillar när andra lämnar trådar med öppna slut!  ^-^).

När det var dags för att få in brine-slangarna användes mycket riktigt en minigrävare. Två killar från samma firma som borrade hålet kom hit och satte igång att gräva. Vid ett passande tillfälle passade jag lite försiktigt på att fråga medhjälparen om det skulle finnas möjlighet att få lite hjälp med stubben...bara att gräva runt lite så jag kommer åt att såga av den själv senare alltså!! a:gl Han sa att han skulle kolla med grävmaskinisten, som verkade vara den seniora av de två, så denne fick avgöra om det var möjligt. Jag släppte därför ärendet och gick för att umgås med familjen på andra sidan huset. Efter ett tag insåg jag att ljuden från grävningen förändrats men att de ändå var ganska konstanta...hmmm...vad sker nu...? Gick runt huset bara för att se hur hela jädra stubben låg på gräsmattan med rejält med rötter uppdragna! 😳 Grävaren hade redan hunnit fylla igen hålet och var i full färd att jämna till marken!! 😄 Gissa om jag blev glatt överraskad!! Gräsmatten är nu plan och fin även om det inte är så mycket gräs just där. Det var det i och för sig inte innan grävningen heller så nysådd är planerad till nästa år. Nu kan också gumman få plats med sina pallkragar utan att behöva snubbla på en gammal stubbe.

Äras de som äras bör så: Tommy E och Smurfen, ni var helt rätt ute!!  tummenupp

Återstår nu bara att se ifall det kommer en faktura på stubborttagningen... ::)

Vänligen
Fred
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!