0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jäkligt svårt det här. Jag vill inte ha några fula fläktkonvektorer med rör längs väggarna i mina rum, speciellt inte när rören måste gå från taket. Och att investera en massa pengar i 5 stycken FTX-kyl-aggregat som knappt ger någon kyla känns inte som någon bra idé heller.Besiktningsmannen klagade på att jag hade för hög omsättning på luft när jag besiktade huset. Men även om jag skulle ha 50% mer än man skall ha så verkar det som jag ligger långt ifrån vad man skulle behöva ha för att kunna kyla ordentligt.
Jag har ett Flexit UNI 4-agg. Levererar som mest 166 l/s, jag kanske kör på 50%? Hittar inte protokollet för inkalibreringen nu. Det låter bra mycket mer när jag ställer upp på max flöde.Källaren känns onödig att kyla och delningen sitter i garaget, så det skulle gå att sätta ett aggregat bara på tilluften till övervåningen som är 180 kvadrat.Jag har fått för mig att man behöver kondensisolera ventilationsrören efter kylaggregatet, men det kanske inte behövs om man inte kyler så mycket? Finns det inte risker med kondens även om man håller sig högre upp i temperatur? Vad händer om det blir något fel i regleringen tex.
Det finns en inställning i menyerna för att aktivera kylning, så det verkar som att aggregatet kan sköta kyla direkt också.Frågan är om man inte skall ta och snickra ihop en liten ram som passar in i ett av fönstren när det är öppet och som har ett hål i sig. Och så kör man en vanlig AC som blåser ut värmen genom det hålet. Det är ju inte många dagar per år som det behövs kyla...Lite synd dock eftersom frikyla är så fint.