Bra att det finns planerare som tänker längre framåt

Jag installerade VVS-system i ett passiv-energihus för tre år sedan och det visade sig vara ett helt eget projekt för sig

- Ägaren (byggherren) var själv pensionerad teknikplanerare och ville hålla det perfekt med mycket låg profil i teknik-> lägre kostnader...
Uppvärmning samt bruksvatten och ventilation kombinerades till en enda plats samt maskin, alltså uppvärmning samt svalka via luft och varmvatten max 4 meter till tappställe etc. Förvärmning vintertid av inkommande luft från borrbrunn
Och fungerar
Negativt i det stora hela var att de företag som var involverade i bygget inte respekterade de hårda byggnormerna för passiv-energihus utan arbetade en gammal kutym:
- Elektrikern använde yxa för att göra ett stort hål i mellantaket av uretanskivor för att få kabelknippan igenom, eldosorna på utsidan borrades helt kallt genom väggen till dosan på insidan etc
(I arbetsbeskrivningen för passivhus är det klart hur man gör en genomföring, alltså det skall användas en tätande manchett som limmas/ tejpas tät)
- VVS-killen före mig lade RiR-pex under betongplattan och till på köpet fel, håltagning enligt gammalt mönster

- Ventilationskillen kom aldrig på plats, blev väl rädd för kraven?
Alla installationer skulle ske i en nedsänkt tak-konstruktion för att inte göra hål i isoleringen men ingen läste den sidan...
Fakta är ju att passivhusen skall gå igenom ett läckagetest som inte fungerar i det fall att konstruktionen är som ett såll...
Det vet jag att nya saker skall läras in från "barnsben" inom husteknik, inhyrda tillfälligjobbare har inte den rätta utbildningen för att göra självständiga beslut.
Att vara certifierad passivhusplanerare betyder nog i klartext det att vakta som en

på allt som sker på byggplatsen, för görs inte det så blir det såhär

när

när det uppdagas något fel