Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byte av kylare Volvo 945 aut -98  (läst 6577 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1236
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Byte av kylare Volvo 945 aut -98
« skrivet: 26 maj 2014, 20:38:21 »
Hej!
Som tidigare skrivits köpte jag en Volvo för några veckor sedan. Köparen berättade om den läckande kylaren ( inkommande) kylanslutning så känner mig inte lurad. Hade hoppats på att fixa en fusklagning! Men tror det är bäst att göra det seriöst dvs byte av kylare. Beställde en ny kylare idag! Kommer förhoppningsvis imorrn?

Nu till mina funderingar. Har bytt kylare tidigare på gamla  140 å 240 utan några problem. Men nu är det ju elfläktar å framför allt anslutningar ( rör) ifrån automatlådan ? Något man bör tänka på eller är det bara att köra? a:gl

Frågat både på Bilia plus på Ad bildelar där jag beställde kylaren men fick ingen klarhet! Dvs de kunde inte svara >:(,

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Byte av kylare Volvo 945 aut -98
« Svar #1 skrivet: 26 maj 2014, 22:28:59 »
Nytt kyl redan på en 98?
Jaja, du vågade ju inte testa en riktig bil...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1236
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Byte av kylare Volvo 945 aut -98
« Svar #2 skrivet: 26 maj 2014, 22:46:47 »
Nytt kyl redan på en 98?
Jaja, du vågade ju inte testa en riktig bil...
Anar en viss avundsjuka..... ;)

Tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Byte av kylare Volvo 945 aut -98
« Svar #3 skrivet: 26 maj 2014, 22:58:43 »
 *roflmao*
Näe, sen jag fick på nytt rostfritt sportsystem för mindre pengar (204 Eu inkl frakt) än Biltema vill ha för en slutljuddämpare så tycker jag synd om alla som måste lida i mindre perfekta bilar än M-B C-klass, mk1. Satan så lättmeckat (de få ggr det går sönder) och reservdelar i varje buske!
OK, det låter kanske lite mkt, men man kan ju höja stereon...EU-godkänt med papper o allt på tyskt maner är det iaf..
« Senast ändrad: 26 maj 2014, 23:15:12 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
SV: Byte av kylare Volvo 945 aut -98
« Svar #4 skrivet: 27 maj 2014, 19:33:14 »
Det enda särskilda du behöver tänka på är att vara noga med att inte få in smuts i anslutningarna till automatlådan. Tvätta noga kring rörkopplingarna innan du lossar dem och plugga rörändarna om du måste lämna arbetet en stund. Blås ur kylslingan för automatlådan med tryckluft innan montering (särskilt viktigt om anslutningarna inte är pluggade när du får den nya kylaren).  Om du märker att automatlådeoljan är brun, grumlig eller luktar bränt så ska du nog ta en funderare på om det är dags att göra ett oljebyte och rengöring av filter i automatlådan ganska snart.

Passa gärna på att göra en sköljning av kylsystemet nu när du ändå måste tömma ur den gamla kylvätskan. Fyll på med bara vatten och byt det några gånger innan en slutlig fyllning med glykol. Om vattnet inte blir märkbart grumligt efter att ha varit med under en veckas daglig körning så kan man nog anse systemet tillräckligt rent.
Om termostaten aldrig är bytt så kanske det inte skadar att byta den också när du ändå håller på. Volvo från 90-talet har ju en lömsk tempmätare där nålen står stilla rakt upp mellan ungefär 50 och 95 °C motortemp, så många kör omkring med halvdålig termostat och onödigt kall motor utan att ha en aning om det.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1236
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Byte av kylare Volvo 945 aut -98
« Svar #5 skrivet: 27 maj 2014, 20:35:21 »
Stort tack för ett mycket utförligt svar  tummenupp!

Termostaten köpte jag samtidigt med kylaren :)!

Det enda särskilda du behöver tänka på är att vara noga med att inte få in smuts i anslutningarna till automatlådan. Tvätta noga kring rörkopplingarna innan du lossar dem och plugga rörändarna om du måste lämna arbetet en stund. Blås ur kylslingan för automatlådan med tryckluft innan montering (särskilt viktigt om anslutningarna inte är pluggade när du får den nya kylaren).  Om du märker att automatlådeoljan är brun, grumlig eller luktar bränt så ska du nog ta en funderare på om det är dags att göra ett oljebyte och rengöring av filter i automatlådan ganska snart.

Passa gärna på att göra en sköljning av kylsystemet nu när du ändå måste tömma ur den gamla kylvätskan. Fyll på med bara vatten och byt det några gånger innan en slutlig fyllning med glykol. Om vattnet inte blir märkbart grumligt efter att ha varit med under en veckas daglig körning så kan man nog anse systemet tillräckligt rent.
Om termostaten aldrig är bytt så kanske det inte skadar att byta den också när du ändå håller på. Volvo från 90-talet har ju en lömsk tempmätare där nålen står stilla rakt upp mellan ungefär 50 och 95 °C motortemp, så många kör omkring med halvdålig termostat och onödigt kall motor utan att ha en aning om det.

Tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad jojje

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
SV: Byte av kylare Volvo 945 aut -98
« Svar #6 skrivet: 27 maj 2014, 20:50:24 »
http://www.jagrullar.se/forum/viewforum.php?f=15&sid=e319598aed2bc3ecd4dfb6bab46c35f2

Kolla forumsdelen för 940 mfl, mycke läsbart om ditten/datten :)

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Byte av kylare Volvo 945 aut -98
« Svar #7 skrivet: 27 maj 2014, 20:57:46 »
Volvo från 90-talet har ju en lömsk tempmätare där nålen står stilla rakt upp mellan ungefär 50 och 95 °C motortemp, så många kör omkring med halvdålig termostat och onödigt kall motor utan att ha en aning om det.

Haha ja just det... *roflmao*  en helt sanslös lösning i syfte att minimera frågor till serviceorganisationen när man misslyckats att få en stabil kylvätsketemp på den usla PRV-sexan. Sedan blev bara själva mätarlogiken kvar i bilarna...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Byte av kylare Volvo 945 aut -98
« Svar #8 skrivet: 27 maj 2014, 21:57:11 »
Svenskt stål är det enda rätta!  tummenupp

De "usla" tempmätarna sitter i 700- och 900-serien, kanske skall tilläggas.
200-serien har mer normala mätare, och den enda halvledarelektroniken där är en spänningsregulator som ger ut stabil 7 volt till temp- och tankmätaren.

De äldre modellerna har någon typ av elektromekanisk spänningsregulator som kan strula ibland.
Tempmätaren i min 245 DL -77 står på rött vid normal motortemp, och soppamätaren nästan på fullt med 10 liter i tanken...
Regulatorn känns väl ev. som misstänkt där.  ::)

Byta kylare är en barnlek. Det är bara lossa några skruvar och lyfta ur den, tror inte jobbet kräver en mer utförlig beskrivning än så. :)
Elkylfläkten lossas på samma vis som fläktkåpan på 240.
Det man bör tänka på är som sagt renligheten kring tomatlådans anslutningar.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
SV: Byte av kylare Volvo 945 aut -98
« Svar #9 skrivet: 28 maj 2014, 22:04:01 »
De allra äldsta 700-serie har "normal" tempmätare, den här med dödband i mitten tror jag kom omkring 1987 (samtidigt med att motortempgivare med stor tvåpolig rundstiftskontakt infördes). Man bör dock notera att många andra bilmärken också hade tempmätare med dödband på 90-talet, t ex VW Golf III. I det fallet lär man dock kunna stänga av dödbandsfunktionen via diagnosuttaget och VAG-COM.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1236
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Byte av kylare Volvo 945 aut -98
« Svar #10 skrivet: 17 juni 2014, 21:44:05 »
Man är ju inte direkt snabb.....!
Idag hann jag ta itu med bytet av kylare!

Allt flöt på ganska bra. Förutom att det verkade saknas en packning till termostaten? Var det inte alltid en packning förr i tiden?
Gummiring fanns. Tycker det verkar pysa lite vid motorn där termostathuset sitter.

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
SV: Byte av kylare Volvo 945 aut -98
« Svar #11 skrivet: 17 juni 2014, 23:17:16 »
Är det inte ett spår i den nya termostatpackningen, så den ska krängas runt termostatens kant?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1236
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Byte av kylare Volvo 945 aut -98
« Svar #12 skrivet: 18 juni 2014, 10:03:47 »
Är det inte ett spår i den nya termostatpackningen, så den ska krängas runt termostatens kant?

Visst var det så! Får skylla på dålig syn.... ::) .Tack tummenupp

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!