0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nytt kyl redan på en 98?Jaja, du vågade ju inte testa en riktig bil...
Det enda särskilda du behöver tänka på är att vara noga med att inte få in smuts i anslutningarna till automatlådan. Tvätta noga kring rörkopplingarna innan du lossar dem och plugga rörändarna om du måste lämna arbetet en stund. Blås ur kylslingan för automatlådan med tryckluft innan montering (särskilt viktigt om anslutningarna inte är pluggade när du får den nya kylaren). Om du märker att automatlådeoljan är brun, grumlig eller luktar bränt så ska du nog ta en funderare på om det är dags att göra ett oljebyte och rengöring av filter i automatlådan ganska snart.Passa gärna på att göra en sköljning av kylsystemet nu när du ändå måste tömma ur den gamla kylvätskan. Fyll på med bara vatten och byt det några gånger innan en slutlig fyllning med glykol. Om vattnet inte blir märkbart grumligt efter att ha varit med under en veckas daglig körning så kan man nog anse systemet tillräckligt rent.Om termostaten aldrig är bytt så kanske det inte skadar att byta den också när du ändå håller på. Volvo från 90-talet har ju en lömsk tempmätare där nålen står stilla rakt upp mellan ungefär 50 och 95 °C motortemp, så många kör omkring med halvdålig termostat och onödigt kall motor utan att ha en aning om det.
Volvo från 90-talet har ju en lömsk tempmätare där nålen står stilla rakt upp mellan ungefär 50 och 95 °C motortemp, så många kör omkring med halvdålig termostat och onödigt kall motor utan att ha en aning om det.
Är det inte ett spår i den nya termostatpackningen, så den ska krängas runt termostatens kant?