Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
DAIKIN
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Livslängden på en fläktmotor?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Livslängden på en fläktmotor? (läst 4550 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
sudden43
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
sudden43
«
skrivet:
14 maj 2014, 17:22:30 »
Citera
Hösten 2007 köpte vi en Daikin FTXG 25 till vår sommarstuga och den har fungerat utan problem hela tiden. Våren 2014 blev vi uppringda av försäljaren,som sa att maskinen måste servas, rengöras. Så skedde och vi betalade för detta drygt 2000 kr. Vi lämnade huset och när vi kom tillbaka nästa gång hördes ett lågt skärande,ringande ljud. Vi kontaktade försäljaren som sa att av beskrivningen att döma var fläktmotorn slut. En ny skulle kosta ca 3500kr efter rotavdrag. "Att fläktmotorn måste bytas hade inget med servicen att göra". Vi borde fundera på om vi inte skulle passa på att byta maskin, de nya är mycket bättre. Det alternativet valde vi inte, oavsett bra kampanjer på andra märken så behåller vi vår Daikin. Hur länge bör vi kunna räkna med att vår nya fläktmotor kommer att hålla?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Livslängden på en fläktmotor?
«
Svar #1 skrivet:
14 maj 2014, 17:49:51 »
Citera
Låter inte kul detta.
Jag skulle faktiskt vända mig till konsumentombudsmannen om ni kan påvisa att felet uppträdde direkt efter service.
Sen tror jag inte att motorn är helt slut utan antingen är det ett lager eller så har de monterat ihop den fel efter service, inget man behöver byta hela motorn för att åtgärda.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 8779
Karma +10/-2
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #2 skrivet:
14 maj 2014, 23:30:07 »
Citera
Tänk på att det inte är ROT berättigat med reparation/service arbeten då du verkar ha fått ett pris efter ROT.
Då Skatteverket ska kolla extra på värmepumpar och dess ROT avdrag så kan du om du har otur åka på ett avslag på ROT begäran.
Nu kanske inte ( borde inte ) ROT avdraget var så stort på detta jobb men man ser en hel del höga reparationskostnader med just ROT avdrag!
Sen kan man kanske tycka att den som gjorde servicen borde ha hört att fläktmotorn lät lite illa och talat om att den kanske borde bytas i samband med servicen.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
Volvo245GLT
Expert på värmepump
Stad/land: Ljusne
Antal inlägg: 490
Karma +3/-0
Kön:
Volvo245GLT
«
Svar #3 skrivet:
15 maj 2014, 10:51:35 »
Citera
Känns ju inte helt orimligt faktiskt att felet uppkom i samband med servicen, även om fläktmotorn kanske levde på övertid?
En grundlig service kräver bl.a. att innerdelen och dess fläkt monteras isär fullständigt för lyckad rengöring.
Har det slarvats, eller kanske kommit in fukt i fläktmotorn eller något lager så kan det ju definitivt vara orsaken.
Ungefär som om man skulle lämna in sin bil på service, och kort därefter börjar motorn knacka... Vem hade inte klandrat verkstaden för det?
Det om låter är ett lager som inte kostar många enkronor nytt. Sen hur lätt det är att byta endast det vågar jag inte uttala mig om...
Loggat
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05
sudden43
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
sudden43
«
Svar #4 skrivet:
15 maj 2014, 13:34:58 »
Citera
"Diagnosen" ställdes i samband med mitt telefonsamtal med säljaren. Försäljaren visste omedelbart vilket fel värmepumpen hade. Ingen har ännu lyssnat eller tittat på pumpen. En ny pump eller en ny motor var de enda alternativ som presenterades. Att felet ev. skulle kunna avhjälpas med en mindre reparation var aldrig på tal.Missljudet är inte särskilt starkt, men det finns där. Enligt försäljaren skadade det inte pumpen att köra den.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #5 skrivet:
15 maj 2014, 13:45:43 »
Citera
Om fläkthjulet demonterat under servicen kan det ha monterats in fel på axeln, så att problemet bara är en justeringssak.
Det skulle alltså kunna vara fläkthjulet som tar i någon plastdetalj i höljet.
Jag skulle nog prova reklamera jobbet och kräva att de kostnadsfritt gjorde en utredning av vad som orsakar missljudet som uppstått efter service.
Personligen skulle jag själv se till att vara på plats, både vid eventuellt köpt service, och vid en efterkontroll.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Avarage
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 108
Karma +0/-0
Kön:
Avarage
«
Svar #6 skrivet:
04 juni 2014, 14:15:49 »
Citera
Personligen får jag en dålig känsla i magen av det som beskrivits och hade på inga vilkor velat ha in säljaren i huset för att pilla på LVP:n.
Hade jag inte velat/vågat skruva själv (vilke tjag ofta brukar) hade jag bytt servicefirma. Min magkänsla må vara fel men jag håller med tidigare skribenter om att som minimum borde de ha reagerat i samband med servicen. Och att sedan göra en analys per telefon och dessutom förorda de alternativ som vara de enda möjliga är i mina öron oseriöst.
Just my 5 cent´s
Loggat
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).
karlmb
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hindås
Antal inlägg: 3361
Karma +0/-0
Kön:
Riktiga motorer är multiplar av 3
karlmb
«
Svar #7 skrivet:
04 juni 2014, 14:29:47 »
Citera
Ja, hela iden med "service" är äl att man ska hitta o åtgärda ev. fel och slitage?
Då är det ju reklamation som gäller eftersom de inte hittade detta "slitage"-fel..som dessutom inte märktes innan "service".
Känns som att firman satt detta i system för att få sälja nytt. Kundstocken är känd och lätt påverkbar har de märkt.
Loggat
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
DAIKIN
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1110
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
uecjs
Börje__
VictorHus13
jehu
Scarrl
BiggerDigger
ghupost
Mike
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info