Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Poolvärmepump + Solslinga pÃ¥ intelligent sätt?Kopplingsförslag mottages tacksamt  (läst 2518 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Sitter och funderar hur jag ska koppla ihop en kommande poolvärmepump med befintligt system.

Idag värms poolen(ca 15 m3) av 200 m 32mm pemslang upplagd på ett tak. Poolpumpen är kopplad till en differentialtermostat med 2 givare.(den ena mäter temp i pool, den andra retur från solslinga) När solen går i moln eller på natten, och returen från solslingan är kallare än pooltemp stänger den pumpen.

Inte helt optimalt då vattnet i poolen blir lite sunkigt om inte solen lyser på någon dag. Dessutom kallt ;) Lyser solen bra några dagar värms den å andra sidan gratis till 26-29C (maxtemp uppmätt 31C blankt). Retur från slingan ligger när solen lyser ca 7-8C över tillopp. Badvänligt om man är typ 8 år, men närmar man sig slutet av 30 så vill man ha mer än 30 °C för att doppa sina private parts.... :)

Funderar pÃ¥ att lÃ¥ta pumpen gÃ¥ hela tiden, ställa nya värmepumpen pÃ¥ lämplig temp, skaffa en magnetventil(N/C 230V) som styrs av differentialtermostaten.  Fungerar en magnetventil med lägre tryck(ca 1-1,5b)?

Då är tanken att magnetventilen öppnar ett delflöde till solslingan när pooltemp är lägre än returen från solslingan. Och samtidigt hjälper vp på traven. Det dumma med det sättet är att Värmepumpens varma får gå upp på taket en onödig vända....

Eller skall jag sätta solslinga att förvärma innan vp, med samma styrning som ovan?
Risken är kanske att vp stannar på flödesvakten pga tryckfallet...

Jag vill gärna fÃ¥ dessa tvÃ¥ att fungera ihop, helst helt automatiskt utan nÃ¥got manuellt ventilvridande  :)
Förslag mottages tacksamt!

Edit: Magnetventilen finns även för NO om det hjälper någons tankebanahttp://www.magnetventile-shop.de/bewaesserungstechnik/magnetventile/elektro-magnetventil-g1-zoll-aussengewinde-nc-fuer-bewaesserung.html
« Senast ändrad: 05 maj 2014, 21:07:56 av HansMarten »
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad vedbackup

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag hade liknande problem. Ett befintligt solvärmesystem skulle kopplas ihop med en värmepump. Jag valde parallellkoppling eftersom pumpen är såpass kraftig att flödet räcker till både solpaneler och VP. Så här har jag kopplat. Se bifogad skiss. Det fungerar alldeles utmärkt. Nästa steg är en styrning på soldelen. Kanske med en magnetventil :-) /Lasse
Vedeldning mot acktankar på 2*500 L vintertid med elpatron som backup. Vår-sommar-höst : luft-luft vp och elpatron för varmvattnet. Söker luft-vatten vp för att slippa köra på elpatron. Huset är i 2 plan med källare på 175 m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!