Min brorsa har också en solfångaranläggning, denna regleras av en STECA 0704 som då försöker hålla konstant temperatur på 70grd vid utloppet på solfångaren.
Startar vid inställd temperatur diff. men försöker sedan hålla konstant temperatur på T1.
Min uppfattning är att pumpen skall starta vid uppnåd temp. diff. och sedan hålla en diff. temp. med varvtalsregleringen, men den försöker hålla konstant 70grd på utgående solfångare. Detta kommer ju att gen lägre verkningsgrad än om den endast reglerar på temp diff.
På sidan 10 i manualen står denna generella text.
Beroende på vald inställning, kommer den valda temperaturskillnaden eller den valda temperaturen att hållas konstant. Sensorns värde, från vilket
differential och absoluttemperaturen baseras, är bestämt av vilket system som valts och kan inte ändras.
System 4.1.1 har valts i menyn då det är denna typ av anläggning.
I manualen står denna text under 4.1.1
Beroende på inställningen av (parameter -> speedcontrol -> R1) kommer hastighetsstyrningen att försöka behålla temperaturskillnaden mellan solfångarens givare (T1) och givaren i tankens nedre del (T2) så att värdet på ”diff. temp. Solar ON” behålls, eller så att temperaturen vid (T1) hålls konstant vid 70°C.
Denna text är enligt mitt tycke motsägande.
Vet någon var jag skall ändra i ”settings” så den reglerar på temperatur. differens så den inte envisas med att hålla konstant temp.
Tacksam för hjälp.