0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När jag bytte vp så frågade jag Skv vad man kunde få i ROT avdrag då hålet redan fanns. Svaret blev 15% (13000kr) vilket jag tyckte var generöst, det motsvarar c 24 mantimmar och det tog det ju inte. Skumt att Skv måste granska när man har schablonen som gjordes tillsammans med SVEP. Skv tittar väl på den (och slår förhoppningsvis 5 sekunder på miniräknaren för att verifiera belopp ?) när entreprenören begär ROT avdraget.
Smurfen, arbetskostnaden förs arbetet som utförs hemma i ditt hem (inte arbetet i verkstaden) torde vara avdragsgillt?Absolut blir det skillnad för vilken typ av jobb man låter utföra, en plåtslagare spenderar ju 80% av tiden hemma i verkstaden o 20% på montering hos kund (i flesta fall).Att det finns en schablon för VP kan ju bero på att de behövde just det för snabbare/enklare handläggning samt att det blir många ärenden på ett år. Och kanske har man fått uppfattningen att variationerna mellan de olika ärendena är ögonfallande stora och sätter in en insats just därför. Det arbetar precis lika många stolpskott på Skatten som på andra företag, mao är de inte dumma.Diskmaskin blir det inte mycket jobb med. Ett badrum desto mer, och om det nu inte finns ngn officiell schablon för badrum så vet de nog ganska bra vad som är rimlig arbetstid/kostnad för snickare, röris, elektriker o plattsättare. De är inte dumma.Nu berör inget av detta en annan, nybyggnation omfattas inte och o nybyggt inte de första 5 åren.Edit: glömde ett "mycket"... ...o säkert ngt mer...