0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Var i landet ligger huset? Hur djupt är borrhålet?
Godmorgon!Nu beror det lite på var i landet du bor men dina driftkostnader hade inte skiljt sig markant om du haft en 11kW värmepump istället. Kör du på kurva 4 så kommer större element inte heller att ge dig någon märkbar förbättring.Dina borrhålstemperaturer däremot är låga för att vara så här kort in på säsongen så där kan du förbättra på något sätt.Installera frikyla så får du skön kyla nästan gratis på sommaren samtidigt som du återladdar borrhålet i viss mån.
Lite beroende på vart du bor så kommer inte elspetsen bli grymt dyr även om det säkert känns så men kom ihåg att 3000kwh spets hade kostat ca 1000kwh om en kraftigare vp hade levererat samma effekt men visst du skulle haft en större vp från början. Har du plats kan du gräva ner lite jordvärme och få varmare kb och lite mer effekt ur vp och möjlighet att installera större vp när den nuvarande går sönder. Isolering är det bästa du kan satsa på det överlever vp och finns kvar i evighet. Om det finns några rum du inte behöver ha full värme i så gör det stor skillnad om du sänker tempen där. Tycker du ska köra den här vintern och se vad spetsen hamnar på blir det för mycket får man hitta på nått.
Låter vettigt det du skriver Smurfen. Kanske ska rida ut stormen denna vinter. Strypa ner i bl.a. storsalen där ingen är utom på högtider. Där sitter det två monster till 3-rads panelradiatorer. Plats för jordvärmeslingor har jag gott om! Det hela känns lite surt då vissa börjar gnälla att "nu är det -30 och min vp går dygnet runt, vad göra!?". Här går den dygnet runt vid typ 0 och kallare! Vad är att föredra: Delta på 6 eller 8 på värmesidan?
Min övertygelse är att om tillskottstimern ligger på upp till några hundra timmar om året så spelar det ingen roll vilken storlek som väljs, den större kompressorn drar mer till en lägre COP under resten av året. Om tillskottslampan irriterar så kan man ju tejpa för den . Jag bygger den övertygelsen på min erfarenhet av service och installationer under 15 år. Tidigare så ringde min telefon så fort den lampan tändes hos någon men nu så finns den inte längre Kommer man upp i tillskott på närmare tusen timmar om året så blir situationen annorlunda, men i det här fallet så är behovet lågt.
Gräv ner 400 meter slang så lär du få ok kb temp och ungefär lika flödesmotstånd i de båda slangarna men sätt ventiler så det går att strypa dom ändå bor du på landet kanske nån granne har grävare det tar inte mer än 1 dag att gräva om det är bra mark och bra chaufför. Delta 6 eller 8 gör nog inte så stor skillnad men jag skulle valt 6. Om du inte har kb pumpen på max så öka den så hämtar du troligtvis upp lite till ur borran.
Är det lägre cop på större ivt vp
Byte av radiatorer kommer inte att förbättra situationen. Det enda som ger en avgörande skillnad är en större pump men det är ekonomiskt sett dumt. Den som finns har troligen halva livslängden eller mer kvar. Mitt råd är att inte göra någonting annat än att notera antal kompressortimmar och tillsatstimmar och utvärdera siffrorna om ett år. De kommer förmodligen att visa att det vettigaste är att inte göra någonting under pumpens återstående livslängd. När det är dags för en ny är en större plus markvärmeslinga ett alternativ. Det är vanligt att man som nybliven innehavare av en för klen värmepump drabbas att tillsatselnoja. Det går dock över.