Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Loggningsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
thermiq Link + raspberry pi
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: thermiq Link + raspberry pi (läst 3444 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
skrivet:
31 januari 2014, 10:36:18 »
Citera
Sedan jag skrotade min gamla eeepc och gick över till raspberry pi har jag noterat tre problem.
1. ibland får jag korta spikar på temperaturkurvan. Typ under en minut bara, sedan tillbaks till normalt.
2. Min link-panel tappar kontakten med värmepumpen efter 5-10 minuter och visar bara - - - i stället för temperatur
3. Med sporadiskt intervall från 1 till 4 dagar eller så, låser sig raspberryn och nås inte utan omstart via strömbrytare
Det tredje har jag nu hanterat genom att via cron göra en omstart varje dygn kl 03:00. Känns lite underligt på en linuxburk.
Den första är ju inte så viktig egentligen. Och den andra punkten har jag ingen lösning på.
Min Thermiqhårdvara är den som har ett tillägg som gör att den fungerar ihop med link.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Zyberdude
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Korsnäs / Finland
Antal inlägg: 3052
Karma +0/-0
Kön:
62.77405 21.18189
Zyberdude
SV: thermiq Link + raspberry pi
«
Svar #1 skrivet:
31 januari 2014, 10:44:39 »
Citera
1. Jag får spikar på integralen och utetemperaturen
3. Jag har problemet att vid strömavbrott på pumpen hittar inte dns:en thermiq kortet. dns:en ligger på ups, i väntan på att alla delar till raspberryn ska komma i postlådan.
2. funkar linken utan raspberry?
Loggat
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #2 skrivet:
31 januari 2014, 11:00:11 »
Citera
2. jag har inte testat. Den har fungerat hela tiden. Så fort jag körde in rasberry thermiq i stället för tidigare windows thermiq så slutade temperaturvisningen att fungera.
Går jag in i pannrummet och håller inne knappen på antennen för värmepumpen i 10 sekunder så är den uppkopplad. men någon minut senare är den borta.
Jag skulle kunna tänka mig att rasberryn inte vet att det är en link thermiq som sitter i värmepumpen?
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13216
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #3 skrivet:
31 januari 2014, 13:57:22 »
Citera
3) Har du kollat så att det inte är nån krets som blir överhettad? Det finns kit med kylflänsar att köpa om man har problem:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/raspberry-pi/kylflansar-for-raspberry-pi-p94719
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #4 skrivet:
31 januari 2014, 14:18:21 »
Citera
jag har ju gjort tester med avsevärt högre belastning än thermiq under längre tid och aldrig haft problem.
Och nu står den även i ett utrymme som är svalare tror jag.
finns det någon temp-sensor i så man kan kolla logg över tid eller så?
Loggat
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +21/-11
Kön:
purjo__
«
Svar #5 skrivet:
31 januari 2014, 14:36:53 »
Citera
Jag vet inte... Min PI är inte online, så jag kan inte kolla. Men titta om du har nåt användbart under /sys/class/thermal, /sys/devices/virtual/thermal/ eller /proc/acpi/thermal_zone.
Loggat
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #6 skrivet:
31 januari 2014, 14:54:33 »
Citera
sys devices virtual thermal thermal_zone_0
temp visar på 50-51
så vitt jag förstått är det lugnt om det är under 80
Loggat
purjo__
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +21/-11
Kön:
purjo__
«
Svar #7 skrivet:
31 januari 2014, 14:56:49 »
Citera
Ja, det är väl tempen i cpu-chippet, så det borde inte vara nåt problem. Finns det inte en fil som heter trip_point_0_temp där man kan se vid vilken temp den själv tycker att det är för mycket?
Åsså utgår jag ifrån att du kommer att logga temperaturen nu...
Loggat
Gävleborg.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #8 skrivet:
31 januari 2014, 15:33:20 »
Citera
85 grader är trip point
nu är tempen 50 den verkar svaja mellan 50-52 beroende på om värmepumpen går eller inte
Loggat
gossen
Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1054
Karma +0/-0
gossen
«
Svar #9 skrivet:
31 januari 2014, 20:09:42 »
Citera
Säkert onödig fråga men har du tillräckligt stabil strömförsörjning till Pin? Det har jag märkt kan ge i princip vilka fel som. Kan klart vara en bugg i just den distron du har valt med.
Loggat
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm
Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556
Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål
<12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.
. Blev 11533kwh
2014:Mål 11000. Blev 11284kwh
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #10 skrivet:
31 januari 2014, 20:16:23 »
Citera
aggregatet jag köpt är rekommenderat för PI.
Jag körde ett långtest som applikations- och webbserver och noterade aldrig några problem då.
Det är bara sedan jag gjorde en clean install och satte den som thermiq-server som detta beteende har startat.
Normalt ligger den på 1% processor. När thermiq pollar så går den upp till 10-30%. när jag kollar rådata för senaste dygnen i graf via webbsidan så är den på 100% en kort tid.
Men går alltid tillbaks till 1% sedan.
Minnet ser oftast bra ut. ca 250mb ledigt.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Loggningsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 782
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info