0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej.Jag är lite frågande vad gäller elförbrukningen av min värmepump. Jag Vet att jag har svårt att få runt luften i mitt hur eftersom det är hur knasigt byggt (år 1910) om man tänker på elförbrukningen. Men jag gjorde ett val i höstas att låta installera en värmepump som jag ska höja komforten i nedre plan. Jag har väl i första hand öka komforten och in andra hand minska elförbrukningen. mitt hur är på 60m2 på nedervåningen, det är ett gammalt hur så det är självdrag i det.Nu till min fundering. Här nere har jag 4 element som jag kör snålt uppe har jag 6 som jag oxå kör lite snålt (inga 22 grader iaf) (jag har skärmat av till trapphuset för att bevara den varma luften nere och köra element uppe.)Jag ligger nu på en löpande elförbrukning när pumpen kör på 4 kW per timme( när ingen är hemma) . Hur mkt borde pumpen dra?Jag ställde på fjärrkontrollen 22 grader "värme" och fläkt på ca 3an. Låg då på ca 20 grader på våningsdelen.Igår till nu har jag provat att köra i "mode" : Auto "fläkt hastighet": auto och tempen på 26 grader (enligt displayen på fjärren)Nu på morgonen är det ca -3 grader ute och jag har endast lite drygt 18grader 2m från pumpen och 17.5 i köket (som är 2 rum bort). Jag har vet inte just NU förbrukningen för inatt, men hur mkt el Borde jag göra av med. Som jag skulle kunna tro är att ställer jag in på 26 grader på auto så kommer pumpen göra allt den kan för att höja tempen till 26?!Är det svårt att förstå ska jag försöka förklara mer.