0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
2) Vi har ingen ritning över hur rören i värmesystemet egentligen är dragna. Räcker det att göra som Fattiglapp att mäta delta över varje radiator och justera strypningen tills det blir lagom delta?3) Hur sjutton gör man för att strypa radiatorer? Har någon en länk till instruktion hur man gör rent praktiskt? Var sitter strypningen?
3) Hur sjutton gör man för att strypa radiatorer? Har någon en länk till instruktion hur man gör rent praktiskt? Var sitter strypningen?
Risken är att termostaterna stryper där uppe och att elementen där nere värmer övervåningen vilket kräver en jämförelsevis högre kurva.
Om vi hade vidöppna termostater uppe skulle vi ha över 25 grader varmt på övre planet när vi har 20 grader på nedre planet. Systemet är helt feltänkt från början enligt min mening. Varje plan är ca 110 m2 och vi har 10 st 100x50 cm tunna högtemp-radiatorer på övre planet men bara 5 sådana plus 2 dubbelpanel-radiatorer på nedre planet. Det är dessutom så att om jag öppnar alla termostater helt så blir radiatorerna uppe varmare än de som är nere.Planen har hela tiden varit att öka radiatorkapaciteten på nedre planet men det har hittills varit omöjligt att hitta en rörmokare som vill ta på sig ett så simpelt jobb som att byta ut fyra radiatorer. Och om hela systemet inte bara är fel dimensionerat utan även fel injusterat så måste man ju göra båda delar.Men om jag förstår ert resonemang rätt här ovanför så skulle det räcka att mäta temp in/ut på varje radiator när den är vidöppen och sen strypa en i taget tills alla har ungefär samma temperatur?