0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mitt problem är att kompressorn verkar få jobba orealistiskt mycket. När jag kollar på driftdata i Thermiq så tycker jag att det är lite anmärkningsvärt att framledningen direkt dyker under bör-värdet så fort kompressorn stannar samt när framledningens varvtalsstyrda cirk.pump går ner till 30%.
Sitter det en framledningsgivare i eller efter arbetstanken ? går interna cp hela tiden ?
Det finns ingen anledning till att kompressorn ska behöva jobba upp temperaturen högt över bärvärdet.Direkt då kompressorn stannar blir framledning = returledning eftersom ingen värme tillförs, vilket innebär att framledningen sjunker ca 7-8 °C direkt vid stopp.Sen har du också långa gångtider = få start/stopp vilket är bra.Rinnans system är kanske lite överdimensionerat och för att han då ska få rimligt antal start/stopp behöver kompressorn jobba upp temperaturen mer mellan starterna.Detta gör dock att COP då blir lite lite sämre.
Vad har du för returtemp?
Framledn.givaren är den inbyggda i Thermian så den sitter före arbetstanken. (det finns en givare för shunten till golvv. men den styr inte huvudkurvan)CPn går nog hela tiden när värme behövs. Men den verkar gå ner på 30% när kompressorn är av.Men om framledningen vid kompressorstopp droppar 8 grader så stämmer det ju inte överens med den verkliga värmekapaciteten som finns i arbetstanken och reglerdatorn beräknar väl då inte gradminuterna/integralen optimalt för mitt system?
När jag jämför aggregerad data från 19 nov för Davids och mitt system (vi bor båda i södra Sthlm) så har han 5,5 kompressortimmar med 14 starter. Jag hade 8,9 timmar och 13 starter. Det var dagen innan jag kopplade in golvvärmen för nya utbyggnaden så pannan drev bara det gamla huset med 71 kvm boyta och lika mycket biyta (där har vi 3-5 C kallare), jämför det med hans 260 kvm. Givetvis svårt att jämföra två olika system men säger detta ngt om mitt?
Funderingar jag har är om CP borde ligga kvar på samma hastighet när kompressorn stoppar och därmed få samma flöde genom arbetstanken och ut i värmeslingorna så returen inte börjar dala utan anledning. Känns inte logiskt att ha 100 l arbetstank med den upparbetade temperaturen som inte når ut till radiatorna pga att CP halverat flödeshastigheten, och därmed låta reglerdatorn tro att framledningen är kallare än den är. CPn kan väl sedan gå ner i hastighet när det behövs för att hålla de 8 C mellan fram och retur. Vad tror ni kunniga om detta?Undrar också om 30% fart på en CP ger rimligt flöde när man använder arbetstank samt har ett 1-rörssystem med gamla grova järnrör för raddarna. Tyvärr hittar jag ingenstans i Thermias servicemeny att ändra lägsta hastighet. Är det ngn idé att försöka få till det eller vore det bättre att kanske koppla på en extra CP efter arbetstanken?
Det ska gå att ställa in hastigheten på CP då kompressorn står, och de är kanske en bra ide att ha lite högre fart på den.Leta under "SERVICE>OPTIMUM>MIN FLÖDE CIRK" i menyn.Default är 3V (av 10V) prova t ex 5V?
Anslut givare efter tanken aktivera buffert styr det finns inlägg om hue man gör för ca 2 dar sen men kommer inte ihåg rubriken.
Det säger mig att Rinnans värmepump är större i förhållande till effektbehovet än din.Han verkar också trimmat in systemet för få starter och den kombinationen ger att kompressorn jobbar upp temperaturen högre.
Eftersom jag har varvtalsstyrd CP så reglerar den så (när kompressorn går) returen ligger alltid ca 8 C under Är-värdet på framledningen.
Har en Optimum G2 (10kW) för radiatorer i vårt gamla hus och golvvärme i en utbyggnad.