0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Priset värmefläkt att bara plugga in kontra V-pump med installation minus beräknad livstid. Det behöver kanske inte bli väldigt stor skillnad?
Hmm låter som en knepig gubbe, men har jag förstått dig rätt, har kommunen betalat för att bygga ett garage till dig? För att ha elrullstolen i? Låter väldigt generöst redan där tycker jag. Förstår behovet att ha skydd över grejerna, men ett garage.
Luftvärmepumpen lär inte fungera när det är som kallast ute så direktelvärme som komplettering behövs i vilket fall som helst. Någon måste också installera värmepumpen. Kostnaden för en luftvärmepump av lite bättre kvalitet installerad kommer att bli betydligt dyrare än Jula-alternativet. Jag skulle inte installera en Julapump om jag var tvungen att anlita en kylfirma för all service.
Eftersom behovet är att hålla 5 °C så får du jämföra elfläkten med en pump som kostar betydligt mer än en Jula-pump, skall du ha en billigare pump så får du jämföra driftkostnaden att hålla rummet uppvärmt till 5 °C med fläkt kontra driftkostnaden att ha kanske 16 °C med pumpen. Jag tror på elementet.
När vi ändå är igång så tar ja gärna emot alla förslag, gärna med någon uppfattning på vad de skulle kosta i drift.
Testa en vinter med värmefläkt och elmätare, så har du fakta att presentera nästa höst.
Och rocas står då såklart för "testperioden"s elkostnad.
Det beror på isolering och utetemperatur.Testa en vinter med värmefläkt och elmätare, så har du fakta att presentera nästa höst.
Förstår hur du menar. Ja skulle kunna testa, men just nu vet ja inte om de rör sig om ett par hundra eller ett par tusen, och de andra har ja ingen lust att lägga ut.Svårt också att veta när man bara kan jämföra med räkningen. Allt beror ju på vädret. Förra månaden, eller förra årets räkning vid samma period säger ju inte så mycket om inte vädret varit ungefär lika.
Vad är de för service man behöver göra på en luftvärmepump som man inte klarar av att göra själv?
Filtret i innedelen och lamellerna i förångare och kondensor behöver rengöras ibland. Nu är det väl inte samma problem med damm i ett garage som inomhus men förr eller senare behöver det göras. Kondensvattnet kommer att bilda en isklump under pumpen. Om den behöver avlägsnas, vems ansvar är det? Sen kan det bli annat krångel med en värmepump, det är bara att läsa på forumet om vad som kan hända. Skulle jag vara kommunens representant och vara ansvarig också för all service med inhyrd personal à rätt många hundra kronor per timme skulle jag göra mitt yttersta för att slippa installera en L/L-värmepump. Det är möjligt att jag är färgad av alla inlägg här om problem med L/L-värmepumpar, hälsan tiger ju still. Dock tror jag inte att läkare och arbetsterapeuter har rätt kompetens att avgöra att en värmepump är bästa sättet att värma garaget. Man ska inte heller glömma bort elförbrukningen till kompressorvärmaren och dräneringsslangen (för att förhindra isbildning i den). För en pump som går lite slår bör man ta med det i kalkylen. Det är dessutom värme som inte kommer garaget tillgodo.
Hur gör du nu med elrullen?