0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hela tanken var att ja skulle använda den för att på ett smidigt sätt kunna komma ut med hunden, barnen osv när de är grisigt väder och snö (vägarna i området är inte asfalterade och ofta leriga vilket inte är någon höjdare att rulla rullstol i), men nu ser de ut att bli på sommaren den får användas, när den egentligen inte behövs
Men om du hyr ut den på sommaren till någon som behöver den då kan du få in en slant och på så sätt ivf. delfinansiera din uppvärmning/investering för vinterhalvåret.
Så här hade jag gjort om min sambo eller nära anhörig satt i samma sits som du, för jag tror inte att kommen hjälper till med en llvp..Jag hade byggt ett litet, bra isolerat garage i garaget för rullstolen/bilen med lägre takhöjd, uppvärmt till 10 °C med ett elelement, den eventuella överskotts värmen från den läcker bara ut i garaget.. Kan du minimera ytan blir inte uppvärmningskostnaden speciellt dyr för ca 3kvm, om man hela tiden stänger igen garaget när det inte används, kanske 500-1000kr/år Jag hade i alla fall inte värmt hela garaget för att en rullstol/bil ska kunna stå där till en kostnad av 7800kr/år Så hade jag i alla fall gjort!!!!!Har du lite tur kanske kommunen hjälper dig att bygga ett litet garage
Hur ska man räkna för att få en ok kostnad. Att räkna på ett helt år blir ju fel efter som värmen bara skulle vara på 4-6 månader. Hur fick du 7800kr?
De var en ganska bra ide, men tyvärr funkar de inte i de här garaget. Måste kunna komma ut med bilen och fyrhjulingen utan att flytta på något. För varje flytt av de som är ivägen måste ja ha med rullstolen för att komma tillbaka och de funkar inte. Sen ska de ju gå enkelt att komma ut också och inte bli omständigt för några minuters promenad.Hur ska man räkna för att få en ok kostnad. Att räkna på ett helt år blir ju fel efter som värmen bara skulle vara på 4-6 månader. Hur fick du 7800kr?
Om vi då beräknar att enl Josth beräkning och överför dessa till ditt garage, garaget var byggt byggt-98 enligt hans beräkningar.. Blir det 5211kwh/år för att hålla ert garage i 8 °C med en värmefläkt..Men en luftvärmepump blir driften ca 1737kwh/årOm vi då säger att du betalar 1.50kr per kw blir totalkostnaden:Värmefläkt=7816kr/årLuftvärmepump= 2600kr/årKommungubben ska inte ljuga, det är det jag stör mig mest på!!!!!
Jag använde mig av http://www.energiberakning.se/. Har ett garage om ca 35 kvm med sadeltak byggt 1998. Betongplatta utan isolering men väldränerad och helt torr, väggar 10cm isolering och 15 cm isolering ovan innertak. Genomsnittligt framräknat U-värde blev 0,68 W/m2&K och värmebehovet vid +8 °C inne blev 3800 kWh/år. Beläget i Stockholm med antal gradtimmar 42000.
Jag tog bara Josth beräkningar och förde över dom på din storlek av garage som ett exempel..Om du har så fullt i garaget, hade jag byggt ett separat garage för enbart rullstolen eller så hade bilen fått stå ute, eller 4-hjulingen Men vill man inte så vill man inte, börjar ana kommungubbens dilemma
En av mina nära kompisar fick stroke vid 45 års ålder.Han fick för några pr sedan en "Miniscooter"( elrulle ) vilket underlättar hans livet betydligt. Nu kan han åka ut på sta´n och handla.Jag byggde om en trapp till ramp, så att han kommer in med rullen....Rullen är fantastisk, så jag förstår att du enkelt vill kunna ta fram den.Ställ in den i garaget med ett vanligt konvektorelement....ställt på fem grader.Lägg inte ned all den här energin för att spara gissningsvis 100-200 SEK/vintermånad