Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Bra enkelt CAD-program
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Bra enkelt CAD-program (läst 3340 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
cheetah1
Knappast någon
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 910
Karma +0/-1
Kön:
Arbetslös energitok
cheetah1
Bra enkelt CAD-program
«
skrivet:
09 januari 2014, 19:21:50 »
Citera
Ja, det är väl inte första gången det här kommer upp misstänker jag, men har ni några tips på några bra, enkla 2D CAD-program som man kan göra såna där tjusiga systemritningar i? Har lite svårt att tänka mig att proffsen sitter i typ AutoCAD och ritar såna simpla grejer, eller?
Loggat
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19191
Karma +15/-14
Smurfen.
SV: Bra enkelt CAD-program
«
Svar #1 skrivet:
09 januari 2014, 19:49:25 »
Citera
Sist jag cadade så använde jag Proge cad som finns i gratis version men det är nog inte enklare än Autocad om du har tillgång till det.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
cheetah1
Knappast någon
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-1
Kön:
Arbetslös energitok
cheetah1
«
Svar #2 skrivet:
09 januari 2014, 19:53:58 »
Citera
Jag tycker det borde finnas nåt system där man bara väljer komponenter i en lista och ställer ut dom, eller eventuellt ritar dom om det är nåt som inte finns, och sen bara drar rör med peka-klicka-metoden. Ska det behöva vara så himla komplicerat?
Loggat
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".
FRJO
Dignitär inom värmepump
Stad/land: västra götaland
Antal inlägg: 1450
Karma +0/-0
Kön:
FRJO
«
Svar #3 skrivet:
10 januari 2014, 17:12:30 »
Citera
Draft sight tror jag det heter. Funkar precis som auto CAD men kanske lite mindre funktioner
Loggat
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h
henkead
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 41
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
henkead
«
Svar #4 skrivet:
10 januari 2014, 17:41:14 »
Citera
Alibre heter ett väldigt billigt men ändå fullt funktionellt 2d och 3d program. (ca 1000:- för privatperson). alibre.se
Men det du beskriver låter mer som ett skolprogram el likn?
Kanske google sketch up passar dig bättre?
Loggat
cheetah1
Knappast någon
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-1
Kön:
Arbetslös energitok
cheetah1
«
Svar #5 skrivet:
10 januari 2014, 20:34:49 »
Citera
Nää, jag är inte fullkomligt obildbar, men jag tycker att såna där tjusiga bilder som tillverkare och projektörer gör borde väl inte vara gjorda helt för hand i typ AutoCAD?
Typ:
http://solenergiteknik.se/rwdx/files/RITNING-4.6_071109.pdf
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19191
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #6 skrivet:
10 januari 2014, 20:57:54 »
Citera
Det finns saker som man får installera extra i cad programmet som ger tillgång till enkla saker tex fönster eller dörrar antar att det finns liknande för vv grejer.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Percy
Expert på värmepump
Stad/land: Nykarleby/Finland
Antal inlägg: 264
Karma +0/-0
Börjar förstå funktionen, kan inte det tekniska
Percy
«
Svar #7 skrivet:
10 januari 2014, 21:23:15 »
Citera
Har du ett gmail.com konto, så har du ett gratisalternativ. Gå via Google drive, skapa, anslut fler appar, och där finns en app som heter autoCAD 360. Har inte testat, för jag har ingen kunskap om autoCAD, men där finns det något i alla fall. De Google drive appar som jag använder har den fördelen att de är lätta att förstå sig på, men utbudet av funktioner brukar vara begränsade.
Loggat
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Moderator
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13204
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #8 skrivet:
10 januari 2014, 22:23:42 »
Citera
AllyCAD
http://www.allycad.com/index.asp
?
Google drive's ritverktyg eller
https://www.draw.io/
med nåt bra 'komponentbibliotek' borde väl funka?
Eller OpenStudio -
http://openstudio.nrel.gov/
? Men det är kanske lite väl komplext...
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Bra enkelt CAD-program
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 625
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
Kihlman
EvertL
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info